Certificat de operator de aerodrom/heliport (eliberat conform Regulamentului privind cerințele administrative referitoare la anumite categorii de aerodromuri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.737/2020)
Act permisiv, emis în condițiile legii de autoritatea competentă, care atestă dreptul și capacitatea operatorului de aerodrom să desfășoare toate lucrările importante legate de exploatarea și întreținerea tehnică a aerodromurilor, de asigurare a siguranței și ordinii pe aerodromul deschis spre utilizare publică și care se află pe teritoriul Republicii Moldova.
publicService.steps.title
- 1Documentele necesare:
I. Acordarea Certificatului de operator de aerodrom (în continuare - CAO): (a) Documentele de constituire a organizației cu toate modificările; (b) Extrasul contului bancar; (c) Procura, în cazul în care solicitantul este reprezentat de către o altă persoană; (d) Manualul operațional al aerodromului, coordonat cu AAC; (e) Declarația semnată de către conducătorul organizației-solicitant pentru acordarea CAO privind exactitatea informației prezentate în Manualul operațional al aerodromului; (f) Declarația semnată de către conducătorul organizației-solicitant privind aprobarea de către AAC a programului de securitate aeronautică al operatorului de aerodrom; (g) Copiile tuturor documentelor care permit desfășurarea activității, emise de către autoritățile publice ale Republicii Moldova, în conformitate cu cadrul normativ; (h) Business-planul privind exploatarea aerodromului cu o perspectivă de cel puțin 2 ani; (i) Copia contractului de asigurare de răspundere civilă, care să cuprindă riscurile de aviație referitoare la exploatarea aerodromului în conformitate cu prevederile cadrului normativ național; (j) Informația cu privire la managerul SMS (persoana nominalizata, instruire, acceptare) în conformitate cu p. 26 al Regulamentului SMS aprobat prin ordinul nr.08/GEN din 26.01.2014 și publicat în Monitorul Oficial nr.27-34 din 06.02.2014; Suplimentar la documentele specificate la pct. 37 al Regulamentului, solicitantul poate prezenta și altă informație și/sau documente care ar putea, după părerea sa, să faciliteze procedura de certificare II. Prelungirea termenului Certificatului de operator de aerodrom: AAC va prelungi termenul CAO numai în cazul în care sunt respectate cerințele şi condițiile de certificare. AAC va examina posibilitatea de a prelungi termenul de valabilitate al CAO în baza Cererii operatorului de aerodrom. În cerere operatorul de aerodrom este obligat să declare lipsa modificărilor în documentele prezentate la certificarea inițială (conform listei documentelor necesare). În caz de existența modificărilor în documentele prezentate la certificarea inițială, acestea urmează a fi prezentate.
- 2Precondiții și alte cerințe (dacă există)
Solicitantul trebuie să corespundă tuturor cerințelor expuse în Regulament privind cerințele administrative referitoare la anumite categorii de aerodromuri. Prezența Manualului operațional al aerodromului (Manualul de aerodrom), coordonat în prealabil constituie o condiție fundamentală a procesului de certificare. În scopul certificării sau al prelungirii termenului de valabilitate a CAO, solicitantul/operatorul trebuie: 1) să dispună de o structură a personalului de conducere capabil să efectueze controlul operativ și supravegherea întregii activități de exploatare solicitate/desfășurate; 2) să dispună de un manager responsabil desemnat (accountable manager) și acceptat de către AAC, împuternicit în mod corespunzător, care să asigure ca toate lucrările extrem de importante referitoare la exploatarea și întreținerea tehnică a aerodromului să fie finanțate și desfășurate în conformitate cu standardele și reglementările aprobate și să aloce mijloace și resurse suficiente, să întreprindă acțiuni corespunzătoare în scopul înlăturării neajunsurilor depistate în cadrul SMS; 3) să dispună de persoane desemnate, subordonate nemijlocit managerului responsabil și acceptate de către AAC, care vor exercita funcții ce prevăd responsabilitatea pentru: a) organizarea activității și managementul Serviciului de salvare și stingere a incendiilor; b) controlul și organizarea desfășurării în siguranță a activității la platformă, inclusiv mișcării operative a aeronavelor pe teritoriul aerodromului (în zonele de responsabilitate corespunzătoare); c) organizarea activității Serviciului telecomunicații; d) exploatarea și întreținerea tehnică a sistemelor de iluminat, de semnalizare și alimentare cu energie electrică; e) organizarea și desfășurarea inspecțiilor sistemelor de iluminat, de semnalizare și alimentare cu energie electrică; f) exploatarea și întreținerea suprafețelor de mișcare a aerodromului; g) organizarea și desfășurarea inspecțiilor suprafețelor de mișcare a aerodromului; h) întreținerea tehnică și exploatarea tuturor mijloacelor de transport și mijloacelor speciale mobile, inclusiv mijloacelor de salvare și mijloacelor speciale de transport, echipamentului de deszăpezire și echipamentului pentru tractarea aeronavelor care nu se pot deplasa; i) asigurarea serviciilor aerodromului/aeroportului cu mijloace de transport și mijloace speciale mobile; j) asigurarea sistemului de management al siguranței; 4) să implementeze și să asigure funcționarea sistemului de management al siguranței, care asigură durabilitatea întregii activități de exploatare în conformitate cu cadrul normativ aplicabil, precum și informarea permanentă și oportună a managerului responsabil desemnat conform pct. 33 subpct. 2) al Regulamentului, în scopul întreprinderii acțiunilor necesare. Aceste acțiuni vor avea la bază procedurile stabilite în scopul verificării conformării activității de exploatare a cerințelor, standardelor și a procedurilor aplicabile; 5) să asigure executarea lucrărilor ce țin de exploatarea și întreținerea tehnică a aerodromului, în conformitate cu manualul operațional coordonat de către AAC; 6) să încheie un contract de asigurare de răspundere civilă care să cuprindă riscurile de aviație referitoare la exploatarea aerodromului. În conformitate cu prevederile art. 9, alin. (7) din Codul aerian al Republicii Moldova nr. 301/2017 prin coroborare cu prevederile art. 62 alin. (2) din Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător nr. 160/2011, actelor permisive emise de către AAC, nu li se aplică procedura aprobării tacite.
- 3Procesul de examinare și aprobare:
1. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) intră în sistem (Portalul electronic al serviciilor publice) personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 2. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) îndeplinește cererea și încarcă documentele necesare, personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 3. În cazul când Solicitantul (sau reprezentantul său legal): a) depune cererea și documentele necesare cu ajutorul recepționarului de la ghișeu, recepționarul: va primi și va înregistra corespunzător cererea de solicitare a certificatului și va primi documentele prezentate de solicitant, și va elibera imediat și necondiționat solicitantului certificatul constatator conform modelului indicat în anexa nr.3 la Legea 160 din 22.07.2011, și va expedia cazul (copiile electronice ale cererii și a documentelor prezentate) autorității emitente pentru revizuire. Cererea poate fi returnată solicitantului doar în cazul când cererea nu conține informația necesară pentru identificarea solicitantului. b) depune cererea și încarcă documentele personal direct în sistem, sistemul: va genera automat documentul în format electronic de confirmare a primirii cererii și documentelor („certificatul constatator”) și în mod automat va direcționa cererea și setul de documente autorității emitente. 4. Autoritatea emitentă (specialistul AAC) deschide cazul, examinează cererea și documentele însoțitoare, inclusiv efectuează expertiza Manualului operațional al aerodromului în vederea verificării respectării condițiilor. În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, autoritatea emitentă (specialistul) va sista termenul de examinare a cererii și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția examinarea cererii. 5. Setul complet de documente este trimis spre examinare Comisiei de Certificare desemnate, care va examina și va supune expertizei documentele prezentate. În caz de necesitate, Solicitantul este notificat despre neconformități depistate în procesul expertizei documentelor, în scopul înlăturării acestora în termenul stabilit. 6. După înlăturarea neajunsurilor depistate în procesul expertizei documentelor, personalul desemnat al AAC va inspecta aerodromul. Solicitantul este notificat despre neconformitățile depistate în timpul inspecției, în scopul înlăturării acestora în termenul stabilit. 7. În cazul în care solicitantul, chiar și după ce a primit o notificare despre faptul că trebuie să întreprindă măsuri suplimentare în scopul înlăturării neajunsurilor, nu poate să asigure în continuare respectarea cerințelor stabilite, AAC eliberează un certificat cu restricții de operare sau refuză acordarea certificatului bazându-se pe unul dintre următoarele considerente: 1) în urma inspecției mijloacelor și echipamentului de aerodrom s-a stabilit că acestea nu asigură un nivel satisfăcător al siguranței zborurilor; 2) rezultatele evaluării procedurilor operaționale ale aerodromului au demonstrat că acestea nu asigură un nivel satisfăcător de siguranță a zborurilor; 3) rezultatele evaluării manualului au demonstrat faptul că acesta nu conține prevederile menționate la pct. 45 al Regulamentului; 4) rezultatele evaluării calificării și experienței solicitantului și personalului acestuia au demonstrat incapacitatea exploatării și întreținerii tehnice corespunzătoare a aerodromului; 5) rezultatele evaluării SMS au demonstrat că sistemul nu asigură un nivel satisfăcător de siguranță. 8. În cazul în care nu sunt înlăturate obiecțiile menționate, la propunerea Comisiei, procesul de certificare se suspendă prin decizia directorului AAC. Solicitantul este informat despre refuzul în acordarea certificatului printr-o scrisoare semnată de către directorul AAC, la care se anexează toate documentele prezentate de solicitant în conformitate cu pct. 34-38 al Regulamentului. 9. În cazul în care aerodromul nu se conformează prezentului Regulament, CT-AD/CT-HEL, la inițiativa președintelui Comisiei sau la cererea scrisă a solicitantului, poate fi examinată posibilitatea acordării derogării de la cadrul normativ. 10. Decizia fără examinarea chestiunii la ședința Comisiei poate fi luată în cazul în care în cerere materialele anexate la aceasta și concluziile prezentate de către subdiviziunile AAC lipsesc informații privind circumstanțele care ar împiedica acordarea CAO fără examinarea acesteia la ședința Comisiei. 11. Reprezentanții autorizați ai solicitantului care au depus cererea pentru obținerea CAO către AAC au dreptul să participe la ședințele Comisiei și, în caz de necesitate, să ia cuvânt justificând poziția susținută de ei, să prezinte materiale suplimentare și să solicite includerea acestora în procesul-verbal al ședinței. 12. Membrii Comisiei pot pune întrebări reprezentanților solicitantului, dacă apar, iar aceștia la rândul lor dau răspunsuri de care se va ține cont la luarea deciziei de acordare a certificatului. În cazul în care există obiecții referitoare la documente, acestea sunt restituite solicitantului pentru definitivare. După înlăturarea acestor obiecții, documentele sunt reexaminate. Dacă solicitantul nu este capabil să înlăture obiecțiile, procesul de certificare este suspendat și toate documentele prezentate anterior sunt restituite solicitantului. 13. La examinarea chestiunii privind acordarea certificatului, Comisia ia în considerare următoarele criterii: 1) respectarea de către organizația-solicitant a cerințelor actelor normative și regulilor, a instrucțiunilor, a reglementărilor, a standardelor etc. emise în baza acestora; 2) situația financiară a organizației-solicitant, suficiența mijloacelor de care aceasta dispune pentru asigurarea exploatării aerodromului în siguranță, precum și perspectivele dezvoltării; 3) calitatea deservirii agenților economici care activează pe aerodrom, precum și conformarea acestora cerințelor aplicabile; 4) asigurarea siguranței zborurilor; 5) asigurarea siguranței în timpul prestării tuturor serviciilor aeronautice care se conformează standardelor internaționale, precum și cerințelor aplicabile. 14. Decizia Comisiei privind examinarea cererii poate include propunerea de a refuza acordarea certificatului, în cazul în care în timpul examinării au fost depistate neconformități care nu permit acordarea acestuia. 15. La finalizarea lucrărilor, Comisia prezintă directorului AAC: 1) raportul inspecției organizației-solicitant; și 2) procesul-verbal al ședinței, semnat de către membrii și președintele Comisiei, în cazul luării deciziei la ședința Comisiei. 16. Directorul AAC ia decizia de acordare sau de refuzare a certificatului. 17. În cazul în care se decide acordarea certificatului, această decizie se comunică solicitantului printr-o înștiințare oficială. 18. Certificatul este perfectat în conformitate cu forma stabilită și este prezentat directorului AAC pentru semnare. 19. După semnarea certificatului, acesta este eliberat contra semnătură persoanei împuternicite a organizației-solicitant. 20. Eliberarea certificatului acordă dreptul de a începe executarea zborurilor pe aerodrom. După încheierea cu succes a procesului de certificare, AAC, în termen de 5 zile lucrătoare, prezintă către SIA informația privind aerodromul respectiv pentru publicarea în AIP a statutului de aerodrom certificat și a informației detaliate suplimentare necesare. 21. Când actul permisiv este gata, specialistul îl înmânează solicitantului (sau reprezentantului său legal) în formă fizică, contra semnăturii în Registrul aerodromurilor/aeroporturilor/ heliporturilor civile.
- 4Durata de prestare a serviciului:
Cererea inițială și documentele anexate pentru acordarea CAO sunt prezentate către AAC cu cel puțin 60 de zile până la data planificată pentru începerea zborurilor pe aerodrom. Cererea pentru introducerea modificării (lor) în CAO valabil se prezintă către AAC cu cel puțin 30 de zile până la data planificată de aplicare a modificării. Cererea pentru prelungirea termenului de valabilitate al CAO se prezintă către AAC: 1) în cazul în care nu există modificări în documentele prezentate împreună cu cererea inițială pentru acordarea CAO (sau ultimei prelungiri CAO) în conformitate cu pct. 37 subpct. 1), 5), 6) și 7) al Regulamentului – cu cel puțin 30 de zile până la data expirării termenului de valabilitate stabilit al CAO; 2) în cazul modificărilor în oricare dintre documentele prezentate împreună cu cererea inițială pentru acordarea CAO (sau ultimei prelungiri CAO) în conformitate cu pct. 37 subpct. 1), 5), 6) și 7) al Regulamentului – cu cel puțin 60 de zile până la data planificată de prelungire a CAO.