Paşaport al cetățeanului Republicii Moldova
Paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova reprezintă actul de identitate care se eliberează, indiferent de vârstă, cetăţenilor Republicii Moldova, care întrunesc condiţiile prevăzute de legislaţia naţională şi nu se află în una dintre situaţiile de suspendare a dreptului la libera circulaţie în străinătate.
Paşaportul se eliberează persoanelor cu vârsta sub 7 ani pe termen de 4 ani, cu vârsta de la 7 până la 16 ani - pe termen de 7 ani, iar celor cu vârsta peste 16 ani - pe termen de 10 ani. Persoanelor pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă temporar, paşaportul se eliberează pe un termen de 12 luni.
Paşaportul se eliberează în următoarele cazuri:
- la prima adresare;
- schimbarea, modificarea, rectificarea sau completarea datelor cu caracter personal;
- expirarea termenului de valabilitate;
- constatarea neconformităţilor, falsurilor în înscrisurile din documente, furtului de identitate şi identităţii false;
- pierdere, furt sau deteriorare;
- solicitarea celui de-al doilea paşaport;
- dobândirea sau redobândirea cetăţeniei Republicii Moldova;
- la solicitarea titularului de a-l preschimba
Cererea pentru eliberarea paşaportului cetățeanului Republicii Moldova se depune de către solicitant, în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate (SEAI), inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reşedinţă al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
publicService.steps.title
- 1Pas 1.
Recepționarea cererii și întocmirea comenzii
- 2Pas 2.
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat
- 3Pas 3.
Preluarea datelor biometrice (preluarea imaginei faciale, scanarea semnăturii, prelevarea, procesarea şi salvarea amprentelor digitale)
- 4Pas 4.
Întocmirea cererii-chestionar PA
- 5Pas 5.
Atribuirea statutului paşaportului precedent „nevalabil/restituit titularului”, imprimarea recipisei şi/sau întocmirea declaraţiei de pierdere sau furt al paşaportului
- 6Pas 6.
Procesarea comenzii
- 7Pas 7.
Înmânarea paşaportului solicitantului, întocmirea recipisei privind eliberarea paşaportului şi actualizarea informaţiei despre înmânarea paşaportului în Registrul de stat al populaţiei
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceDeclararea pierderii sau furtului paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova de către: a) persoanele cu dizabilitate severă sau accentuată şi pensionari beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii, care vor pleca la reabilitare sau la recuperare peste hotarele Republicii Moldova, în baza certificatului confirmativ eliberat de către structurile teritoriale de asistenţă socială cu cel mult 60 de zile înainte de eliberarea biletului de reabilitare sau de recuperare; b) persoanele cu dizabilitate severă sau accentuată şi pensionari beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii, care vor pleca la tratament medical peste hotarele Republicii Moldova, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale cu cel mult 60 de zile înainte de eliberarea trimiterii la tratament; c) copii rămaşi fără ocrotire părintească, copii rămaşi temporar fără ocrotire părintească, copii cu dizabilităţi şi copii cu vârsta sub 1 an, care vor pleca la reabilitare, recuperare sau la tratament medical peste hotarele Republicii Moldova, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale sau în baza demersului instituţiei medicale în cazul copiilor cu vârsta sub 1 an, internaţi în instituţia medicală respectivă care necesită tratament medical urgent peste hotarele Republicii Moldova; d) copii rămaşi fără ocrotire părintească, copii rămaşi temporar fără ocrotire părintească, şi copii cu dizabilităţi care vor pleca peste hotarele Republicii Moldova la studii conform acordului interguvernamental sau interministerial, în temeiul confirmării eliberate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării; e) participanţi la cel de-al Doilea Război Mondial. La momentul adresării: Gratuit Declarația de pierdere sau furt al paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu înlesniri poate fi depusă numai concomitent cu o cerere pentru eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova în condiţiile prevederilor pct. 4 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice. La depunerea cererii pentru eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu înlesniri, categoriile de persoane menţionate la subpct. a) şi b) care declară pierderea sau furtul paşaportului aflat în termen de valabilitate nu beneficiază de gratuitate la declararea pierderii paşaportului, cu excepţia situaţiei în care termenul de valabilitate al paşaportului declarat pierdut sau furat, va expira în perioada de până la 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii.
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceDeclararea pierderii sau furtului paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova. La momentul adresării
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani şi persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani şi persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani şi persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani şi persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceÎn ziua adresării. Eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova pentru copilul cu vârsta sub 12 ani şi persoana pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova (PА)
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceÎn ziua adresării. Eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova (PА)
Eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova persoanei cu vârsta peste 18 ani
Paşaportul se eliberează în temeiul cererii depuse personal de către solicitant cu vârsta peste 18 ani la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice. Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situații speciale: în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutorele), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate; în cazul persoanei imobilizate şi pentru care prelevarea amprentelor digitale nu este obligatorie sau este imposibilă, cererea poate fi depusă de către reprezentantul împuternicit prin procura autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție; în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana, care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, rudă), iar în lipsa unei astfel de persoane, în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorității administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială; în cazul persoanei cu boală mintală sau deficienţe fizice, mintale ori psihologice, aflate la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, paşaportul se eliberează în urma demersului instituţiei respective. În cazul în care în privința persoanei cu capacitatea deplină de exercițiu este instituită o măsură de ocrotire, iar starea acesteia nu-i permite să ia de sine stătător o decizie privind eliberarea pașaportului, la depunerea cererii respective, persoana ocrotită este asistată de persoana însărcinată cu ocrotirea (asistent, mandatar împuternicit prin mandat de ocrotire în viitor, ocrotitor provizoriu, curator, membri ai consiliului de familie, precum şi de alte persoane însărcinate cu ocrotirea în condiţiile legale). Pentru eliberarea paşaportului cetățeanului Republicii Moldova, în funcție de motivul solicitării, se prezintă următoarele documente: 1) actul de identitate de uz intern valabil (buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu) obligatoriu pentru persoanele cu vârsta peste 16 ani, cu domiciliul în Republica Moldova; Dacă la momentul depunerii cererii pentru eliberarea paşaportului, indiferent de motivul solicitării, persoana nu are asupra sa buletinul de identitate, prezentarea acestuia nu este obligatorie cu condiția că buletinul de identitate nu a fost pierdut, furat sau deteriorat şi se află în termen de valabilitate. Datele şi valabilitatea buletinului de identitate se confirma prin informaţia din Registrul de stat al populației. Suplimentar la cerere, persoana sau reprezentantul legal, sau persoana care acţionează în interesul acesteia, în condiţiile prevederilor legale, depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere, prin care confirmă că datele cu caracter personal şi buletinul de identitate din Registrul de stat al populaţiei îi aparţin persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea paşaportului; 2) actul de identitate al reprezentantului legal; 3) paşaportul anterior, dacă acesta există - în cazul în care au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal, expirării termenului de valabilitate, deteriorare, etc., sau 4) declaraţia de pierdere sau furt al paşaportului; 5) documentele de stare civilă, după caz: • certificatul de naștere; • certificatul de căsătorie; • certificatul de divorț; • certificatul de schimbare a numelui și/sau a prenumelui; • extrasul de pe actul de căsătorie pentru a confirma înregistrarea căsătoriei sau desfacerea căsătoriei în cazul persoanelor care au desfăcut căsătoria în străinătate şi în statul respectiv nu este prevăzută eliberarea certificatului de divorţ; • avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă, precum și alte documente de stare civilă; Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie pentru următoarele cazuri: a) dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate al cetățeanului Republicii Moldova. Suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens; b) dacă informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele şi/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei; c) dacă informaţia cu privire la actele şi documentele de stare civilă a fost actualizată în Registrul de stat al populaţiei la examinarea cererii de dobândire sau redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova ori la întocmirea actelor de stare civilă respective; Actele de stare civilă ale cetăţenilor Republicii Moldova întocmite de către organele competente ale ţărilor străine după data de 17.08.2001 au putere doveditoare în Republica Moldova numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă ale Republicii Moldova. În cazul în care faptele de stare civilă au fost produse şi înregistrate în localităţile din stânga Nistrului şi municipiul Bender (Transnistria) acestea urmează a fi certificate, prin eliberarea documentelor de stare civilă de către autorităţile competente în materie de stare civilă ale Republicii Moldova. 6) declaraţia de modelul stabilit a unuia dintre reprezentanţii legali, depusă în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul SEAI sau autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea paşaportului persoanei reprezentate. În cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, reprezentantul legal corespunzător (curatorul, tutorele) prezintă actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei: decizia autorității tutelare teritoriale, hotărârea instanței de judecată definitivă, decizia consiliului de familie. În cazul persoanei imobilizate şi/sau aflate în stare gravă într-o instituţie medicală (inconștiență, în comă), se prezintă suplimentar 2 fotografii de dată recentă, de dimensiunea 10 x 15 cm color, mat, pe fon alb, documentul ce confirmă împuternicirile de reprezentare şi certificatul medical care atestă starea şi imposibilitatea prelevării amprentelor digitale (temporar sau permanent) sau, respectiv, demersul instituţiei medicale ori al autorităţii administraţiei publice locale şi certificatul medical care atestă starea gravă a sănătăţii persoanei, eliberat de instituţia medicală respectivă. Paşaportul poate fi eliberat în baza buletinului de identitate provizoriu doar în cazul în care acesta a fost eliberat pe perioada confecţionării buletinului de identitate. La prezentarea buletinului de identitate provizoriu, în mod obligatoriu, se prezintă şi documentele de stare civilă, dacă informaţia despre actele şi certificatele de stare civilă nu a fost actualizată în Registrul de stat al populaţiei. Dacă actul de identitate de uz intern este nevalabil sau solicitantul are vârsta peste 16 ani şi nu a obţinut buletin de identitate, cererea pentru eliberarea paşaportului se admite numai în cazul depunerii concomitente a cererii pentru eliberarea buletinului de identitate, cu condiţia că termenul comenzii serviciului de eliberare a buletinului de identitate să nu depăşească termenul comenzii serviciului de eliberare a paşaportului. Serviciile de eliberare a pașaportului cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor și taxelor de stat stabilite în condiţiile prevederilor legale, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant. Beneficiarii de înlesniri, în condiţiile prevederilor legale, sunt scutiţi total de achitarea plăţilor pentru serviciile prestate în cazul prezentării documentelor confirmative.
Eliberarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova minorului
Cererea pentru eliberarea pașaportului cetățeanului Republicii Moldova minorului se depune de către unul dintre reprezentanții legali ai acestuia sau, după caz, de către alt reprezentant prevăzut de lege, cu prezența obligatorie a minorului la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenţiei Servicii Publice. Reprezentantul legal al minorului în condițiile legii sunt părinţii, tutorele, curatorul, iar în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească – autoritatea tutelară teritorială. Copilul rămas temporar fără ocrotire părintească sau copilul rămas fără ocrotire părintească, asupra căruia nu a fost instituită tutela sau curatela este reprezentat de către autoritatea tutelară teritorială sau, în cazul plasării în serviciul social de plasament, acesta este reprezentat de către administrația serviciului/instituției respective cu acordul oficial al autorității tutelare teritoriale. În funcție de cine reprezintă minorul în condițiile legii, la depunerea cererii pentru eliberarea pașaportului acestuia se prezintă următoarele documente, în original: 1) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinţii aflaţi în căsătorie: a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele cu caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) certificatul de căsătorie al părinților; e) actul de identitate al părintelui care îl reprezintă; f) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut sau furat părintele depune declaraţia de pierdere sau furt al pașaportului. Părintele care reprezintă minorul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa, autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului pe numele copilului. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat. 2) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinţii care au desfăcut căsătoria: a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele cu caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) actul de identitate al părintelui care îl reprezintă; e) certificatul de divorț al părinţilor; f) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut sau furat părintele depune declaraţia de pierdere sau furt al pașaportului; g) hotărârea instanței de judecată, definitivă și irevocabilă, cu privire la desfacerea căsătoriei părinților, în cazul în care căsătoria a fost desfăcută prin intermediul instanței de judecată sau hotărârea instanței de judecată privind stabilirea întreținerii și domiciliului copilului cu unul dintre părinți sau privind decăderea din drepturile părintești a unuia din părinți. Părintele căruia i-a fost încredinţat minorul prin hotărârea instanţei de judecată cu privire la desfacerea căsătoriei sau, după caz, cu privire la întreţinerea şi domiciliul copilului minor, depune, în scris, în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul său pentru eliberarea paşaportului copilului. Prezentarea hotărârii instanței de judecată nu este obligatorie în cazul în care se va prezenta acordul ambilor părinţi privind eliberarea paşaportului minorului, autentificat de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori acordul va fi declarat de ambii părinți, în scris, în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate, precum şi în cazul în care unul dintre părinţi este împuternicit de celălalt părinte de a efectua toate acţiunile juridice în vederea eliberării paşaportului pe numele minorului prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie. În cazul părinților a căror căsătorie a fost desfăcută de organul de stare civilă sau de notar, declarația în scris, din care rezultă acordul pentru eliberarea paşaportului o depune părintele, care reprezintă minorul. Informația despre autoritatea care a desfăcut căsătoria se indică în certificatul de divorț al părintelui. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat. 3) în cazul în care cererea pentru eliberarea pașaportului se depune de către unul dintre părinţii copilului născut în afara căsătoriei: a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele cu caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) actul de identitate al părintelui care îl reprezintă; e) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut părintele depune declaraţia de pierdere sau furt a pașaportului. Părintele care reprezintă minorul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate declarația pe proprie răspundere precum că căsătoria cu celălalt părinte al minorului nu a fost înregistrată, precum și depune în scris sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului părintele achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat. 4) în cazul în care cererea pentru eliberarea paşaportului se depune de către tutore sau curator: a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele u caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut sau furt tutorele sau curatorul depune declaraţia de pierdere sau furt al pașaportului; e) buletinul de identitate al tutorelui sau al curatorului; f) dispoziția autorității tutelare privind instituirea tutelei sau a curatelei asupra copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească. Tutorele sau curatorul care reprezintă minorul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului tutorele sau curatorul achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat. 5) în cazul copilului separat de părinţi care este plasat în serviciul social de plasament (serviciul social de tip familial sau de tip rezidenţial ori în instituţia de asistenţă socială publică, de educaţie, de învăţământ, de tratament, ori într-o altă instituţie similară): a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele cu caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut sau furat reprezentantul serviciului/instituției depune declaraţia de pierdere sau furat al pașaportului; e) dispoziţia autorităţii tutelare cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească; f) dispoziţia autorităţii tutelare privind plasarea copilului în serviciul/instituţia respectivă; g) demersul autorităţii tutelare referitor la eliberarea paşaportului pe numele copilului respectiv; h) documentul ce confirmă funcţia ocupată de conducătorul serviciului/instituţiei sau documentul ce confirmă împuternicirile de a reprezenta minorul, eliberat de autoritatea tutelară sau de alte autorități publice centrale; i) buletinul de identitate al reprezentantului autorităţii tutelare sau al reprezentantului serviciului/instituţiei în care este plasat minorul. Reprezentantul serviciului/instituţiei care reprezintă minorul depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul serviciului/instituţiei achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat. 6) în cazul copilului separat de părinţi pe motivul aflării temporare a părinţilor/unicului părinte pentru o perioadă mai mare de două luni în altă localitate din ţară sau de peste hotare, precum şi în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească care nu a fost plasat în serviciul social de plasament: a) certificatul de naștere al minorului; b) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele u caracter personal ale minorului; c) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; d) pașaportul precedent al minorului, dacă îl deține, iar în cazul în care acesta a fost pierdut sau furat, reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale depune declaraţia de pierdere sau furt al pașaportului; e) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească în cazul în care așa statut a fost stabilit; f) documentul ce confirmă împuternicirile de a reprezenta minorul, eliberat de autoritatea tutelară teritoriale; g) buletinul de identitate al reprezentantului autorităţii tutelare teritoriale; h) legitimaţia de serviciu a reprezentantului autorităţii tutelare teritoriale. Reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale depune în scris în faţa persoanei responsabile din cadrul serviciului eliberare a actelor de identitate sau prezintă declaraţia sa autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, din care să rezulte acordul pentru eliberarea pașaportului copilului. Pentru prestarea serviciului de eliberare a pașaportului reprezentantul autorităţii tutelare teritoriale achită tariful stabilit, iar în cazul declarării pierderii sau furtului pașaportului precedent eliberat pe numele minorului achită și taxa de stat.
Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte
Legea nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Legea nr. 140/2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi
Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice
Hotărârea Guvernului nr.125/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova
Legea nr. 71/2007 cu privire la registre
Hotărârea Guvernului nr. 1144/2018 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la procedura dobândirii şi pierderii cetățeniei Republicii Moldova
Recomandările Instrucţiunilor ICAO 9303 (Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile)
Legea nr. 467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat
Hotărârea Guvernului nr.333/2002 Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat ”Registrul de stat al populaţiei” şi ”Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”
Hotărârea Guvernului nr. 522/2019 cu privire la modelele actelor de identitate din sistemul național de pașapoarte
Regulamentul CE nr.2.252/2004 al Consiliului Europei din 29 decembrie 2004 'Privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de călătorie emise de statele membre'
Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor sau al executării pedepselor şi privind libera circulaţie a acestor date
Legea nr.269/1994 cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova
Legea nr.1024/2000 cetăţeniei Republicii Moldova
- prin plasarea petițiilor în cutia poștală amplasată la sediul central I.P. „Agenția Servicii Publice”, situată la adresa: mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42 sau în toate subdiviziunile teritoriale de înmatriculare ale instituției; - prin e-mail la adresa asp@asp.gov.md; - prin completarea formularului online din secțiunea Transparență/Petiții de pe site-ul oficial al instituției http://www.asp.gov.md/ro/petiti; - prin trimiterea petiției prin poștă la adresa I.P. „Agenția Servicii Publice”, mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42, MD-2012.
- potrivit prevederilor articolului 206 din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003 pentru angajaţii care au încălcat prevederile cadrului normativ ce reglementează domeniul de referinţă se aplică următoarele sancțiuni disciplinare: a) avertisment; b) mustrare; c) mustrare aspră; d) concediere (în temeiurile prevăzute la art.86 alin.(1) lit.g)-r) din Codul respectiv; - pentru infracțiunile din domeniul deținerii, vânzării sau folosirii documentelor oficiale false, precum şi a depunerii declarațiilor false se sancționează conform prevederilor art. 3521 şi 361 din Codul penal al Republicii Moldova nr. 985/2002.