Permis de zbor

Permis de Zbor – document emis pentru o aeronavă care nu este eligibilă de a obţine un Certificat de Navigabilitate, dar capabilă să zboare în siguranță în anumite condiții și in scopurile menționate in HG 468/2019, Anexa I, Partea 21, Subpartea P, art. 21.A.701.

publicService.steps.title

  • 1
    Prevederi generale

    1. Scopul prezentului PIAC este de a stabili modurile de tratare a solicitărilor primite de către AAC pentru emiterea unui Permis de Zbor (PZ), dar și modul de examinare a permiselor emise de organizații aprobate în acest sens. 2. Procesul de emitere a Permisului de Zbor (PZ) este compus din două faze: a. Aprobarea Condiţiilor de Zbor (ACZ); b. Emiterea Permisului de Zbor (PZ). 3. Aprobarea Condițiilor de Zbor (ACZ) poate avea două scenarii: a. este afectată siguranța proiectului; b. nu este afectată siguranța proiectului. Notă: Exemple/cazuri legate de siguranța de proiectare: (i) aeronava nu se conformează unui proiect aprobat; sau (ii) nu s-a făcut conformarea cu o limitare de navigabilitate, o cerinţă de întreţinere pentru certificare sau o directivă de navigabilitate; sau (iii) zborul (zborurile) în cauză se situează în afara anvelopei aprobate. (iv) zboruri cerute sub 21.A.701(a)(15) (zboruri necomerciale cu avioane individuale non-complexe, pentru care certificatul de navigabilitate sau certificatul restrictiv de navigabilitate nu este conform). Notă: organizațiile menționate în tabelul de mai sus sunt aprobate corespunzător sau acceptate de AAC (ex: DOA – conform 21.A. 263 (c) (6)). Notă: Dacă la depunerea cererii pentru emiterea PZ condițiile de zbor nu sunt aprobate, atunci condițiile de zbor pot fi aprobate de AAC dacă nu sunt legate de siguranța de proiectare, indiferent de vechimea aeronavei. Solicitantul unui permis de zbor poate fi proprietarul aeronavei sau împuternicitul legal al acestuia sau organizaţia ce execută întreţinerea aeronavei. Un permis de zbor (PZ) se emite atunci când un certificat de navigabilitate îşi pierde temporar valabilitatea sau când nu poate fi emis un certificat de navigabilitate sau un certificat de navigabilitate restrictiv. Cazurile în care emiterea unui certificat de navigabilitate (restrictiv) nu este posibilă sau adecvată şi se impune emiterea unui permis de zbor sunt: - zborul unei aeronave pentru acceptarea de către Autoritate (este cazul inspecţiei în zbor de către autoritate înaintea emiterii certificatului de navigabilitate) sau de către un client; - zborul de repoziţionare al unei aeronave către o locaţie unde urmează a i se executa lucrări de întreţinere sau evaluare a navigabilităţii, sau o locaţie pentru stocare; - zbor necomercial cu aeronave specifice de tip non-complex sau aeronave pentru care nu există un deţinător al Certificatului de Tip („aeronave orfane”); - sunt necesare zboruri de testare în scopul aprobării proiectului aeronavei sau aprobării modificărilor / reparațiilor efectuate asupra unei aeronave; - aeronava nu este conformă cu cerinţele esenţiale pentru navigabilitate sau nu a fost demonstrată conformarea cu cerinţele esenţiale pentru navigabilitate, dar aeronava este capabilă de a efectua un zbor în siguranţă; - după întreținere, când diagnosticarea funcționării unui sistem al aeronavei trebuie făcută in zbor și DAH nu a emis instrucțiuni pentru a efectua această diagnosticare în limitările deja aprobate ale aeronavei (mai multe informații se regăsesc in HG 641/2019, p. M.A.301). Notă: Lista de mai sus nu este exhaustivă. Lista completă a cazurilor în care poate fi emis un PZ poate fi regăsită în HG 468/2019, Anexa I, Partea 21, Subpartea P, punctul 21.A.701(a) combinată cu exemplele din GM 21.A.701(a). 7. Permisul de Zbor este valabil pentru zboruri internaționale, dar poate face subiectul unor cerințe suplimentare de acces în spațiul aerian național sau restricții. Este responsabilitatea operatorului aeronavei de a se conforma cu orice reglementări naționale aplicabile, aferente statelor survolate. Valabilitatea unui Permis de Zbor în afara spațiului aerian al RM face subiectul reglementărilor naționale ale statului (statelor) în care are loc zborul în cauză. Solicitantul trebuie să consulte Autoritățile Naționale de Aviație ale statelor respective în sensul clarificării cerințelor aplicabile. 8. Un Certificat de Punere în Serviciu (CRS) trebuie emis în scopul verificării faptului că aeronava este conformă cu condițiile specificate în Permisul de Zbor, Formular 18B (sau 18A) AAC și orice alte documente asociate, respectiv faptul că aeronava a fost inspectată și este capabilă pentru zborul preconizat.

  • 2
    Cerere pentru emiterea unui Permis de Zbor

    1. În vederea iniţierii procesului de emitere a unui PZ, trebuie completată o cerere (formular 21 AAC) ce trebuie să includă următoarele: - scopul zborului (în conformitate cu HG 468/2019, Anexa I, Partea 21, Subpartea P, 21.A.701); - modul în care aeronava nu se conformează cu cerințele de navigabilitate aplicabile; - condițiile de zbor aprobate (conform cu HG 468, Anexa I, Partea 21, Subpartea P 21.A.710) – formular 18A (18B) AAC). Pentru cererile trimise către AAC, formularele pot fi accesate pe site-ul AAC și:  La cereri se anexează toate documentele suport menționate în acestea. Cererile incomplete, incorect completate sau care nu sunt însoţite de documentele suport nu sunt luate în considerare. Respingerea cererii/cererilor se motivează în scris, iar cererea/cererile și toate documentele primite se returnează solicitantului în cel mult 10 (zece) zile calendaristice de la data înregistrării. În cazul cererilor complete și corect completate, AAC le va primi spre examinare;  Pentru corespondența transmisă către AAC, termenul de răspuns este de maximum 30 de zile calendaristice de la data înregistrării intrării documentelor în AAC. Atunci când pentru formularea unui răspuns complet sunt necesare investigații suplimentare sau procesul declanșat în urma corespondenței necesită parcurgerea unor etape succesive, solicitantul este informat în scris privind necesitatea prelungirii perioadei de răspuns din partea AAC, cu precizarea termenului maxim de răspuns.  Echipa AAC de evaluare în vederea stabilirii conformării solicitantului cu cerinţele aplicabile este alcătuită din TL şi unul sau mai mulţi inspectori.  Componenţa echipei de evaluare și eventuala perioadă stabilită de către AAC pentru efectuarea inspecției fizice a aeronavei, dacă este cazul, se notifică solicitantului, în scris. 2. Cerere transmisă către CAMO:  O organizație CAMO care are privilegiul de a emite un Certificat de Evaluare a Navigabilității pentru un tip specific de aeronavă poate, suplimentar, dacă este autorizată de AAC, să emită un Permis de Zbor în conformitate cu cerințele Părții M, M.A.711(c), pentru aeronavele din domeniu, astfel: - pentru aeronave utilizate de organizații ce dețin un Certificat de operator aerian şi aeronave cu masa maximă de decolare (MTOM) mai mare de 2730 kg, permisul de zbor (PZ) poate fi emis numai atunci când aeronava este într-un mediu controlat, permisul de zbor (PZ) fiind emisă de organizația autorizată Part-M_G, care asigură managementul continuității navigabilității aeronavei respective; - pentru celelalte aeronave decât cele de la punctul de mai sus orice organizație CAMO autorizată în mod corespunzător poate emite un permis de zbor (PZ), daca aeronava este în mediul controlat; - pentru aeronavele ce nu sunt într-un mediu controlat, organizația CAMO nu poate emite un permis de zbor (PZ), acesta fiind emis de AAC.  Cererea pentru emiterea unui Permis de Zbor transmisă către acea organizație CAMO trebuie să fie elaborată într-o formă și manieră stabilită de către CAMO.  Cererea trebuie să includă condițiile de zbor aprobate fie prin Formularul 18a (aprobate de către o organizație aprobată corespunzător DOA), fie prin Formularul 18b (aprobate de către AAC). Acea organizație CAMO nu va fi capabilă să emită Permisul de Zbor solicitat până când nu va primi și formularul de aprobare a condițiilor de zbor.  Atunci când CAMO acționează în numele sau în baza unui contract cu deținătorul aeronavei / operator, atunci această organizație poate solicita aprobarea condițiilor de zbor. 3. Cerere transmisă către DOA:  O organizație DOA, sub privilegiul dat de Partea 21, Subpartea J, 21.A.263 (c)(7), poate să emită un Permis de Zbor pentru o aeronavă ce a proiectat-o sau a modificat-o sau pentru o aeronavă careia i-a aprobat, Partea 21, Subpartea J 21.A.263 (c)(6) condițiile de zbor sub care se emite Permisul de Zbor când organizația însăși controlează (sub autorizarea proprie) configurația aeronavei si atestă conformitatea cu Condițiile de Zbor.  Cererea pentru emiterea unui Permis de Zbor transmisă către acea organizație DOA trebuie să fie elaborată într-o formă și manieră stabilită de către DOA.  Cererea trebuie să includă și cerința pentru aprobarea condițiilor de zbor.

  • 3
    Emiterea unei Permis de Zbor

    1. Permisul de Zbor emis trebuie să facă referire la condițiile de zbor aprobate după caz de către AAC, DOA, POA sau CAMO. Fără Condiții de Zbor aprobate, un Permis de Zbor nu poate fi emis. 2. În conformitate cu HG 641/2019, articolul M.A. 711(c), HG 468/2019, Subpartea P și Codul aerian al RM nr. 301/2017 articolul 20(4), un Permis de Zbor (PZ) poate fi emis atunci când se demonstrează că o aeronava este capabilă să efectueze în siguranţă un zbor conform cu HG 468/2019, 21.A.708 (c) și GM 21.A.708(c). Totodată, PZ este emis cu limitările corespunzătoare stabilite în scopul protejării siguranţei terţilor. Aceste limitări (restricții) aferente PZ emis se referă la următoarele:  configurația aeronavei, starea tehnică, limitările operaționale, proceduri specifice;  scopul zborului;  spaţiul aerian utilizat pentru zbor;  calificarea echipajului de zbor, condițiile și/sau restricțiile impuse acestuia;  restricțiile impuse transportului persoanelor, altele decât echipajul de zbor;  alte tipuri de restricţii care ar putea fi impuse în scopul asigurării unui zbor în siguranţă al aeronavei (spre exemplu, performanţele aeronavei, instrucțiuni specifice de întreținere, etc.). 3. Permisul de Zbor emis de către AAC (conform cu HG 468/2019, 21.B.525)  AAC emite un Permis de Zbor atunci când i-a fost transmisă o cerere completă și corect completată pe formularul 21 împreună cu datele cerute de 21.A.707, atunci când condițiile de zbor cerute de 21.A.708 sunt aprobate conform 21.A.710 și după ce este convinsă prin evaluările sale specifice că acea aeronavă este sigură pentru efectuarea zborului propus sau seriei de zboruri. Notă: Solicitantul a depus, împreună cu aplicația și documentația cerută de 21.A.709(b) și Formularul 18B completat cu informațiile relevante. Setul complet de informații/date trebuie să fie disponibil la momentul depunerii, astfel încât solicitantul sa poate semna declarația conținută in căsuța nr. 9 din Formularul 18B.  AAC își rezervă dreptul de a efectua activități de inspecție la sol a aeronavei, prin evaluări ale înregistrărilor și / sau să solicite efectuarea unor zboruri de testare prin care să verifice conformitatea aeronavei cu condițiile de zbor aprobate.  Solicitantul va fi notificat de emiterea acestora și va prelua originalele de la sediul AAC prin semnătură.  Certificatele reprezintă documentele prin care AAC recunoaşte faptul că aeronava se conformează cu cerințele de navigabilitate în vigoare. 4. Permisul de Zbor emis de către CAMO:  O organizație CAMO care are privilegiul de a emite un Certificat de Evaluare a Navigabilității pentru un tip specific de aeronavă poate, suplimentar, să emită un Permis de Zbor în conformitate cu cerințele Părții M, M.A.711(c) din HG 641.  Se asigură de faptul că pentru scopul propus condițiile de zbor asociate au fost stabilite și aprobate (organizația CAMO poate aproba condiții de zbor ce nu țin de siguranța de proiectare).  A verificat faptul că aeronava este conformă cu orice condiții de zbor aprobate;  Are confirmarea că pentru orice activități de întreținere cerute prin condițiile de zbor există o confirmare a efectuării acestora (CRS emis). 5. Permisul de Zbor emis de către POA:  O organizație POA poate să emită un Permis de Zbor atunci când: - este eligibilă pentru emiterea Permisului de Zbor; - este convinsă de faptul că pentru scopul propus condițiile de zbor asociate au fost stabilite, nu sunt in legătură cu siguranța proiectului și au fost aprobate de către ea; - a verificat faptul că aeronava este conformă cu orice condiții de zbor aprobate.  O organizație POA autorizată corespunzător, care deține privilegiul de aprobare a condițiilor de zbor nu poate exercita acest privilegiu decât doar pentru aeronavele fabricate de propria sa organizație și în consecință acesteia nu i se poate solicita nici o astfel de aprobare pentru alte aeronave nou fabricate necesar a fi testate în zbor. 6. Permisul de Zbor emisă de către DOA:  Se asigură ca are privilegiul de a aproba Condițiile de Zbor si de a emite Permisul de zbor (sub privilegiul dat de Partea 21, Subpartea J 21.A.263 (c)(7), pentru o aeronavă ce a proiectat-o sau a modificat-o sau pentru o aeronavă căreia i-a aprobat, conform cu Partea 21, Subpartea J 21.A.263 (c)(6) condițiile de zbor sub care se emite Permisul de Zbor);  controlează (sub autorizarea proprie) configurația aeronavei si atestă conformitatea cu Condițiile de Zbor.  Aprobă, în prealabil, Condițiile de Zbor.  Dacă este cazul, se asigură ca este emis un CRS pentru executarea lucrărilor cerute (de modificare/reparație/etc) . 7. AAC poate prescrie condiţii şi restricţii suplimentare faţă de cele propuse de solicitant. Acestea pot include restricţii privind spaţiului aerian de zbor, echipajul, regimul de zbor, echiparea aeronavei, etc. pentru a face condiţiile de zbor aprobate anterior mai concrete, sau condiţii în afara celor impuse iniţial, cum ar fi o licenţă pentru staţiile radio de la bord. 8. Orice PZ emis va fi înscris în Registrul Permiselor de Zbor de către Direcția Navigabilitate din cadrul AAC. Notă: PZ emise de organizațiile aprobate trebuie trimise la AAC în termen de maxim 72 de ore de la data emiterii, împreună cu Condițiile de Zbor aprobate, inclusiv configurația aeronavei, condițiile sau restricțiile în care aeronava poate zbura, justificarea că e capabilă să execute zboruri în condiții de siguranță, metodele folosite pentru controlul configurației aeronavei, etc. 9. Imposibilitatea de a corespunde cu oricare cerință din condițiile de zbor aprobate invalidează PZ, iar organizația ce a emis PZ trebuie sa îl revoce imediat, informând AAC de îndată. 10. Orice schimbare a conținutului PZ (a condițiilor de zbor aprobate, a justificării pentru emiterea PZ, a scopului propus, etc.) necesită emiterea unui nou PZ (reluarea întregului proces). 11. Valabilitatea unui PZ este de maxim 12 luni, în condițiile în care nu s-a schimbat înregistrarea aeronavei, PZ nu este revocat sau suspendat și conformarea cu condițiile și restricțiile asociate este îndeplinită. Reînnoirea unui PZ necesită reluarea întregului proces. Notă: Se poate emite un PZ pentru zboruri necomerciale la aeronave necomplexe sau la cele la care emiterea unui certificat de navigabilitate sau a unui certificat de navigabilitate restrictiv este improprie, pe perioadă nelimitată. Notă: Deținătorul unui PZ este responsabil pentru a se asigura că restricțiile și condițiile asociate PZ sunt menținute și respectate. 12. PZ nu este transmisibil / transferabil. 13. AAC va păstra toate PZ, cel puțin șase ani după încetarea valabilității acesteia.

  • 4
    Aprobarea condiţiilor de zbor

    1. În cazul AAC, aprobarea condiţiilor de zbor se înscrie pe formularul 18B „Aprobarea condiţiilor de zbor”, înaintat odată cu cererea, în rubrica nr. 13 “ /CAA approval and date / Aprobarea AAC şi data” . Notă: CAMO, DOA sau POA pot avea formulare diferite de Formularul 18A. 2. Conformarea cu Condițiile de Zbor asociate unui Permis de Zbor  Înainte de efectuarea zborului sub incidența existenței unui Permis de Zbor, pentru o aeronavă aflată în serviciu, un Certificat de Punere în Serviciu (CRS) trebuie emis în conformitate cu reglementarea de implementare HG 641, M.A.801 si M.A. 612 sau 145.A.50. CRS trebuie să conțină detalii cu privire la verificarea acelei aeronave în vederea conformării cu condițiile de zbor (conformă cu înscrisurile din Formularul 18 B sau 18A) specificate în Permisul de Zbor și prin care să se certifice că prin inspecțiile efectuate aeronava este capabilă pentru zborul preconizat.  Exemple de condiții de zbor pentru a fi introduse în Permisul de Zbor: - Configurația avionului; - Condiții și restricții necesare operării in siguranță (ex: referitoare la itinerar sau/și la spațiu aerian, la numărul si calificarea echipajului, condiții tehnice specifice sau limitări operaționale, program specific de testare în zbor, instrucțiuni specifice de întreținere, etc.);  Condițiile de zbor aprobate trebuie să cuprindă justificarea că aeronava este capabilă să zboare în siguranță sub restricțiile impuse precum și metode de control a configurației stabilite.

  • 5
    Valabilitatea Permisului de Zbor

    1. Un Permis de Zbor este valabil în RM atât timp cât acea aeronavă este menținută în conformitate cu condițiile de zbor aprobate și regulile de operare aplicabile, dar nu mai mult de 12 luni (excepție dacă aeronava nu este considerată a fi complexă și nu desfășoară activități comerciale – HG 468/2019, Anexa I, Partea 21, Subpartea P, 21.A.701 (15), caz în care perioada de valabilitate este nelimitată). 2. Un Permis de Zbor este valabil pentru zboruri internaționale, dar poate face subiectul unor cerințe suplimentare de acces în spațiul aerian național sau restricții. Este responsabilitatea operatorului aeronavei de a se conforma cu orice reglementări naționale aplicabile, aferente statelor survolate. Valabilitatea unui Permis de Zbor în afara spațiului aerian al RM face subiectul reglementărilor naționale ale statului (statelor) în care are loc zborul în cauză. Solicitantul trebuie să consulte Autoritățile Naționale de Aviație ale statelor respective în sensul clarificării cerințelor aplicabile. 3. Permisele de Zbor emise de organizații aprobate, trebuie trimise la AAC în cel mult de 72 de ore de la emitere, împreună cu Condițiile de Zbor aprobate. Notă: În cazul unei revocări a PZ, organizația trebuie să informeze imediat AAC.

  • 6
    Emiterea unui duplicat

    În cazul permiselor emise de AAC, în vederea emiterii unui duplicat, solicitantul trebuie să depună la AAC o cerere în acest sens însoțită de dovada declarării nulității documentului original (pierdut/ deteriorat). Declararea nulității documentului original se poate face public (într-un cotidian de largă răspândire sau Monitorul Oficial) sau prin declarație pe proprie răspundere.

  • 7
    Modificări

    1. Modificările ce invalidează Condițiile de Zbor sau justificările asociate stabilite pentru Permisul de Zbor necesită parcurgerea unui nou proces de Aprobare a Condițiilor de Zbor (ACZ) și a unui Permis de Zbor (PZ) asociate. 2. Modificările la Condițiile de Zbor sau justificările asociate stabilite pentru Permisul de Zbor ce sunt deja aprobate dar nu afectează textul Permisului de Zbor, nu necesită emiterea unui nou Permis de Zbor dar necesită parcurgerea unui nou proces. 3. Modificările ce nu invalidează Condițiile de Zbor sau justificările asociate stabilite pentru Permisul de Zbor necesită transmiterea unui nou Formular de Aprobare a Condițiilor de Zbor (ACZ) asociate unui Permis de Zbor (PZ) și, implicit parcurgere parțială a procesului.

  • 8
    Contestaţii

    Deciziile AAC de limitare, suspendare sau revocare reprezintă acte administrative care pot fi contestate conform legii.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.