Certificat de operator aerian

Certificatul de operator aerian este un document care atestă certificarea unui operator aerian de a efectua activităţi de transport aerian comercial.

publicService.steps.title

  • 1
    (I) Acordarea inițială AOC: 1. Etapa de informare

    1) Solicitantul care intenţionează să efectueze operaţiuni de transport aerian comercial, înaintea depunerii cererii tip pentru obţinerea Certificatului de Operator Aerian, va înainta la AAC o informare privind intenţia efectuării acestor tipuri de operaţiuni. 2) Pentru operaţiunile de transport aerian comercial informarea se efectuează utilizând formularul din Anexa 1.1. 3) În termen de 15 de zile de la depunerea la registratura AAC a informării de la punctul (2), solicitantul este notificat în scris asupra datei la care are loc întrevederea, la sediul AAC, conform punctului (4) de mai jos. Data la care are loc întrevederea nu depăşeşte 30 de zile de la data înregistrării informării. 4) Întrevederea are loc între echipa de certificare stabilită intern în AAC şi persoanele propuse pentru deţinerea de funcţii manageriale ale solicitantului şi are ca scop obţinerea de către solicitant de informaţii complete cu privire la operaţiunile pentru care poate fi certificat, datele pe care urmează să le furnizeze şi procedurile care vor fi urmate în procesarea cererii. 5) Este esenţial ca solicitantul să aibă o imagine clară asupra formei şi conţinutului documentelor necesare pentru obţinerea documentului de certificare. 6) Cu ocazia acestei întâlniri, solicitantul primeşte informaţii cu privire la reglementările, directivele, circularele şi procedurile pe care trebuie să le cunoască şi să le aplice. La cererea solicitantului, AAC îi pune la dispoziţie un pachet de informaţii necesare pentru obţinerea documentului de certificare. Acest pachet conţine cel puţin: a) o listă a reglementărilor aplicabile, b) o listă a documentelor ce trebuie depuse o dată cu cererea tip de obţinere a documentului de certificare c) orice alte informaţii ajutătoare. 7) AAC informează solicitantul cu privire la perioadele de timp necesare realizării fiecărei etape din procesul de emitere a documentului de certificare. 8) În urma discuţiilor se stabileşte dacă solicitantul poate depune cererea tip (Anexa 2.1) de obţinere a certificatului de operator aerian sau dacă trebuie să se conformeze şi cu alte prevederi înainte de aceasta. 9) Rezultatele întrevederii vor fi consemnate pe formularul din Anexa 1.2, completat în două exemplare originale câte unul pentru fiecare dintre părţi.

  • 2
    2. Iniţierea procesului de obţinere AOC

    2. Iniţierea procesului de obţinere AOC 1) În urma finalizării cu succes a etapei de informare, solicitantul poate cere certificarea pentru operaţiuni de transport aerian comercial în baza prevederilor conţinute în Codul aerian și a normelor sale de aplicare referitoare la operațiuni aeriene. 2) Solicitarea de acordare a documentului de certificare se face prin depunerea de către solicitant, la registratura AAC, a unei cereri tip, utilizând formularul din Anexa 2.1, cu cel puţin 90 zile înaintea datei propuse de începere a operării. Cererea tip se completează în limba de stat a Republicii Moldova sau limba engleză, de către managerul responsabil şi este însoţită de o documentaţie suport care include cel puţin: a) Actele constitutive, cu toate completările şi modificările ulterioare care vor demonstra denumirea oficială şi denumirea comercială, adresa şi adresa de corespondenţă a organizaţiei (autentificate cu ştampila organizaţiei); b) O descriere a operaţiunilor propuse, inclusiv tipul (tipurile) şi numărul aeronavelor care urmează să fie exploatate; c) O descriere a sistemului de management, a structurii organizatorice şi întreaga documentaţie necesară aprobării persoanelor manageriale nominalizate, în conformitate cu ORO.AOC.135 lit.(a) si Capitolului 5 din Partea CAT; d) O declaraţie conform căreia întreaga documentaţie trimisă AAC a fost verificată de organizaţie şi este în conformitate cu cerinţele aplicabile; e) Un program de efectuare a procesului de certificare care să conţină: i. Datele la care solicitantul depune spre evaluare manualele necesare (în cazul în care nu sunt depuse o dată cu cererea tip); ii. Data şi locaţia la care aeronavele pot fi inspectate; iii. Data la care se poate începe efectuarea inspecţiei sediului social, a bazelor de operare şi a tuturor celorlalte facilităţi (întreţinere, dispecerat, etc.); f) Dovada care să ateste că capitalul statutar, la momentul solicitării, este de cel puţin 500000 lei pentru organizaţia care operează avioane cu o masă maximă certificată la decolare de peste 5700 kg sau elicoptere cu o masă maximă la decolare ce depăşeşte 3175 kg; g) Copie a situaţiilor financiare pentru anul anterior celui în care se solicită certificatul de operator aerian, în cazul în care sînt disponibile; h) Copie a raportului de audit privind situaţiile financiare pentru perioada de gestiune precedentă (în absenţa unor dispoziţii contrare în legislaţia naţională); i) Planul de afaceri pentru cel puţin primii 3 ani de activitate de transport aerian, care va cuprinde următoarele informaţii: i. bilanţ estimativ, inclusiv un cont de profit şi pierderi; ii. veniturile şi cheltuielile prognozate privind combustibilul, tarifele, salariile, întreţinerea, amortizările, variaţiile cursului de schimb, tarifele de aeroport, tarifele de navigaţie aeriană, costurile de handling la sol, asigurările etc. pentru fiecare aeronavă ce urmează a fi exploatată; iii. prognoze privind traficul total şi veniturile obţinute în primul an complet de operare al solicitantului, inclusiv datele justificative care au stat la baza calculului previziunii; iv. detalii privind sursele de finanţare existente şi prognozate; v. fluxul de numerar prognozat şi proiecţia fluxului de lichidităţi pentru primii trei ani de operare; vi. detalii privind modul în care vor fi finanţate achiziţionarea/închirierea aeronavelor inclusiv, în cazul închirierii, termenii şi condiţiile contractului; j) Dovada care să ateste că valoarea capitalului propriu este egală sau mai mare decît valoarea capitalului statutar, în cazul în care nu sînt disponibile situaţiile financiare anuale; k) Copiile contractelor încheiate între organizaţie şi agenţii certificaţi pentru prestarea serviciilor aeriene certificate de către AAC sau care urmează a fi perfectate (handling, servicii aeronautice şi alte servicii aeroportuare), autentificate cu ştampila organizaţiei; l) O listă a rutelor pe care intenţionează să opereze în regim de curse regulate şi/sau o listă a zonelor de operare în cazul curselor efectuate în regim neregulat şi/sau a activităţilor de lucru aerian; m) O listă cu bazele de operare pe care intenţionează să îşi desfăşoare activitatea; n) Dovada deţinerii în proprietate sau folosinţă (în baza unui contract de închiriere fără echipaj) cel puţin o aeronavă care dispune de certificat de navigabilitate (CofA) şi corespunde operaţiunilor de transport aerian preconizate; o) Documentele specifice fiecărei aeronave pentru care solicită documentul de certificare (Certificat de înmatriculare, Certificat de navigabilitate sau echivalent, Certificat de zgomot, Licenţa staţiilor radio, etc.); p) Copii ale poliţelor de asigurare şi ale contractelor de asigurare pentru încărcătura comercială, precum şi pentru răspundere civilă faţă de terţi, încheiate cu respectarea mărimilor stabilite de legislaţia în vigoare, precum şi scrisoarea de preluare a obligaţiunii, eliberată de compania de asigurare/brokerul sau compania de reasigurare (Letter of Undertaking); q) Detalii cu privire la facilităţile de pregătire a personalului aeronautic operaţional, inclusive lista şi copiile certificatelor de calificare a FSTD-urilor pe care intenţionează să le utilizeze pentru pregătirea personalului navigant r) Manualul de Operaţiuni, Manualul de Zbor al Aeronavei, Lista Master a Echipamentului Minim, Lista Echipamentului Minim, şi orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţa zborului ale operatorului aerian, cum ar fi Manual Sistemului de Management al Siguranţei, Manualul pentru Operaţiuni Sol, Manualul Echipajului de Cabină, Manualul de Degivrare, Manual de Bunuri Periculoase, Manualul de monitorizare a conformării etc. (pot fi înaintate ulterior, dar nu cu mai puţin de 60 zile înaintea datei propuse pentru începerea operării); s) Împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; t) Dovada autorizării sistemului de întreţinere, respectiv Certificatul organizaţiei privind managementul continuităţii navigabilităţii (CAMO) sau dovada depunerii documentelor necesare pentru obţinerea acestui certificat; u) Dovada autorizării organizaţiei de întreţinere, respectiv Certificatul de autorizare Part 145 (JAR 145) sau contractele încheiate cu organizaţiile de întreţinere, autorizate Part 145 (JAR145), ce vor asigura întreţinerea aeronavelor operate, în cazul în care organizaţia proprie nu este autorizată în acest sens. v) Informația cu privire la managerul SMS (persoana nominalizata, instruire, acceptare) în conformitate cu p. 26 al Regulamentului SMS aprobat prin ordinul nr.08/GEN din 26.01.2014 și publicat în Monitorul Oficial nr.27-34 din 06.02.2014; w) Manualul SMS in conformitate cu p.371 al Regulamentului SMS; x) Plan situații de urgența (ERP) în conformitate cu p. 28 al Regulamentului SMS. 3) În termen de 15 zile de la data înregistrării cererii, după o evaluare preliminară, solicitantul este informat cu privire la necesitatea modificării acesteia şi/sau a completării documentaţiei suport. 4) În cazul în care este necesară modificarea cererii de emitere a documentului de certificare şi/sau completarea documentaţiei suport, termenul de 90 de zile de la punctul (2) de mai sus se derulează de la data înregistrării documentaţiei completate. 5) În termen de 7 zile de la depunerea documentaţiei suport complete, solicitantul este informat cu privire la etapa următoare.

  • 3
    Examinarea cererii şi documentelor de însoţire;

    3. Etapa de evaluare a documentaţiei 1) Echipa de certificare analizează documentaţia suport după depunerea cererii de emitere a documentului de certificare, de îndată ce se constată că sunt îndeplinite condiţiile stabilite prin prezenta procedură sau ca urmare a evaluării preliminare prevăzută art. 2 (4), după caz. 2) În termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii şi a documentaţiei suport, operatorul este informat cu privire la conţinutul documentelor depuse. în cazul manualelor menţionate la art 2 (2), solicitantul este informat cu privire la conformarea conţinutului acestora cu legislaţia aplicabilă, în termen de 30 de zile de la depunerea lor la AAC. 3) În cazul în care se constată faptul că documentaţia prezentată nu respectă cerinţele prevăzute de legislaţia aplicabilă, termenul de 90 de zile prevăzut la art. 2 (2), se prelungeşte cu termenul de remediere. 4) În cazul în care se constată conformarea documentaţiei cu cerinţele prevăzute de legislaţia aplicabilă, AAC emite scrisorile de aprobare/acceptare, pentru documentele care necesită acest lucru conform prevederilor prezentelor proceduri şi instrucţiuni, în termen de 30 de zile de la depunerea acestora la AAC.

  • 4
    4. Etapa de inspecţii şi demonstraţii operaţionale

    1) După finalizarea analizei documentaţiei suport complete şi conforme, şi aprobarea/acceptarea manualelor aferente, fiecare subdiviziune al AAC implicat în procesul de certificare informează în scris solicitantul asupra datei la care încep auditurile/inspecţiile la sediul şi bazele de operare declarate ale solicitantului. La stabilirea acestor date AAC ţine cont de data menţionată de solicitant, conform art. 2 (e)(iii), cât şi de perioadele de timp suplimentare necesare acestuia pentru conformarea cu cerinţele legislaţiei aplicabile. 2) Efectuarea auditurilor/inspecţiilor şi a demonstraţiilor operaţionale va începe în termen de cel mult 5 zile de la data finalizării etapei de evaluare a documentaţiei, conform art. 3 3) AAC evaluează abilitatea solicitantului de a asigura operarea în siguranţă şi întreţinerea corespunzătoare a aeronavei, efectuarea pregătirii personalului propriu şi, unde este necesar, certificarea personalului cu responsabilităţi operaţionale. 4) În această etapă se efectuează verificări la faţa locului (după caz, la sediu, la bazele de operare, la facilităţile de pregătire, la organizaţiile de întreţinere proprii sau contractate şi la facilităţile de aerodrom) pentru a se constata veridicitatea celor declarate în documentaţia depusă de solicitant, precum şi pentru a se convinge că acesta are abilitatea şi capacitatea necesare pentru desfăşurarea operaţiunilor aeriene propuse în condiţii de siguranţă. 5) AAC solicită demonstraţii operaţionale pentru a se convinge că solicitantul are abilitatea de a se conforma cu cerinţele şi procedurile de siguranţă a zborului aplicabile. Aceste demonstraţii operaţionale reprezintă simularea activităţii pentru care solicită certificarea şi vor fi desfăşurate în prezenţa membrilor din echipa de certificare însărcinaţi cu evaluarea eficienţei politicilor, procedurilor, instrucţiunilor şi metodelor declarate în documentaţia aprobată/acceptată. 6) Perioada de efectuare a auditurilor/inspecţiilor şi a demonstraţiilor operaţionale nu depăşeşte 15 zile de la începerea acestor activităţi. 7) Rezultatele auditului/inspecţiilor şi ale demonstraţiilor operaţionale sunt comunicate în scris solicitantului în termen de 5 zile de la finalizarea activităţilor de efectuare a auditului/inspecţiilor şi ale demonstraţiilor operaţionale. 8) În cazul în care se constată neconformităţi, solicitantul transmite planul de măsuri corective, formulat astfel încât să permită identificarea neconformităţii, a cauzei acesteia, acţiunea corectivă imediată, acţiunea preventivă şi perioada de timp necesară implementării acţiunilor corective propuse şi înaintează AAC dovezile obiective în acest sens. 9) În termen de 7 zile de la transmiterea dovezilor obiective, AAC analizează eficacitatea corecţiilor şi comunică în scris solicitantului concluziile analizei (închiderea neconformităţilor, necesitatea reevaluării de către solicitant a modalităţilor de remediere, acceptarea corecţiei cu efectuarea inspecţiilor de verificare a implementării acestora, etc). 10) În funcţie de rezultatele corecţiilor, se pot repeta parte din inspecţiile şi demonstraţiile operaţionale. 11) În conformitate cu prevederile ORO.GEN.210 şi ORO.AOC.135 operatorii aerieni din Republica Moldova care deţin sau intenţionează să obţină un AOC trebuie să nominalizeze persoane responsabile pentru ocuparea posturilor manageriale obligatorii care vor fi evaluate conform prevederilor PIAC CAT Cap.5, inaintea emiterii Certificatului de Operator Aerian.

  • 5
    5. Etapa de emitere a Certificatului de Operator Aerian

    1) În cazul în care pe parcursul etapelor precedente, solicitantul constată că nu poate asigura conformarea cu anumite cerinţe si/sau nu mai doreşte efectuarea anumitor elemente din specificaţiile de operare solicitate iniţial, solicită în scris excluderea acestora din cererea iniţială si modifică în consecinţă documentaţia afectată. 2) Durata totală a întregului proces de certificare nu depăşeşte 6 luni de la data depunerii iniţiale a cereri tip pentru acordarea documentului de certificare. 3) În cazul în care solicitantul nu face dovada conformării cu legislaţia aplicabilă în vederea obţinerii documentului de certificare în termenul prevăzut la punctul (2) de mai sus, AAC transmite solicitantului o notificare de refuz a acordării documentului de certificare solicitat. 4) La cererea solicitantului si actualizarea documentaţiei se reia întreg procesul de certificare. 5) Documentul de certificare se emite după conformarea cu toate cerinţele legislaţiei aplicabile. 6) O dată cu eliberarea documentului de certificare, se aduce la cunoştinţa solicitantului obligativitatea de a face dovada menţinerii în termen de valabilitate a întregii documentaţii ce a stat la baza emiterii documentului de certificare. 7) Certificatul de Operator Aerian va rămâne valid atât timp cât operatorul aerian se conformează cu prevederile legislatiei si reglemetarilor aplicabile.

  • 6
    Supravegherea continuă

    După eliberarea AOC, AAC evaluează şi monitorizează continuu deţinătorii acestora prin inspecţii/audituri de supraveghere, în scopul desfăşurării operaţiunilor în condiţii de siguranţă conform prevederilor cadrului normativ aplicabil. 2. În cadrul activității de supraveghere continuă se iau în considerare rezultatele activităţilor de supraveghere anterioare şi priorităţile în materie de siguranţă. AAC colectează şi prelucrează orice informaţie considerată utilă în procesul de supraveghere continuă. 3. Supravegherea activităţii operatorilor aerieni se realizează de către AAC pe toate căile legale disponibile incluzând, dar nelimitîndu-se la verificări documentare, analize, expertize, investigaţii şi inspecţii aeronautice. 4. Rezultatele inspecţiei sunt consemnate în raportul de inspecție semnat de inspectorul AAC şi persoanele responsabile ale operatorului aerian. Toate deficienţele depistate vor menţionate în raport. 5. AAC nu se limitează la obiectivele unei misiuni de audit/inspecţie în sensul prevederilor prezentului PIAC, poate extinde perioada de audit/inspecţie, poate modifica frecvenţa şi calendarul auditurilor/inspecţiilor programate în funcţie de informaţiile şi elementele de care dispune în procesul continuu de supraveghere a siguranţei pe care îl efectuează sau în funcţie de natura şi/sau amploarea operaţiunilor operatorului aerian şi schimbările la acestea. 6. În cazul depistării unor deficienţe care ar putea afecta siguranţa zborului sau nerespectării de către operatorul aerian a standardelor de activitate, AAC va efectua inspecţii aeronautice sau investigări speciale. 7. În cazul în care pe durata inspecţiilor de supraveghere se constată deficienţe cu implicări multiple între departamentele operatorului aerian, inspecţiile se pot transforma în auditarea întregului sistem de management al operatorului aerian. Totodată, când sunt identificate deficienţe financiare, AAC poate adopta şi alte măsuri de supraveghere inclusiv solicitarea unui audit financiar. 8. Responsabilitatea ultimă a operării în siguranţă este a operatorului aerian. 9. De o importanţă deosebită este conţinutul legislaţiei aplicabile care prevede stabilirea de către operator a unui sistem de management. 10. Obiectivul privind menţinerea continuă a siguranţei zborurilor nu poate fi atins până când deţinătorii de AOC nu sunt pregătiţi să accepte implicaţiile politicii lor incluzând generarea resurselor necesare implementării sistemului de management. 11. AAC trebuie să continue supravegherea modului de îndeplinire de către operator a cerinţelor legislaţiei aplicabile privind eficienţa sistemului de management (incluzând şi declaraţia de aprobare a sistemului de întreţinere tehnică). Dacă se consideră că sistemul de management nu funcţionează sau nu şi-a atins obiectivele, încetând astfel a fi “acceptabil pentru AAC”, aceasta devine ca atare o încălcare a cerinţelor de certificare, reprezentând o neconformitate de nivel N1. 13. Responsabilul de monitorizarea conformării trebuie să aibă acces direct la managerul responsabil. 3.1.1 Programul de supraveghere continuă 1. AAC instituie şi menţine un program de supraveghere continuă care să cuprindă toate activităţile supuse certificării de către aceasta. 2. Supravegherea include următoarele tipuri de inspecţii cu o frecvenţă prevăzută pentru fiecare. 3. Inspecţiile se efectuează de minim doi inspectori sau de o echipă, în conformitate cu Regulamentul AAC privind inspecțiile aeronautice. 4. Pentru operatorii aerieni certificaţi, programul de supraveghere continuă este elaborat ţinând cont de natura specifică a operatorului aerian, de complexitatea activităţilor sale, de rezultatele activităţilor anterioare de certificare şi/sau de supraveghere şi se bazează pe evaluarea riscurilor asociate. 5. Programul de supraveghere continuă include în cadrul fiecărui ciclu de planificare a supravegherii: a. întâlniri stabilite între conducătorii responsabili ai operatorilor aerieni şi AAC, pentru a se asigura că ambele părţi rămân informate cu privire la aspectele importante; b. evaluarea capacităţii economico-financiare, expertize, controale, audituri şi inspecţii, inclusiv inspecţii la platformă şi inspecţii inopinate, după caz; c. evidenţe ale datelor la care trebuie să aibă loc audituri, inspecţii şi întâlniri şi ale datelor la care s-au derulat respectivele audituri, inspecţii şi întâlniri. 6. Pentru operatorii aerieni certificaţi se aplică un ciclu de planificare a supravegherii de 12 luni, care poate fi redus dacă există dovezi că performanţa în materie de siguranţă a operatorului a scăzut sau poate fi extins după cum urmează: a. până la 24 de luni, dacă AAC a constatat că, în decursul celor 12 luni anterioare: i. operatorul aerian a demonstrat o identificare eficientă a pericolelor în materie de siguranţă a aviaţiei şi un management eficace al riscurilor asociate; ii. operatorul aerian a demonstrat continuu că ţine complet sub control toate schimbările; iii. nu s-au atestat neconformităţi de nivelul 1; iv. toate acţiunile corective au fost aplicate în termenul acceptat sau prelungit de AAC. b. până la 36 de luni, dacă, pe lângă condiţiile menţionate la 3.1.1 6 lit. a), operatorul a instituit, iar AAC a aprobat un sistem eficace de raportare continuă către AAC cu privire la performanţa în materie de siguranţă şi la conformitatea operatorului cu cadrul normativ aplicabil. 7. Pentru realizarea atribuţiilor de supraveghere economică, fiecare operator aerian prezintă AAC trimestrial, până la data de 30 a lunii următoare, informaţia economico-financiară, care oferă o imagine reală a elementelor contabile ale entităţii (active, pasive, capital propriu, cheltuieli, venituri, rezultate financiare), conform cerinţelor de formă şi de conţinut aprobate. 8. AAC va inspecta organizațiile de pregătire pe care operatorul aerian intenţionează să le utilizeze pentru pregătirea personalului navigant, în vederea acceptării acestora; Notă: În cazul în care certificatul organizațiilor de pregătire este recunoscut de Agenția Europeană de Siguranță a Aviației (EASA), AAC poate accepta organizațiile de instruire fără inspecții în baza setului de documente depuse de operator. 3.1.2 Organizarea supravegherii activităţii operatorilor aerieni care operează aeronave în afara teritoriului Republicii Moldova 1. În scopul supravegherii activităţii operatorilor aerieni care operează aeronave în afara teritoriului Republicii Moldova, va fi elaborat un plan – orar al inspecţiilor aeronautice care va fi coordonat cu operatorul aerian. 2. Totodată, AAC poate efectua inspecţii speciale necoordonate cu operatorul aerian și în afara planului. 3. În cazul nerespectării de către operatorul aerian a termenelor planificate de desfășurare a inspecţiei aeronautice, AAC va proceda în conformitate cu cadrul normativ aplicabil. 4. În situaţii excepţionale, ce conduc la imposibilitatea efectuării inspecţiei aeronautice în termenele stabilite, operatorul aerian este obligat să informeze AAC despre aceasta, în scris, cu 10 zile înainte de termenul planificat indicând cauzele şi propunând spre considerare altă dată posibilă pentru desfășurarea inspecţiei aeronautice. 5. Operatorul aerian, în prealabil, cu 10 zile înainte de termenul prevăzut, va organiza desfășurarea inspecţiilor aeronautice ce se referă la activităţile sale în afara teritoriului Republicii Moldova şi va notifica în scris AAC cu privire la pregătirea sa pentru efectuarea inspecţiei aeronautice. 6. Operatorul aerian va suporta toate cheltuielile legate de inspecţiile aeronautice sau investigările exercitate de către inspectorii aeronautici ai AAC (transport, cazare, diurnă etc.). 3.2 Clasificarea auditurilor / inspecţiilor de supraveghere Auditurile / inspecţiile de supraveghere a operatorilor aerieni pot fi clasificate după cum urmează: 1. audituri/inspecţii planificate - se desfășoară astfel încât să fie respectate frecvenţele şi domeniile specificate stabilite prin planificare; 2. auditurie/inspecţiie neplanificate: a. pentru verificarea îndeplinirii măsurilor corective asumate de operator în urma unor audituri sau altor inspecţii de supraveghere şi care au fost acceptate de către AAC. Acestea au loc conform datelor menţionate în Planul de măsuri corective; şi b. ordonate de AAC, care au un caracter aleatoriu, în scopul verificării menţinerii gradului de siguranţă aeronautică în desfăşurarea activităţilor operaţionale. Acestea vor fi stabilite în funcţie de activitatea zilnică a operatorului aerian evidenţiată prin inspecţii SAFA (Safety Assessment of Foreign Aircraft) şi SANA (Safety Assessment of National Aircraft) , rapoarte de evenimente de aviaţie civilă (ASR), rapoarte de inspecţie pe rută (Route Inspection Reports), rapoarte de inspecţie în zbor a cabinei de pasageri (Cabin Inspection Reports), etc. 3.3 Frecvenţa auditurilor de supraveghere 1. În conformitate cu prevederile ARO.GEN.305 (c), AAC va aplica un ciclu de planificare a supravegherii operatorilor aerieni o dată la 12 de luni. 2. Totuşi, dacă AAC constată faptul că performanţa în materie de siguranţă a operatorului aerian a scăzut sau dacă au fost emise reglementări/amendamente la cadrul normativ aplicabil care necesită a fi implementate de către operatorii aerieni din Republica Moldova, se pot efectua audituri/inspecţii la operatorii aerieni în cauză ori de câte ori se consideră a fi necesar, caz în care auditurile/inspecţiile respective vor fi neplanificate. 3. Ciclul de planificare a supravegherii operatorilor aerieni din Republica Moldova poate fi extins până la 24 sau 36 de luni în condiţiile stabilite de prevederile ARO.GEN.305 (c). 4. Elaborarea, de către AAC, a planificării auditurilor de supraveghere a operatorilor aerieni certificați, se realizează conform cerințelor ARO.GEN.305 și se bazează pe evaluarea riscurilor asociate activității operaționale a fiecărui operator și are la bază un Raport de activitate curentă ce conţine prezentarea activităţii operaţionale a operatorilor aerieni din Republica Moldova. Acest Raport conţine şi propuneri cu privire la frecvenţa auditurilor/inspecţiilor de supraveghere a operatorilor aerieni în funcţie de activitatea acestora până la emiterea raportului. 3.4 Întâlniri cu managerul responsabil 1. Fiecare ciclu de supraveghere include întruniri între reprezentanții AAC şi managerul responsabil al operatorului aerian pentru a se asigura că ambele părți rămân informate asupra problemelor semnificative. 2. Astfel, managerul responsabil va fi invitat la sediul AAC cu cel puțin 30 de zile calendaristice înaintea efectuării auditului de supraveghere planificat conform pct. 3.3 1. În cazul în care, din motive bine justificate, întâlnirea nu poate avea loc înaintea auditului de supraveghere, aceasta va avea loc pe parcursul activității de supraveghere. 3. Întâlnirea cu managerul responsabil are ca scop: a. asigurarea faptului că AAC şi managerul responsabil au aceeași perspectivă referitoare la performanța de siguranță; b. încurajarea unui dialog bilateral asupra contextului de business, evaluarea riscurilor, rezultatele dorite; c. identificarea preocupărilor privind siguranța înainte ca acestea să apară ca evenimente sau incidente de siguranță; d. prezentarea „zonelor” de risc din cadrul SMS al operatorului aerian identificate atât de AAC cât şi de managerul responsabil; e. prezentarea activităților viitoare de supraveghere; f. prezentarea unor comparații (deidentificate) privind performanța de siguranță a altor operatori aerieni; g. asigurarea funcționării în concordanță cu respectarea cadrului normativ aplicabil; h. prezentarea feedback-ului managerului responsabil referitoar la activitatea de supraveghere desfășurată de AAC; i. promovarea și creșterea încrederii între operatorul aerian și AAC; j. prezentarea de către părți a proiectelor în desfășurare și a intențiilor pentru următoarea perioadă de supraveghere. 4. Concluziile întâlnirii sunt consemnate într-un proces verbal semnat de toți participanții, întâlnirea reprezentând o parte integrantă a auditului de supraveghere. 3.5 Rezultatele activităţii de supraveghere 1. În termen de maxim 10 zile de la finalizarea auditurilor/inspecţiilor de supraveghere, rezultatul acestora este adus la cunoştinţa operatorului aerian. Operatorul aerian primeşte o copie a Raportului de evaluare însoţit de lista observaţiilor/neconformităţilor rezultate în urma auditurilor, precum şi decizia AAC privind continuarea/limitarea/suspendarea activităţii. 2. În cazul în care au fost constatate neconformităţi, în termen de maxim 15 zile de la primirea rezultatelor auditurilor de supraveghere, operatorul aerian transmite la AAC planul de măsuri corective. Planul de măsuri corective menţionat trebuie formulat astfel încât să permită identificarea neconformităţii, a cauzei acesteia, corecţia, acţiunea corectivă, acţiunea preventivă care are caracter permanent şi perioada de timp necesară implementării acţiunilor corective propuse, pentru fiecare neconformitate identificată. Termenele de remediere a neconformităţilor, menţionate în planul de măsuri corective, sunt stabilite conform pct. 8.2 din PIAC-OPS Partea GEN. 4. În termen de 5 zile de la primirea planului de măsuri corective, AAC transmite operatorului aerian punctul său de vedere cu privire la modul şi termenele de implementarea a măsurilor corective. 5. Operatorul aerian este obligat să informeze AAC cu privire la respectarea termenelor de remediere a neconformităţilor acceptate de AAC, şi acolo unde este posibil să transmită dovezi obiective cu privire la implementarea măsurilor corective. 6. AAC verifică implementarea măsurilor corective prin analiza dovezilor furnizate de operator şi prin audituri de verificare neplanificate, după caz. 7. Verificarea îndeplinirii planului de măsuri corective se efectuează de membrii echipei de audit/inspecţie de supraveghere care au semnalat neconformităţile. 8. În cazul în care se poate constata implementarea planului de măsuri corective doar prin analiza dovezilor obiective transmise, finalizarea auditului/inspecţiei de supraveghere se face o dată cu acceptarea/aprobarea dovezilor obiective. 9. Acceptarea/aprobarea dovezilor obiective se face în termen de 30 de zile de la depunerea acestora la AAC. În cazul în care, în urma analizei dovezilor obiective, se constată deficienţe în îndeplinirea planului de măsuri corective, operatorul aerian este informat în acest sens şi se vor stabili noi termene de remediere. 10. În cazul în care, analiza modului de conformare cu planul de măsuri corective necesită audituri de verificare, acestea se realizează după expirarea termenului maxim limită prevăzut în acest plan. Pe parcursul auditului se are în vedere respectarea condiţiilor menţionate în planul de măsuri corective asumat de operator şi acceptat de AAC şi a implementării corecte a acestuia. 11. Dacă în urma auditurilor de verificare se constată îndeplinirea planului, AAC consemnează închiderea procesului şi finalizarea auditului de supraveghere ce a generat acest plan de măsuri corective. 12. În cazul în care se constată deficienţe în îndeplinirea planului de măsuri corective, în termen de 5 zile de la auditul de verificare, operatorul aerian este informat în acest sens. Se stabilesc noi termene de remediere, reluându-se procedura de verificare descrisă mai sus. 13. În momentul în care echipa de audit/inspecţie constată că planul de măsuri corective nu poate fi îndeplinit ca urmare a activităţii desfăşurate de o persoană care deţine un post managerial obligatoriu, AAC poate lua decizia demarării procesului de retragere a acceptabilităţii persoanei în cauză (în conformitate cu pct 5.6 din PIAC-OPS Partea CAT). 14. În eventualitatea în care operatorul nu reuşeşte să realizeze obiectivele stabilite prin planul de măsuri corective, în funcţie de situaţia în cauză, AAC propune demararea procesului de limitare, suspendare sau revocare a documentului de certificare (în conformitate cu Capitolul 4 din Partea CAT). În cazul în care în timpul auditului/inspecţiei de supraveghere se constată neconformităţi de nivelul 1, sunt aplicate prevederile pct. 8.2 din PIAC-OPS Partea GEN. 16. Echipa de audit informează operatorul, imediat ce constată neconformitatea de nivelul 1, cu privire la acţiunile pe care le va întreprinde, inclusiv cele referitor la documentul de certificare (limitare / suspendare / revocare), la scrisoarea de aprobare închiriere în sistem wet. 17. Este responsabilitatea operatorului aerian ca până la primirea documentaţiei specifică din partea AAC să ia toate măsurile necesare pentru eliminarea cauzelor care au dus la reducea nivelul de siguranţă sau la periclitarea gravă a siguranţei zborului. 3.6 Supravegherea persoanelor care deţin certificat, calificare sau atestat eliberate de AAC şi care au atribuţii în domeniul operaţiunilor de zbor 1. În vederea respectării cerinţelor din ARO.GEN.305(f), AAC va efectua supravegherea persoanelor deţinătoare de certificat, calificare sau atestat eliberate de AAC, care au atribuţii în domeniul operaţiunilor zbor, ca parte a supravegherii efectuate la operatorii la care acestea își desfăşoară activitatea. 2. De asemenea, AAC va efectua şi inspecţii neplanificate stabilite în funcţie de activitatea curentă a persoanelor în cauză, de rezultatele inspecţiilor precedente efectuate la persoane, dar şi la operator. 3. Inspecţia de supraveghere a persoanelor menţionate la ARO.GEN.305(f) se efectuează în perioada de valabilitate a documentelor în baza cărora acestea execută activităţi aeronautice specifice conform Manualelor de operaţiuni aprobate de AAC, inclusiv a celor de pregătire şi verificare, dacă este aplicabil. 4. Inspectorii operaţiuni zbor abilitaţi să efectueze activitatea de supraveghere a persoanelor în zbor/la simulator, trebuie să deţină calificări corespunzătoare stabilite de AAC. 3.7 Calificarea şi autorizarea persoanelor care deţin atestat de membru al echipajului de cabină şi pentru exercitarea atribuţiilor de pregătire şi verificare a membrilor echipajelor de cabină în cadrul operatorilor, pentru cursurile prevăzute în Partea ORO, subpartea CC 1. În vederea verificării implementării cerinţelor prevăzute la ORO.CC.115(d), Direcția operațiuni de zbor (DOZ) are atribuţii de supervizare legate de calificarea / autorizarea corespunzătoare a personalului de instruire şi verificare a persoanelor deţinătoare de atestat de membru al echipajului de cabină, de aprobare a cursurilor de pregătire efectuate în cadrul operatorilor aerieni şi pentru care aceştia eliberează documentele ce atestă încheierea acestora cu succes, inclusiv prin emiterea Listelor de calificare prevăzute de AMC 1 ORO.CC.215 (b) (2). 2. Verificarea în vederea obţinerii/revalidării/reînnoirii calificării de instructor se efectuează de către examinatori pentru membrii echipajelor de cabină, cu experienţă, din cadrul respectivului operator, în baza unei propuneri adresate şi aprobate de DOZ. Verificarea în vederea obţinerii/revalidării/reînnoirii autorizării de examinator se efectuează de către examinatori pentru membrii echipajelor de cabină, desemnaţi de AAC ca examinatori seniori, în baza propunerii adresate de operator şi aprobate de AAC. 4. În vederea examinării membrilor de echipaj de cabină în scopul obţinerii/revalidării/reînnoirii autorizaţiei de examinator, operatorul aerian desemnează, dintre examinatorii proprii experimentaţi, examinatori seniori, având în vedere experienţa şi competenţa profesională dovedite de aceştia în desfăşurarea examinărilor practice pentru o perioada de cel puţin 6 ani în cadrul respectivului operator. 5. Modalităţile de verificare a membrilor echipajelor de cabină calificaţi/autorizaţi ca personal de instruire şi verificare pentru cursurile prevăzute de Subpartea ORO.CC vor fi detaliate în procedurile interne ale DOZ din cadrul AAC. 3.8 Includerea personalului de inspecţie în zbor (operaţiuni aeriene) în cadrul echipajului aeronavei, suplimentar faţă de membrii echipajului de zbor sau de cabină, în timpul executării misiunii de inspecţie în zbor 1. Inspectorii pentru inspecția în zbor execută activități de inspecție în zbor, inclusiv de supraveghere a personalului aeronautic navigant ce operează zborul respectiv în baza Deciziei Directorului AAC, la propunerea Șefului DOZ. 2. Includerea de către operator a personalului de inspecție în zbor în echipajul aeronavei, suplimentar față de membrii echipajului de zbor sau de cabină, la bordul căreia se va desfășura inspecția se face prin înscrierea corespunzătoare a inspectorului în documentele de zbor ale operatorului referitoare la misiunea respectivă. 3. Inspectorul AAC și operatorul se asigură că inspectorii pentru inspecția în zbor (operațiuni aeriene) care își îndeplinesc sarcinile la bordul unei aeronave nu sunt confundați de către pasageri cu membrii echipajului aflați de serviciu, nu ocupă posturile de lucru rezervate membrilor de echipaj și nu îi împiedică pe aceștia în executarea sarcinilor de serviciu. 4. În timpul desfășurării inspecției în zbor, personalul de inspecție în zbor ce execută activități de inspecție în zbor la bordul aeronavei respective nu se va implică în acțiunile echipajului. Inspectorul urmărește acțiunile echipajului în sensul verificării cunoștințelor și deprinderilor relevante legate de operarea aeronavei, în conformitate cu prevederile legale aplicabile și ale documentației de siguranță a operatorului. 5. În situația apariției unei situații anormale/de urgență în cazul zborului ce face obiectul inspecției, inspectorul pentru inspecția în zbor (operațiuni aeriene) aflat la bord va participa la acțiunile echipajului la solicitarea comandantului și/sau șefului de cabină, după cum este aplicabil. 3.9 Supravegherea bazelor de operare 1. În vederea implementării prevederilor menționate la ARO.GEN.305 și AMC2 la ARO.GEN.305(c), AAC efectuează, într-un ciclu de supraveghere, activități de supraveghere la cel puțin una din bazele de operare ale operatorilor aerieni pentru care este autoritate competentă. 2. Pentru ca AAC să stabilească bazele de operare care vor face obiectul activității de supraveghere, operatorul aerian trebuie să transmită atât lista tuturor bazelor de operare pe care intenționează să le utilizeze pentru mai mult de 30 de zile consecutive, precum și rezultatele analizelor de risc efectuate la stabilirea acestor baze de operare.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.