Modificarea (rectificarea, completarea sau anularea) actului de stare civilă
Modificarea (rectificarea, completarea sau anularea) actului de stare civilă reprezintă o procedură de modificare a datelor înscrise în actul de stare civilă sau a statutului acestuia de document anulat în temeiul deciziei serviciului stare civilă la solicitarea titularului acestuia sau persoanei îndreptăţite în cazurile:
• lipsei unor date în actele de stare civilă (numele, prenumele, data şi locul naşterii, datele despre părinţi, etc.);
• inexactităţii datelor înscrise în actul de stare civilă;
• identificării greşelilor care au fost comise la înregistrarea actelor de stare civilă (omisiuni de date şi cuvinte, denaturări etc.);
• neglijării regulilor stabilite pentru înregistrarea actelor respective;
• schimbării numelui şi/sau a prenumelui copilului minor;
• completării rubricii privind tatăl din actul de naştere al copilului, modificării sau omiterii datelor respective, în cazul în care rubrica respectivă a fost completată la indicaţia mamei solitare;
• rectificării numelui şi/sau prenumelui în legătură cu schimbarea sexului (în caz de hermafroditism);
• identificării a două acte de stare civilă ca rezultat al înregistrării aceluiaşi fapt juridic;
• în alte cazuri prevăzute de legislaţie.
Cererea pentru modificarea actului de stare civilă se depune de către solicitant, în țară, la serviciu stare civilă după locul de domiciliu sau la serviciul stare civilă deţinător al actului supus modificării, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice, portalul essc.servicii.gov.md (Atenție ! Serviciul se prestează online, doar în privinţa modificării numelui conform onomasticii naţionale şi modificării actului de stare civilă în temeiul actului de stare civilă anterior şi doar în condiţiile solicitării, cumulativ, a serviciului de eliberarea a certificatului/duplicatului certificatului/extrasului de pe actul de stare civilă).
publicService.steps.title
- 1Pas 1.
Depunerea cererii şi a documentelor necesare (serviciul se prestează online, doar în privinţa modificării numelui conform onomasticii naţionale şi modificării actului de stare civilă în temeiul actului de stare civilă anterior şi doar în condiţiile solicitării, cumulativ, a serviciului de eliberarea a certificatului/duplicatului certificatului/extrasului de pe actul de stare civilă)
- 2Pas 2.
Achitarea serviciului
- 3Pas 3.
Ridicarea documentului/documentelor de stare civilă
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceOperarea modificării în actele de stare civilă, în temeiul hotărârii judecătoreşti: - Gratuit n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceAnularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat (conform art.62 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.100/2001 privind actele de stare civilă) n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPricePotrivit prevederilor pct. 4 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, serviciile de transcriere a actelor de stare civilă se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetăţeni ai Republicii Moldova: 1) persoanelor cu dizabilitate severă, accentuată sau medie; 2) persoanelor care, potrivit cadrului normativ, au statut de veteran de război; 3) pensionarilor beneficiari de pensii pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr.156/1998 privind sistemul public de pensii; 4) participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobâl; 5) victimelor traficului de fiinţe umane, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale sau de structurile teritoriale de asistenţă socială sau de Ministerul Afacerilor Interne; 6) copiilor rămaşi fără ocrotire părintească şi copiilor rămaşi temporar fără ocrotire părintească; 7) persoanelor care se află la întreţinerea statului, plasate în serviciul de plasament de tip rezidenţial sau într-o instituţie socială medico-sanitară specializată; 8) persoanelor majore cu vârsta de până la 25 de ani, care nu deţin buletin de identitate şi care, la împlinirea vârstei de 18 ani, aveau statut de copii rămaşi fără ocrotire părintească, în scopul obţinerii certificatului de naştere transcris pe nume propriu. Cererea pentru prestarea serviciilor de stare civilă, în mod gratuit, se examinează în termenul maximal stabilit pentru prestarea serviciului respectiv.
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea numelui şi/sau a prenumelui conform onomasticii naţionale În ziua adresării: - Gratuit n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceÎnscrierea naţionalităţii şi/sau apartenenţei etnice: - Gratuit n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea actului de stare civilă în baza actului anterior (pentru fiecare act modificat): În ziua adresării n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceAnularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat (conform art.62 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.100/2001 privind actele de stare civilă) n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceAnularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat (conform art.62 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.100/2001 privind actele de stare civilă) n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceAnularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat (conform art.62 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.100/2001 privind actele de stare civilă) n conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceModificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) al Legii taxei de stat nr. 1216/1992, la eliberarea documentelor de stare civilă în legăturî cu modificarea actelor de stare civilă se încasează taxa de stat de 10 de lei (pentru fiecare document eliberat/act modificat în temeiul deciziei de modificare).
Operarea modificării în actele de stare civilă, în temeiul hotărârii judecătoreşti
Procedura de operare a modificării în actele de stare civilă, în temeiul hotărârii judecătoreşti reprezintă acțiunile necesar a fi întreprinse întru executarea unei hotărâri judecătorești vizând fapte de stare civilă cu valoare juridică Documentele necesare pentru operare a modificării în actele de stare civilă, în temeiul hotărârii judecătoreşti: - cererea privind operarea modificării în actele de stare civilă, în temeiul hotărârii judecătoreşti; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului; - certificatul de stare civilă care urmează a fi modificat; - hotărârea judecătorească rămasă definitivă.
Înscrierea naţionalităţii şi/sau apartenenţei etnice
Înscrierea naţionalităţii şi/sau apartenenţei etnice reprezintă procedura de completare a actului de stare civilă cu informația privind naționalitatea și/sau apartenența etnică a titularilor actului de stare civilă. Această procedură se realizează prin depunerea din numele titularului de act a unei declarații pe proprie răspundere vizând naționalitatea și/sau apartenența sa etnică. Ținând cont de caracterul declarativ unipersonal al acestei informații care se înscrie în actul de stare civilă, eliminarea sau modificarea acesteia este inadmisibilă. Documentele necesare pentru înscrierea naţionalităţii şi/sau apartenenţei etnice: - declarația privind înscrierea naţionalităţii şi/sau apartenenţei etnice; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului; - certificatul de stare civilă care urmează a fi anulat; - bonul privind achitarea taxei pentru servicii.
Anularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat (conform art.62 alin.(1) lit.b) şi c) din Legea nr.100/2001 privind actele de stare civilă)
Anularea actului de stare civilă reconstituit sau întocmit repetat reprezintă procedura administrativă de anulare a actului de stare civilă înregistrat în registrele actelor de stare civila vizând unul și același fapt cu valoare juridică. Documentele necesare pentru anularea actului de stare civilă: - cererea privind anularea actului; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului şi/sau al persoanei îndreptăţite; - documentul ce confirmă dreptul solicitantului de a beneficia de serviciul respectiv: - documentul, ce conferă solicitantului, titlul de persoană îndreptăţită; - procura specială sau legitimaţia de serviciu ce confirmă reprezentarea autorităţii tutelare sau a altui organ abilitat; - certificatul de stare civilă care urmează a fi anulat; - bonul privind achitarea taxei pentru servicii. Atenţie! Certificatele de stare civilă eliberate anterior modificării actului de stare civilă respectiv, se retrag şi se anulează. La eliberarea certificatelor în baza actelor de stare civilă ce conţin menţiuni, acestea din urmă vor reflecta datele modificate.
Modificarea actului de stare civilă în baza actului anterior (pentru fiecare act modificat)
Modificarea actului de stare civilă în baza actului anterior (pentru fiecare act modificat) reprezintă o procedură simplificată de actualizare a datelor din conţinutul actului de stare civilă realizată prin ajustarea datelor din conţinutul actului de stare civilă premergător (aflat în păstrare în fondul arhivistic al serviciului stare civilă la care se depune cererea de rectificare), soluţionându-se fără constituirea unui dosar şi emiterea Deciziei respective. Documentele necesare pentru modificarea actului de stare civilă în baza actului anterior (pentru fiecare act modificat): - cererea privind modificarea actului de stare civilă în baza actului anterior; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului şi/sau al persoanei îndreptăţite; - documentul ce confirmă dreptul solicitantului de a beneficia de serviciul respectiv: - certificatul de stare civilă, în caz când se solicită operarea modificărilor în actul de deces al rudei sale, pentru confirmarea gradului de rudenie; - documentul, ce conferă solicitantului, titlul de persoană îndreptăţită; - procura specială sau legitimaţia de serviciu ce confirmă reprezentarea autorităţii tutelare sau a altui organ abilitat; - certificatul de stare civilă care urmează a fi modificat; - certificatele de stare civilă (original şi copie) constatatoare privind datele ce urmează a fi modificate; - bonul privind achitarea taxei pentru servicii; - bonul privind achitarea taxei de stat – 10 lei (la eliberarea certificatului sau extrasului de pe actul de stare civilă).
Modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani)
Modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă (inclusiv în urma schimbării numelui de familie al copilului minor cu vârsta de până la 16 ani) reprezintă o procedură specială de actualizare a datelor din conţinutul actului de stare civilă realizată prin constituirea de către serviciul stare civilă a unui dosar şi emiterea de către SSC a Deciziei respective. Documentele necesare pentru modificarea (rectificarea și/sau completarea) actelor de stare civilă - cererea privind modificarea, rectificarea sau completarea actului; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului şi/sau al persoanei îndreptăţite; - documentul ce confirmă dreptul solicitantului de a beneficia de serviciul respectiv: - certificatul de stare civilă, în caz când se solicită operarea modificărilor în actul de deces al rudei sale, pentru confirmarea gradului de rudenie; - documentul, ce conferă solicitantului, titlul de persoană îndreptăţită; - procura specială sau legitimaţia de serviciu ce confirmă reprezentarea autorităţii tutelare sau a altui organ abilitat; - certificatul de stare civilă care urmează a fi modificat; - certificatele de stare civilă (original şi copie) constatatoare privind datele ce urmează a fi modificate; - bonul privind achitarea taxei pentru servicii; - bonul privind achitarea taxei de stat – 10 lei (la eliberarea certificatului sau extrasului de pe actul de stare civilă); şi după caz: - cererea comună a părinţilor (sau a unuia dintre ei) privind schimbarea numelui şi/sau prenumelui a copilului; - acordul copilului care a atins vârsta de 10 ani la schimbarea numelui şi/sau prenumelui său; - avizul autorităţii tutelare privind schimbarea numelui şi/sau prenumelui a copilului; - certificat medical cu privire la schimbarea sexului, - alte documente doveditoare (la necesitate).
Modificarea numelui şi/sau a prenumelui conform onomasticii naţionale
Modificarea numelui şi/sau a prenumelui conform onomasticii naţionale reprezintă procedura de modificare a numelor de familie și-sau a prenumelor înscrise în actele de stare civilă în diferite perioade de timp într-o formă diferită de onomastica națională. Se soluționează prin depunerea unei cereri tipizate la serviciul stare civilă. Documentele necesare pentru modificarea numelui şi/sau a prenumelui conform onomasticii naţionale: - cererea privind modificarea numelui și-sau a prenumelui conform onomasticii naționale; - actul de identitate (original şi copie) al titularului actului şi/sau al persoanei îndreptăţite; - documentul ce confirmă dreptul solicitantului de a beneficia de serviciul respectiv: - certificatul de stare civilă, în caz când se solicită operarea modificărilor în actul de deces al rudei sale, pentru confirmarea gradului de rudenie; - documentul, ce conferă solicitantului, titlul de persoană îndreptăţită; - procura specială sau legitimaţia de serviciu ce confirmă reprezentarea autorităţii tutelare sau a altui organ abilitat; - certificatul de stare civilă care urmează a fi modificat; - certificatele de stare civilă (original şi copie) constatatoare privind datele ce urmează a fi modificate; - bonul privind achitarea taxei pentru servicii; - bonul privind achitarea taxei de stat – 10 lei (la eliberarea certificatului sau extrasului de pe actul de stare civilă)
Hotărârea Guvernului nr.333/2002 Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat ”Registrul de stat al populaţiei” şi ”Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”
Legea nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Instrucțiunea cu privire la modul de înregistrare a actelor de stare civilă aprobată prin Ordinul Departamentului Tehnologii Informaționale nr.4 din 21.04.2004
Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice
Hotărârea Guvernului nr.558/2007 cu privire la aprobarea modelelor unice ale formularelor tipizate ale actelor de stare civilă
Hotărârea Guvernului nr.757/2006 cu privire la aprobarea modelului unic al formularelor certificatelor de stare civilă
Codul familiei nr.1316/2000
Legea nr.100-XV/2001 privind actele de stare civilă
- prin plasarea petițiilor în cutia poștală amplasată la sediul central I.P. „Agenția Servicii Publice”, situată la adresa: mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42 sau în toate subdiviziunile teritoriale de înmatriculare ale instituției; - prin e-mail la adresa asp@asp.gov.md; - prin completarea formularului online din secțiunea Transparență/Petiții de pe site-ul oficial al instituției http://www.asp.gov.md/ro/petiti; - prin trimiterea petiției prin poștă la adresa I.P. „Agenția Servicii Publice”, mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42, MD-2012.
- potrivit prevederilor articolului 206 din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003 pentru angajaţii care au încălcat prevederile cadrului normativ ce reglementează domeniul de referinţă se aplică următoarele sancțiuni disciplinare: a) avertisment; b) mustrare; c) mustrare aspră; d) concediere (în temeiurile prevăzute la art.86 alin.(1) lit.g)-r) din Codul respectiv; - pentru infracțiunile din domeniul deținerii, vânzării sau folosirii documentelor oficiale false, precum şi a depunerii declarațiilor false se sancționează conform prevederilor art. 3521 şi 361 din Codul penal al Republicii Moldova nr. 985/2002.