Buletin de identitate al cetățeanului Republicii Moldova
Buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova reprezintă actul de identitate care se eliberează cetățenilor pentru întrebuinţare pe teritoriul republicii sau peste hotarele ei, în conformitate cu acordurile internaționale, pe termen de valabilitate:
de la naștere până la 10 ani de la 10 până la 16 ani; de la 16 până la 25 ani; de la 25 până la 45 ani; de la 45 ani – pe viață.
Cetățenii Republicii Moldova cu domiciliul în Republica Moldova sunt obligați să dețină buletin de identitate de la vârsta de 16 ani.
Buletinul de identitate se eliberează în următoarele cazuri:
- la prima eliberare:
- minorilor;
- persoanelor care au obţinut paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova;
- cetăţenilor Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stânga Nistrului şi în municipiul Bender;
- persoanelor cu vârsta peste 18 ani care nu au avut niciodată acte de identitate;
- preschimbarea paşaportului de tip sovietic, buletinului de identitate provizoriu sau a actului de identitate provizoriu;
- schimbarea, modificarea, rectificarea sau completarea datelor cu caracter personal;
- constatarea inexactităţilor, neconformităţilor, falsurilor în înscrisurile din documente, furtului de identitate sau a identităţii false;
- schimbarea domiciliului;
- în caz de schimbare a denumirii sau a rangului localităţilor, străzilor, de renumerotare a imobilelor sau de rearondare a acestora, de înfiinţare a localităţilor, a străzilor; în caz de modificare, rectificare sau de completare a datelor adresei de domiciliu;
- în caz de pierdere, furt sau deteriorare;
- expirarea termenului de valabilitate;
- dobândirea sau redobândirea cetăţeniei Republicii Moldova;
- în caz de repatriere;
- la solicitarea titularului de a-l preschimba.
Cererea pentru eliberarea buletinul de identitate al cetățeanului Republicii Moldova se depune de către solicitant, în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate (SEAI), iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reşedinţă al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
publicService.steps.title
- 1Pas 1.
Recepționarea cererii și înregistrarea comenzii
- 2Pas 2.
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat
- 3Pas 3.
Preluarea imaginii faciale și scanarea semnăturii
- 4Pas 4.
Întocmirea cererii-chestionar
- 5Pas 5.
Atribuirea statutului buletinului de identitate precedent „nevalabil/restituit titularului”
- 6Pas 6.
Verificarea, luarea deciziei și avizarea cererii-chestionar
- 7Pas 7.
Procesarea comenzii
- 8Pas 8.
Înmânarea buletinului de identitate solicitantului și actualizarea datelor în RSP
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceDeclararea pierderii sau furtului buletinului de identitate, buletinului de identitate electronic, buletinului de identitate provizoriu de către: a) persoanele care se află la întreţinerea statului, plasate în serviciul de plasament de tip rezidenţial sau într-o instituţie socială medico-sanitară specializată; b) victimele traficului de fiinţe umane care nu deţin buletin de identitate, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale sau de structurile teritoriale de asistenţă socială sau de Ministerul Afacerilor Interne; a) cetăţenii Republicii Moldova cu drept de vot, aflaţi pe teritoriul Republicii Moldova, în cazul în care în ziua desfăşurării scrutinului electoral nu deţin act de identitate valabil necesar pentru efectuarea votării în condiţiile legii. La momentul adresării: - Gratuit
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPricePotrivit prevederilor pct. 2 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, serviciile de eliberare a buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova se prestează, în mod gratuit, la prima eliberare, inclusiv la preschimbarea, declararea pierderii sau furtului paşaportului de tip sovietic (modelul anului 1974), precum şi următoarelor categorii de persoane: 1) persoanelor cu dizabilitate severă, accentuată sau medie, la schimbarea buletinului de identitate, inclusiv a celui provizoriu; 2) persoanelor care, potrivit cadrului normativ, au statut de veteran de război, la schimbarea buletinului de identitate o singură dată; 3) participanţilor la lichidarea consecinţelor avariei de la Cernobîl, la schimbarea buletinului de identitate o singură dată; 4) victimelor traficului de fiinţe umane care nu deţin buletin de identitate, în baza demersului eliberat de Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale sau de structurile teritoriale de asistenţă socială sau de Ministerul Afacerilor Interne; 5) persoanelor care se află la întreţinerea statului, plasate în serviciul de plasament de tip rezidenţial sau într-o instituţie socială medico-sanitară specializată, la schimbarea buletinului de identitate, inclusiv a celui provizoriu, în cazul deteriorării, precum şi la declararea pierderii sau furtului acestora; 6) donatorilor voluntari permanenţi de sânge şi/sau componente sangvine de categoria I, care au donat sânge şi/sau componente sangvine pe parcursul a cel puţin 5 ani consecutiv şi continuă această activitate, la schimbarea buletinului de identitate, o singură dată. Cu excepţia subpct.5), noţiunea de schimbare a buletinului de identitate, inclusiv a celui provizoriu, nu prevede eliberarea buletinului de identitate în schimbul documentului valabil, deteriorat, declarat pierdut sau furat. Cererea pentru prestarea serviciului de eliberare a buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova în mod gratuit se examinează în termenul maximal, stabilit pentru prestarea serviciului respectiv – 20 de zile lucrătoare. Cererea pentru preschimbarea buletinului de identitate de generaţia II, pe motivul înregistrării la domiciliu pe altă adresă ori modificării, completării sau rectificării adresei de domiciliu, se examinează în termen de 1 zi lucrătoare, cu achitarea tarifului, stabilit pentru prestarea serviciului de eliberare a buletinului de identitate în termenul maximal
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceDeclararea pierderii sau furtului paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova. La momentul adresării
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova (СА) Notă: Serviciul nu se prestează în termenul „în ziua adresării” în cazul solicitării buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova pe motivul repatrierii
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova (СА) Notă: Serviciul nu se prestează în termenul „în ziua adresării” în cazul solicitării buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova pe motivul repatrierii
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova (СА) Notă: Serviciul nu se prestează în termenul „în ziua adresării” în cazul solicitării buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova pe motivul repatrierii
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceEliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova (СА) Notă: Serviciul nu se prestează în termenul „în ziua adresării” în cazul solicitării buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova pe motivul repatrierii
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceÎn ziua adresării. Eliberarea buletinului de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova (СА) Notă: Serviciul nu se prestează în termenul „în ziua adresării” în cazul solicitării buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova pe motivul repatrierii
Eliberarea buletinului de identitate minorului
Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate minorului se depune de către unul din părinți, cu prezenţa obligatorie a minorului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice. La depunerea cererii părintele prezintă următoarele documente: b) certificatul de naştere al minorului. Prezentarea certificatului de naştere nu este obligatorie dacă informaţia despre datele cu caracter personal ale minorului, precum şi despre actul şi certificatul de naştere respectiv este actualizată în Registrul de stat al populaţiei. Suplimentar la cerere, părintele va depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere prin care confirmă că datele cu caracter personal ale minorului din Registrul de stat al populaţiei corespund adevărului; c) actul de identitate al său. Înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a minorului care nu a atins vârsta de 14 ani se efectuează la domiciliul sau la reşedinţa temporară a părinților sau a unuia din părinți în cazul în care aceștia domiciliază pe adrese diferite. Serviciul de eliberare a primului buletin de identitate se prestează în mod gratuit. Se achită doar taxa de stat pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară a minorului.
Eliberarea buletinului de identitate persoanei cu vârsta peste 18 ani
Buletinul de identitate se eliberează în temeiul cererii depuse personal de către solicitant cu vârsta peste 18 ani la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice. Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situații speciale: în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutorele), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate; în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrângere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenţie, cererea pentru eliberarea buletinului de identitate poate fi depusă prin reprezentant împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie; în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială; în cazul persoanei cu boli mintale sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflată la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei respective.
Eliberarea buletinului de identitate persoanei internate într-o instituţie medicală
Cererea pentru eliberarea actului de identitate pe numele persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în coma) poate fi depusă de către un membru de familie sau de către o rudă la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenţiei Servicii Publice. În lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială. Suplimentar la cerere se prezintă următoarele documente: 1) actul de identitate al solicitantului aflat în posesie, iar în cazul în care acesta a fost pierdut persoana care acționează în interesul bolnavului depune declaraţia de pierdere a actului de identitate respectiv; 2) documentele de stare civilă; Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie, dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova. Suplimentar la cerere, membrul de familie sau ruda depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens; 3) certificatul medical care atestă starea gravă a sănătății persoanei; 4) 2 fotografii de dată recentă de dimensiunea 10x15 cm, color, mat, pe fond alb, pentru eliberarea buletinului de identitate sau 2 fotografii de dimensiunea 3x4 cm, color, mat, pe fond alb în cazul solicitării buletinului de identitate provizoriu; 5) actul de identitate al membrului de familie sau al rudei, în cazul în care în interesul solicitantului acţionează una din aceste persoane; 6) demersul instituției medicale sau al autorității administrației publice locale şi legitimaţia de serviciu sau actul de identitate al reprezentantului instituţiei medicale sau al autorității administrației publice locale, în cazul în care în interesul persoanei acționează reprezentantul acestor entităţi.
Eliberarea buletinului de identitate copilului separat de părinți plasat în serviciul social de plasament
Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească, asupra căruia nu este instituită ori a fost revocată tutela sau curatela în condiţiile prevederilor legale şi care este plasat în serviciul de plasament de tip familial sau de tip rezidenţial ori în instituţia de asistenţă socială publică, de educaţie, de învăţământ, de tratament, ori într-o altă instituţie similară, cererea se depune, după caz, de către asistentul parental profesionist ori părintele-educator sau administraţia serviciilor de plasament respective, în care este plasat copilul, cu prezența obligatorie a minorului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenţiei Servicii Publice. La depunerea cererii reprezentantul serviciului/instituției respective prezintă următoarele documente: a) certificatul de naştere al minorului; b) legitimaţia de serviciu sau actul de identitate al său; c) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotirea părintească sau de copil rămas fără ocrotirea părintească; d) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale privind acordul la eliberarea actului de identitate pe numele minorului; e) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale privind plasarea copilului în serviciul/instituţia respectivă; f) documentul ce confirmă funcţia ocupată de conducătorul serviciului/instituţiei sau documentul ce confirmă împuternicirile de a reprezenta minorul, eliberat de autoritatea tutelară teritorială; g) demersul administraţiei serviciului/instituției pentru înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a copilului. Înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a copilului separat de părinţi asupra căruia nu este instituită ori a fost revocată tutela sau curatela şi care este plasat în serviciul social de plasament se efectuează la adresa serviciului/instituției respective. Serviciul de eliberare a primului buletin de identitate se prestează în mod gratuit. Se achită doar taxa de stat pentru înregistrare la domiciliu sau la reședința temporară a minorului.
Eliberarea buletinului de identitate copilului separat de părinți
Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate copilului separat de părinți pe motivul aflării temporare a părinților/unicului părinte peste hotare, în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească care nu a fost plasat în serviciul tutelă/curatelă se depune de către reprezentantul autorității tutelare teritoriale, cu prezența obligatorie a minorului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice. La depunerea cererii reprezentantul autorității tutelare teritoriale prezintă următoarele documente: a) certificatul de naştere al minorului; b) legitimaţia de serviciu sau actul de identitate al său; c) dispoziţia autorităţii tutelare teritoriale cu privire la stabilirea statutului de copil rămas temporar fără ocrotirea părintească sau de copil rămas fără ocrotirea părintească, în cazul în care a fost stabilit un astfel de statut; d) demersul autorităţii tutelare teritoriale cu privire la eliberarea actului de identitate pe numele copilului, care confirmă şi împuternicirile persoanei desemnate de a reprezenta minorul. Înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a copilului separat de părinți asupra căruia nu este instituită tutela/curatela se efectuează la domiciliul sau la reşedinţa temporară a părinților, a unuia din părinți, a rudei sau a persoanei la care locuiește copilul. Serviciul de eliberare a primului buletin de identitate se prestează în mod gratuit. Se achită doar taxa de stat pentru înregistrare la domiciliu sau la reședința temporară a minorului.
Eliberarea buletinului de identitate minorului plasat în serviciul tutelă/curatelă
Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate pe numele minorului plasat în serviciul tutelă/curatelă se depune de către reprezentantul legal – tutorele/curator, cu prezenţa obligatorie a minorului, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice. La depunerea cererii tutorele/curatorul prezintă următoarele documente: a) certificatul de naştere al minorului. Prezentarea certificatului de naştere nu este obligatorie dacă informaţia despre datele cu caracter personal ale minorului, precum şi despre actul şi certificatul de naştere respectiv este actualizată în Registrul de stat al populaţiei. Suplimentar la cerere, tutorele va depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere prin care confirmă că datele cu caracter personal ale minorului din Registrul de stat al populaţiei corespund adevărului; b) actul de identitate al său; c) decizia autorităţii tutelare teritoriale privind instituirea tutelei/curatelei. Înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a minorului care nu a atins vârsta de 14 ani plasat în serviciul tutelă/curatelă se efectuează la domiciliul sau la reşedinţa temporară a părinților, a unuia din părinți sau a tutorelui/curatorului, în cazul în care instanţa de judecată nu a stabilit altfel. Serviciul de eliberare a primului buletin de identitate se prestează în mod gratuit. Se achită doar taxa de stat pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară a minorului.
Eliberarea buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova
1) actul de identitate de uz intern, după caz, pașaportul de tip sovietic (modelul anului 1974),aflat în posesie ce urmează a fi schimbat; 2) actul de identitate al reprezentantului legal (pentru minori şi persoanele plasate sub tutelă sau curatelă); 3) documentele de stare civilă, după caz: • certificatul de naștere; • certificatul de căsătorie; • certificatul de divorț; • certificatul de schimbare a numelui și/sau a prenumelui; • certificatele de naștere ale minorilor; • certificatul de deces al soțului/soției; • extrasul de pe actul de căsătorie pentru a confirma înregistrarea căsătoriei sau desfacerea căsătoriei în cazul persoanelor care au desfăcut căsătoria în străinătate şi în statul respectiv nu este prevăzută eliberarea certificatului de divorţ; • avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă, precum și alte documente de stare civilă; Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie pentru următoarele cazuri de eliberare a buletinului de identitate: a) la prima eliberare a buletinului de identitate minorului – dacă informaţia despre datele cu caracter personal ale minorului, precum și despre actul și certificatul de naștere respectiv este actualizată în Registrul de stat al populaţiei; b) la prima eliberare a buletinului de identitate persoanelor care au obţinut paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova – dacă informația despre actele și documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei; c) la schimbarea, modificarea, rectificarea sau completarea datelor cu caracter personal în cazul în care informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele şi/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei; d) la schimbarea domiciliului sau la modificarea, rectificarea sau completarea datelor adresei de domiciliu; în caz de pierdere, furt sau deteriorare; expirarea termenului de valabilitate; în caz de repatriere; la solicitarea titularului de a-l preschimba – dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului din momentul eliberării ultimului act de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova; e) la dobândirea sau redobândirea cetăţeniei Republicii Moldova - dacă informaţia cu privire la actele şi documentele de stare civilă au fost actualizate în Registrul de stat al populaţiei la examinarea cererii de dobândire sau redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova, ori la întocmirea actelor de stare civilă respective. Actele de stare civilă ale cetăţenilor Republicii Moldova întocmite de către organele competente ale ţărilor străine după data de 17.08.2001 au putere doveditoare în Republica Moldova numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă ale Republicii Moldova. În cazul în care faptele de stare civilă au fost produse şi înregistrate în localităţile din stânga Nistrului şi municipiul Bender (Transnistria) acestea urmează a fi certificate, prin eliberarea documentelor de stare civilă de către autorităţile competente în materie de stare civilă ale Republicii Moldova. 4) avizul de stabilire a identității, eliberat de instanța de judecată sau, în cazul persoanelor aflate la tratament prin constrângere, arest preventiv, în detenție sau reținute, de instituţiile respective; 5) certificatul medical care atestă imobilitatea sau starea gravă a persoanei (comă, boală mintală, deficiențe fizice, mintale, psihologice) și aflarea în instituția medicală ori în instituția socială; documentul ce confirmă împuternicirile de reprezentare, sau demersul autorității administrației publice locale, ori al instituţiei respective; 6) declarația de pierdere sau furt a actului de identitate de uz intern; 7) documentele necesare pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară sau, după caz, pentru modificarea, rectificarea sau completarea adresei de domiciliu; 8) paşaportul cetăţeanului străin – în cazul persoanei care declară deţinerea cetăţeniei și a altui stat; 9) actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea tutelei ori curatelei; 10) documentele necesare prezentate de autoritatea tutelară teritorială în evidența căreia se află copilul separat de părinți pe motivul aflării temporare a părinților/unicului părinte peste hotare, copilul cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau copilul rămas fără ocrotire părintească.
Hotărârea Guvernului nr.333/2002 Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat ”Registrul de stat al populaţiei” şi ”Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”
Legea nr. 467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat
Directiva (UE) 2016/680 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor sau al executării pedepselor şi privind libera circulaţie a acestor date
Recomandările Instrucţiunilor ICAO 9303 (Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile)
Regulamentul CE nr.2.252/2004 al Consiliului Europei din 29 decembrie 2004 'Privind standardele pentru elementele de securitate şi elementele biometrice integrate în paşapoarte şi în documente de călătorie emise de statele membre'
Legea nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Legea nr.1024/2000 cetăţeniei Republicii Moldova
Legea nr. 71/2007 cu privire la registre
Hotărârea Guvernului nr. 74/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind funcționarea căminelor din subordinea instituțiilor de învățământ de stat
Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice
Hotărârea Guvernului nr.125/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova
Legea nr. 75/2015 cu privire la locuințe
Hotărârea Guvernului nr. 522/2019 cu privire la modelele actelor de identitate din sistemul național de pașapoarte
Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte
Hotărârea Guvernului nr. 1144/2018 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la procedura dobândirii şi pierderii cetățeniei Republicii Moldova
- prin plasarea petițiilor în cutia poștală amplasată la sediul central I.P. „Agenția Servicii Publice”, situată la adresa: mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42 sau în toate subdiviziunile teritoriale de înmatriculare ale instituției; - prin e-mail la adresa asp@asp.gov.md; - prin completarea formularului online din secțiunea Transparență/Petiții de pe site-ul oficial al instituției http://www.asp.gov.md/ro/petiti; - prin trimiterea petiției prin poștă la adresa I.P. „Agenția Servicii Publice”, mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42, MD-2012.
- potrivit prevederilor articolului 206 din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003 pentru angajaţii care au încălcat prevederile cadrului normativ ce reglementează domeniul de referinţă se aplică următoarele sancțiuni disciplinare: a) avertisment; b) mustrare; c) mustrare aspră; d) concediere (în temeiurile prevăzute la art.86 alin.(1) lit.g)-r) din Codul respectiv; - pentru infracțiunile din domeniul deținerii, vânzării sau folosirii documentelor oficiale false, precum şi a depunerii declarațiilor false se sancționează conform prevederilor art. 3521 şi 361 din Codul penal al Republicii Moldova nr. 985/2002.