Autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova
Autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova – permisiunea oficială a autorităților Republicii Moldova privind plecarea pentru stabilirea cu domiciliul în străinătate
Cetățenii Republicii Moldova, cu domiciliul sau reședința temporară în Republica Moldova, care solicită autorizarea emigrării, depun cererea, în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate (SEAI), inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice, iar în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reședință al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
publicService.steps.title
- 1Pas 1.
Recepţionarea cererii privind autorizarea emigrării a cetăţeanului Republicii Moldova (AE)
- 2Pas 2.
Achitarea tarifului pentru serviciu și a taxei de stat
- 3Pas 3.
Preluarea imaginii faciale şi a semnăturii
- 4Pas 4.
Procesarea comenzii şi aprobarea deciziei privind autorizarea emigrării sau privind respingerea cererii de autorizare a emigrării
- 5Pas 5.
Informarea solicitantului despre autorizarea emigrării, înmânarea comunicării solicitantului contra semnătură
- 6Pas 6.
Prezentarea de către solicitant a documentelor indicate în comunicare pentru înmânarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu menţiunea privind autorizarea emigrării
- 7Pas 7.
Actualizarea informaţiei privind autorizarea emigrării în Registrul de stat al populaţiei
- 8Pas 8.
Înmânarea paşaportului cetăţeanului Republicii Moldova cu mențiunea privind autorizarea emigrării titularului
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPriceÎnlesniri. Potrivit prevederilor pct. 8 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, cererea pentru autorizarea emigrării a pensionarului beneficiar de pensie pentru limită de vârstă în condiţiile Legii nr. 156/1998 privind sistemul public de pensii sau a persoanei cu dizabilitate severă sau accentuată se examinează în termen de 20 de zile lucrătoare, cu achitarea tarifului stabilit pentru prestarea serviciului respectiv în termen maximal.
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPrice
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPrice
- publicService.costs.timeWord publicService.costs.cost publicService.costs.paymentWord publicService.costs.paymentPrice
Autorizarea emigrării cetăţeanului Republicii Moldova minorului
Cererea pentru autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova minorului se depune de către unul dintre reprezentanții legali ai acestuia, cu prezența obligatorie a minorului la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrelor multifuncționale ale Agenţiei Servicii Publice. Reprezentantul legal al minorului în condițiile legii sunt părinţii, tutorele, curatorul, iar în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească – autoritatea tutelară teritorială. La depunerea cererii pentru autorizarea emigrării reprezentantul legal prezintă următoarele documente, în original: 1) certificatul de naștere al minorului; 2) avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă – în cazul în care de la naștere au intervenit modificări, rectificări sau completări în datele cu caracter personal ale minorului; 3) buletinul de identitate al minorului, dacă vârsta acestuia este peste 16 ani; 4) certificatul de căsătorie/divorţ al părinților; 5) actul de identitate al reprezentantului legal; 6) dispoziția autorității tutelare privind instituirea tutelei sau a curatelei asupra copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească 7) hotărârea instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă privind decăderea din drepturile părinteşti (în cazul când unul din părinţii minorului este decăzut din drepturile părinteşti); 8) în cazul în care minorul pleacă să domicilieze în străinătate, este necesar consimţământul, exprimat prin declaraţia ambilor părinţi ale căror semnături se legalizează notarial; 9) declaraţia autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie a celuilalt părinte al minorului, care rămâne cu domiciliul sau cu reşedinţa temporară în Republica Moldova împreună cu acesta, din care să rezulte clar lipsa obligaţiilor legale neonorate de către solicitant faţă de minor. În cazul existenţei unor asemenea obligaţii, din declaraţie trebuie să rezulte şi acordul acestui părinte pentru emigrarea solicitantului; 10) declaraţia autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie a celuilalt părinte al minorului din care să rezulte acordul privind emigrarea minorului împreună cu solicitantul, dacă declarantul rămâne cu domiciliul sau cu reşedinţa temporară pe teritoriul Republicii Moldova; 11) declaraţia autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie a minorului cu vârsta cuprinsă între 10 şi 18 ani, care emigrează cu unul din părinţi, privind acordul la emigrare cu părintele respectiv; 12) declaraţia autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie a reprezentantului legal al minorului, inclusiv al celuia cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească care a fost plasat în serviciul tutelă/curatelă, care rămâne cu domiciliul sau cu reşedinţa temporară în Republica Moldova, din care să rezulte acordul la emigrarea persoanei reprezentate la un alt reprezentant legal stabilit cu domiciliul în străinătate. În asemenea caz, se prezintă şi declaraţia din care să rezulte că reprezentantul legal la care se stabileşte persoana reprezentată acordă spaţiul locativ şi întreţinere. În cazul în care reprezentantul legal este altul decât părinţii se prezintă şi avizul autorităţii tutelare teritoriale cu privire la autorizarea emigrării minorului În cazul în care solicitantul nu poate obţine din anumite motive declaraţiile specificate, acesta prezintă decizia instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă privind lipsa obligaţiilor legale neonorate faţă de persoanele vizate sau privind dreptul la emigrare fără acordul acestora. Serviciile de autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor și taxelor de stat stabilite în condiţiile prevederilor legale, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant.
Autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova persoanei cu vârsta peste 18 ani
Pentru autorizarea emigrării solicitantul depune cererea la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice şi prezintă următoarele documente în original, după caz: 1) actul de identitate de uz intern valabil (buletinul de identitate, buletinul de identitate provizoriu) obligatoriu pentru persoanele cu vârsta peste 16 ani, cu domiciliul în Republica Moldova; Dacă la momentul depunerii cererii pentru eliberarea pașaportului, indiferent de motivul solicitării, persoana nu are asupra sa buletinul de identitate, prezentarea acestuia nu este obligatorie cu condiția că buletinul de identitate nu a fost pierdut, furat sau deteriorat şi se află în termen de valabilitate. Datele şi valabilitatea buletinului de identitate se confirma prin informaţia din Registrul de stat al populației. Suplimentar la cerere, persoana sau reprezentantul legal, sau persoana care acţionează în interesul acesteia, în condiţiile prevederilor legale, depune în scris o declarație pe proprie răspundere, prin care confirmă că datele cu caracter personal şi buletinul de identitate din Registrul de stat al populaţiei îi aparţin persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea paşaportului; 2) paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova valabil; În cazul în care solicitantul nu deţine paşaport sau solicită eliberarea celui de-al doilea paşaport, cererea pentru eliberarea acestuia se depune concomitent cu cererea pentru autorizarea emigrării, cu condiţia că termenul comenzii serviciului de eliberare a paşaportului să nu depăşească termenul comenzii serviciului de autorizare a emigrării 3) documentele de stare civilă, după caz: • certificatul de naștere; • certificatul de căsătorie; • certificatul de divorț; • certificatul de schimbare a numelui și/sau a prenumelui; • extrasul de pe actul de căsătorie pentru a confirma înregistrarea căsătoriei sau desfacerea căsătoriei în cazul persoanelor care au desfăcut căsătoria în străinătate şi în statul respectiv nu este prevăzută eliberarea certificatului de divorţ; • avizul cu privire la anularea, modificarea, rectificarea şi/sau completarea actului de stare civilă, precum și alte documente de stare civilă; Prezentarea documentelor de stare civilă nu este obligatorie pentru următoarele cazuri: a) dacă nu au intervenit schimbări în starea civilă şi în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate al cetățeanului Republicii Moldova. Suplimentar la cerere, persoana depune în scris o declaraţie pe proprie răspundere în acest sens; b) dacă informaţia despre schimbările intervenite în starea civilă şi în datele cu caracter personal, despre actele şi/sau documentele de stare civilă respective este actualizată în Registrul de stat al populaţiei; c) dacă informaţia cu privire la actele şi documentele de stare civilă a fost actualizată în Registrul de stat al populaţiei la examinarea cererii de dobândire sau redobândire a cetăţeniei Republicii Moldova ori la întocmirea actelor de stare civilă respective; Actele de stare civilă ale cetăţenilor Republicii Moldova întocmite de către organele competente ale ţărilor străine după data de 17.08.2001 au putere doveditoare în Republica Moldova numai dacă sunt transcrise în registrele de stare civilă ale Republicii Moldova. În cazul în care faptele de stare civilă au fost produse şi înregistrate în localităţile din stânga Nistrului şi municipiul Bender (Transnistria) acestea urmează a fi certificate, prin eliberarea documentelor de stare civilă de către autorităţile competente în materie de stare civilă ale Republicii Moldova. 4) documentul ce atestă aflarea în evidenţa militară sau excluderea din această evidenţă (adeverinţa de recrut, livretul militar, certificatul privind excluderea din evidenţa militară); 5) carnetul de pensionar. În cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, reprezentantul legal corespunzător (curatorul, tutorele) prezintă suplimentar: - actul juridic încheiat în formă autentică care confirmă instituirea măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei: decizia autorității tutelare teritoriale, hotărârea instanței de judecată definitivă, decizia consiliului de familie; - actul de identitate al său; - declaraţia autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie a reprezentantului legal al persoanei supuse măsurii de ocrotire juridică sub forma tutelei, care rămâne cu domiciliul sau cu reşedinţa temporară în Republica Moldova, din care să rezulte acordul la emigrarea persoanei reprezentate la un alt reprezentant legal stabilit cu domiciliul în străinătate. În asemenea caz, se prezintă şi declaraţia din care să rezulte că reprezentantul legal la care se stabileşte persoana reprezentată acordă spaţiul locativ şi întreţinere . În cazul în care solicitantul nu poate obţine din anumite motive declaraţiile specificate, acesta prezintă decizia instanţei de judecată definitivă şi irevocabilă privind lipsa obligaţiilor legale neonorate faţă de persoanele vizate sau privind dreptul la emigrare fără acordul acestora. Serviciile de autorizarea emigrării cetățeanului Republicii Moldova se prestează conform tarifelor și taxelor de stat stabilite în condiţiile prevederilor legale, în funcţie de termenul comenzii, care sunt achitate de solicitant. Beneficiarii de înlesniri, în condiţiile prevederilor legale, sunt scutiţi parţial de achitarea plăţilor pentru serviciile prestate în cazul prezentării documentelor confirmative. Paşaportul cu menţiunea privind autorizarea emigrării în care se indică ţara de destinaţie se înmânează titularului după prezentarea următoarelor documente: a) actul de identitate de uz intern; b) certificatul privind lipsa restanţelor faţă de bugetul public naţional, eliberat de serviciul fiscal; c) documentul ce atestă excluderea din evidenţa militară - în cazul persoanelor supuse militar; d) adeverinţa privind predarea carnetului de pensionar - în cazul beneficiarilor de pensii din partea statului.
Legea nr.269/1994 cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova
Legea nr. 140/2013 privind protecţia specială a copiilor aflaţi în situaţie de risc şi a copiilor separaţi de părinţi
Legea nr.133/2011 privind protecția datelor cu caracter personal
Legea nr. 467/2003 cu privire la informatizare şi la resursele informaţionale de stat
Legea nr.1024/2000 cetăţeniei Republicii Moldova
Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice
Hotărârea Guvernului nr.125/2013 pentru aprobarea Regulamentului privind eliberarea actelor de identitate şi evidenţa locuitorilor Republicii Moldova
Legea nr. 273/1994 privind actele de identitate din sistemul naţional de paşapoarte
Hotărârea Guvernului nr.333/2002 Pentru aprobarea Concepţiei sistemului informaţional automatizat ”Registrul de stat al populaţiei” şi ”Regulamentului cu privire la Registrul de stat al populaţiei”
Legea nr. 71/2007 cu privire la registre
- prin plasarea petițiilor în cutia poștală amplasată la sediul central I.P. „Agenția Servicii Publice”, situată la adresa: mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42 sau în toate subdiviziunile teritoriale de înmatriculare ale instituției; - prin e-mail la adresa asp@asp.gov.md; - prin completarea formularului online din secțiunea Transparență/Petiții de pe site-ul oficial al instituției http://www.asp.gov.md/ro/petiti; - prin trimiterea petiției prin poștă la adresa I.P. „Agenția Servicii Publice”, mun. Chișinău, str. A. Pușkin, 42, MD-2012.
- potrivit prevederilor articolului 206 din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003 pentru angajaţii care au încălcat prevederile cadrului normativ ce reglementează domeniul de referinţă se aplică următoarele sancțiuni disciplinare: a) avertisment; b) mustrare; c) mustrare aspră; d) concediere (în temeiurile prevăzute la art.86 alin.(1) lit.g)-r) din Codul respectiv; - pentru infracțiunile din domeniul deținerii, vânzării sau folosirii documentelor oficiale false, precum şi a depunerii declarațiilor false se sancționează conform prevederilor art. 3521 şi 361 din Codul penal al Republicii Moldova nr. 985/2002.