Raportarea informației privind inițierea/încetarea raporturilor de muncă
IRM19 - Informație pentru stabilirea drepturilor sociale și medicale aferente raporturilor de muncă este necesară în scopul acordării statutului de persoană asigurată în sistemul de asigurare obligatorie de asistenţă medicală,
Informaţia nominalizată se prezintă de către angajator în termen de pînă la 10 zile lucrătoare de la data angajării sau modificării/încetării raporturilor de muncă, emiterii ordinului de acordare a concediului de îngrijire a copilului sau concediului paternal. Termenul de prezentare a informaţiei nominalizate (Forma IRM19) se determină începând cu ziua următoare după data indicată în ordin.
Informația pentru persoanele ce nu dețin IDNP se prezintă suplimentar, agențiilor teritoriale și reprezentaților CNAM pe suport de hârtie.
publicService.steps.title
- 1Pasul 1
Pentru depunerea raportului prin intermediul Ghișeului unic de raportare, este necesar de autentificare
publicService.channels.2.title - 2Pasul 2
Selectaţi serviciul 'Declarație electronică'.
- 3Pasul 3
Accesaţi compartimentul 'Declarații'.
- 4Pasul 4
Selectaţi butonul 'Declarație nouă' - Dări de seamă pentru raportare unificată (IRM19 - Informație pentru stabilirea drepturilor sociale și medicale aferente raporturilor de muncă)
- 5Pasul 5
În compartimentul despre datele personale ale persoanei asigurate, în rubricile 2-4 se indică informaţia cu privire la nume, prenume, codul IDNP şi codul CPAS al angajatului. Aici este important de menţionat că se admite lipsa codului CPAS în cazul persoanelor care se angajează şi nu dispun de codul respectiv. Totodată, menţionăm că, în cazul persoanelor angajate şi eliberate pe parcursul aceleiaşi luni sau în luni diferite, dar la un interval foarte mic de timp, persoana respectivă poate fi reflectată în acelaşi document prezentat, cu repetarea numărului de ordine a înscrierii
- 6Pasul 6
În rubrica 8 este necesar de selectat un cod din Clasificatorul raporturilor de muncă aprobat de Ministerul Finanţelor prin anexa nr. 7 la Ordinul 33 din 19 februarie 2019. Clasificatorul dat include situaţiile privind raporturile de muncă reflectate până la situaţia din 1 aprilie 2019 în col. 7 din tabelul nr. 2 din Darea de seamă IPC 18. Astfel, în cazul persoanelor angajate se va selecta codul 01 sau 05, în funcție de modul de angajare (perioadă nedeterminată sau perioadă determinată). La selectarea codului 02 „încetarea raporturilor de muncă”, menţionăm că este obligatorie completarea şi col. 9 în care se va indica motivul încetării raporturilor de muncă potrivit Clasificatorului motivelor eliberării din câmpul muncii, aprobat de către Ministerul Finanţelor prin anexa nr. 8 la ordinul prenotat, şi care are impact asupra stabilirii cuantumului ajutorului de şomaj în cazul în care persoana, după eliberare, solicită beneficierea de acest drept de asigurare socială. În cazul suspendării contractului individual de muncă, rubrica 9 rămâne necompletată. Adiţional, informăm că Clasificatorul raporturilor de muncă a fost completat cu categorii noi (06-10), dar care se utilizează doar de către angajatorii a căror angajaţi sunt funcţionari publici cu statut special (militari). Modul de utilizare al acestor coduri este analogic celui a codurilor 01-05. La selectarea codului 08 „încetarea raporturilor de muncă, militar”, se va completa în mod obligatoriu şi col. 9 cu motivul eliberării, în care poate fi selectat unul din codurile 411-413 prevăzute de Clasificatorul motivelor eliberării din câmpul muncii, predestinate la fel persoanelor funcţionari publici cu statut special (militari). În col. 10 se indică data modificării raporturilor de muncă, adică data angajării sau eliberării angajatului, şi se completează pentru toate codurile indicate în coloana 8. În cazurile de eliberare din câmpul muncii, se indică ultima zi de activitate a persoanei.