Certificat de operator de aerodrom/heliport (eliberat conform Regulamentului privind procedurile administrative referitoare la aerodromuri, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.653/2018)

Act permisiv, emis în condițiile legii de autoritatea competentă, care atestă dreptul și capacitatea operatorului de aerodrom să desfășoare toate lucrările importante legate de exploatarea și întreținerea tehnică a aerodromurilor, de asigurare a siguranței și ordinii pe aerodromul deschis spre utilizare publică și care se află pe teritoriul Republicii Moldova.


Prezentul Serviciu public se aplică aerodromurilor din Republica Moldova, inclusiv echipamentelor acestora, deschise publicului, care deservesc transportul aerian comercial, care asigură proceduri de apropiere sau decolare instrumentală şi care:

1)            deţin o pistă pavată de cel puțin 800 de metri;

2)            sau deservesc exclusiv elicoptere

precum și


3)            prin care trec cel puțin de 10000 de pasageri pe an;                     și/sau

4)            pe care se desfăşoară cel puțin de 850 de operațiuni legate de transportul cu mărfuri pe an

 

Notă:           pentru aerodromuri mari, cum ar fi Aeroportul Internațional Chișinău

publicService.steps.title

  • 1
    I. Acordarea Certificatului de operator de aerodrom (în continuare - CAO):

    În vederea obținerii documentului de certificare, solicitantul depune la AAC, pe suport de hârtie și în format electronic, o cerere la care anexează următoarele documentele/informații: 1) denumirea sa oficială şi comercială, adresa juridică şi adresa de corespondență, precum şi documentele de constituire cu toate modificările şi completările; 2) informații şi date cu privire la: (i) locația aerodromului; (ii) tipul de operațiuni efectuate pe aerodrom; (iii) modul de proiectare şi baza materială a aerodromului, în conformitate cu specificațiile de certificare aplicabile stabilite de AAC; 3) orice propuneri de abateri de la specificațiile de certificare aplicabile identificate, stabilite de AAC; 4) o documentație care să demonstreze modul în care va respecta prevederile aplicabile stabilite în Codul Aerian, cerințele al Regulamentului şi normele sale de punere în aplicare. O astfel de documentație cuprinde o procedură, inclusă în manualul aerodromului, care descrie modul în care vor fi gestionate şi notificate AAC schimbările care nu necesită o aprobare prealabilă; modificările ulterioare ale acestei proceduri necesită aprobarea prealabilă a AAC; 5) dovada adecvării resurselor pentru operarea aerodromului în conformitate cu cerințele aplicabile, şi anume: (i) planul de dezvoltare al aerodromului pentru un termen de 5 ani; (ii) raportul financiar auditat pe anul financiar precedent; (iii) planul de afaceri pentru o perioadă de până la doi ani, conform structurii stabilite de AAC; (iv) copia contractelor de asigurare pentru răspundere civilă fată de terți, care să acopere riscurile aferente operării aerodromului; 6) dovada însoțită de documente a relației solicitantului cu proprietarul aerodromului şi/sau proprietarul terenului; 7) numele şi informațiile relevante cu privire la conducătorul responsabil, precum şi la alte persoane nominalizate prevăzute de ADR.OR.D.015 al Regulamentului; 8) o copie a manualului aerodromului prevăzută la ADR.OR.E.005 al Regulamentului. 9) Informația cu privire la managerul SMS (persoana nominalizata, instruire, acceptare) în conformitate cu p. 26 al Regulamentului SMS aprobat prin ordinul nr.08/GEN din 26.01.2014 și publicat în Monitorul Oficial nr.27-34 din 06.02.2014; Pentru mai multe detalii vezi Anexa 1 Detalierea listei de documente / informații atașate cererii de certificare inițială Dacă AAC consideră că este admisibil, informațiile prevăzute la punctele 7) şi 8) pot fi furnizate la o etapă ulterioară stabilită de AAC, dar înainte de eliberarea certificatului. II. Prelungirea termenului Certificatului de operator de aerodrom: La cererea pentru prelungirea certificatului, solicitantul depune la AAC, pe suport de hârtie și în format electronic, o cerere la care anexează următoarele documente/informații: 1) denumirea sa oficială şi comercială, adresa juridică şi adresa de corespondență, documentele de constituire cu toate modificările şi completările; 2) documentele prevăzute la ADR.OR.B.015 punctul 5) al Regulamentului; 3) declarația pe propria răspundere că nu au intervenit modificări în documentele (sau părțile acestor documente – de specificat, dacă acestea sînt) stabilite la ADR.OR.B.015 punctele 2), 3), 4), 6) şi 7) al Regulamentului, furnizate AAC în cazul certificării inițiale sau prelungirii anterioare. Dacă au intervenit modificări în documentele specificate la ADR.OR.B.015 punctele 2), 3), 4), 6) şi 7) al Regulamentului, furnizate AAC în cazul certificării inițiale sau prelungirii anterioare, acestea vor fi prezentate în mod repetat împreună cu cererea. III. Schimbări/modificări Pentru schimbări care necesită o aprobare prealabilă în conformitate cu prevederile Codului aerian, cu cerințele Regulamentului şi cu normele sale de punere în aplicare, operatorul de aerodrom/aeroport trebuie să solicite şi să obțină o aprobare din partea AAC. Cererea de efectuare a unei schimbări se depune înainte ca orice astfel de schimbare să aibă loc, pentru a permite AAC să determine menținerea conformității cu prevederile Codul aerian, cerințele Regulamentului şi cu normele sale de punere în aplicare şi să modifice, dacă este necesar, certificatul şi condițiile conexe atașate certificatului. Unele schimbări pot necesita modificarea certificatului. În timpul schimbărilor, operatorul de aerodrom/aeroport îşi desfăşoară activitatea în condițiile aprobate de AAC. Schimbările care nu necesită o aprobare prealabilă se gestionează şi se notifică AAC în modul definit în procedura aprobată de AAC în conformitate cu ADR.AR.C.035 litera (h) din anexa nr.1 al Regulamentului. Operatorul de aerodrom/aeroport furnizează AAC documentele relevante în conformitate cu litera (f) şi cu ADR.OR.E.005 al Regulamentului. În cadrul sistemului său de management, definit la ADR.OR.D.005 al Regulamentului, un operator de aerodrom/aeroport care propune efectuarea unei schimbări a aerodromului, a operării, a organizării sau a sistemului său de management trebuie: 1) să determine interdependențele cu oricare dintre părțile afectate, să planifice şi să efectueze o evaluare a siguranței în mod coordonat cu aceste organizații; 2) să alinieze în mod sistematic ipotezele şi măsurile de atenuare în cazul tuturor pârților afectate; 3) să asigure o evaluare cuprinzătoare a schimbării, care să includă orice interacțiune necesară; 4) să se asigure că se stabilesc şi se documentează argumente complete şi valabile, dovezi şi criterii de siguranță pentru a sprijini evaluarea siguranței şi că schimbarea contribuie la îmbunătățirea siguranței, ori de cîte ori este posibil în mod rezonabil.

  • 2
    Precondiții și alte cerințe (dacă există)

    Solicitantul trebuie să corespundă tuturor cerințelor expuse în: - Codul aerian al Republicii Moldova nr. 301/2017; - Regulament privind procedurile administrative referitoare la aerodromuri; - Specificații de certificare la Regulamentul privind procedurile administrative referitoare la aerodromuri; - Material de îndrumare la specificațiile de certificare la Regulamentul privind procedurile administrative referitoare la aerodromuri; - Mijloace acceptabile de punere în conformitate și material de îndrumare la Regulamentul privind procedurile administrative referitoare la aerodromuri; - Baza de certificare aplicabilă. În conformitate cu prevederile art. 9, alin. (7) din Codul aerian al Republicii Moldova nr. 301/2017 prin coroborare cu prevederile art. 62 alin. (2) din Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător nr. 160/2011, actelor permisive emise de către AAC, nu li se aplică procedura aprobării tacite.

  • 3
    Procesul de examinare și aprobare:

    1. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) intră în sistem (Portalul electronic al serviciilor publice) personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 2. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) îndeplinește cererea și încarcă documentele necesare, personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 3. În cazul când Solicitantul (sau reprezentantul său legal): a) depune cererea și documentele necesare cu ajutorul recepționarului de la ghișeu, recepționarul:  va primi și va înregistra corespunzător cererea de solicitare a certificatului și va primi documentele prezentate de solicitant, și  va elibera imediat și necondiționat solicitantului certificatul constatator conform modelului indicat în anexa nr.3 la Legea 160 din 22.07.2011, și  va expedia cazul (copiile electronice ale cererii și a documentelor prezentate) autorității emitente pentru revizuire. Cererea poate fi returnată solicitantului doar în cazul când cererea nu conține informația necesară pentru identificarea solicitantului. b) depune cererea și încarcă documentele personal direct în sistem, sistemul:  va genera automat documentul în format electronic de confirmare a primirii cererii și documentelor („certificatul constatator”) și  în mod automat va direcționa cererea și setul de documente autorității emitente. 4. Demonstrarea conformității Operatorul de aerodrom/aeroport: 1) execută şi documentează toate acțiunile, inspecțiile, testele, evaluările privind siguranța sau exercițiile necesare şi demonstrează AAC: (i) conformitatea cu baza de certificare notificată, cu specificațiile de certificare aplicabile unei schimbări, cu orice directivă de siguranță, după caz, precum şi cu prevederile aplicabile ale Legii aviației civile, cerinţelor Regulamentului şi ale normelor sale de punere în aplicare; (ii) că aerodromul, suprafețele de limitare a obstacolelor şi de protecție împotriva obstacolelor şi alte zone asociate cu aerodromul nu au proprietăți sau caracteristici care să afecteze siguranța operațională; (iii) că procedurile de zbor ale aerodromului au fost aprobate. 2) prezintă AAC mijloacele prin care a fost demonstrată conformitatea; 3) declară AAC conformitatea sa cu punctul 1). Informațiile relevante privind proiectarea, inclusiv desenele, inspecția, testarea şi alte rapoarte relevante, sînt ținute şi păstrate de operatorul de aerodrom/aeroport la dispoziția AAC, în conformitate cu prevederile ADR.OR.D.035 al Regulamentului şi, la cerere, se pun la dispoziția AAC. 5. Autoritatea emitentă (specialistul AAC, în comun sau ca parte a unei echipe de audit) deschide cazul, examinează cererea și documentele însoțitoare, inclusiv efectuează expertiza Manualului operațional al aerodromului în vederea verificării respectării condițiilor. În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, autoritatea emitentă (specialistul) va sista termenul de examinare a cererii și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția examinarea cererii. 6. Setul complet de documente este trimis spre examinare echipei de audit și Comisiei de Certificare desemnate, care va examina și va supune expertizei documentele prezentate. În caz de necesitate, solicitantul este notificat despre neconformități depistate în procesul expertizei documentelor, în scopul înlăturării acestora în termenul stabilit. 7. După înlăturarea neajunsurilor depistate în procesul expertizei documentelor, personalul desemnat al AAC va inspecta aerodromul. Solicitantul este notificat despre neconformitățile depistate în timpul inspecției, în scopul înlăturării acestora în termenul stabilit. 8. În cazul în care solicitantul, chiar și după ce a primit o notificare despre faptul că trebuie să întreprindă măsuri suplimentare în scopul înlăturării neajunsurilor, nu poate să asigure în continuare respectarea cerințelor stabilite, AAC eliberează un certificat cu restricții de operare sau refuză acordarea certificatului bazându-se pe unul dintre următoarele considerente: 1) în urma inspecției mijloacelor și echipamentului de aerodrom s-a stabilit că acestea nu asigură un nivel satisfăcător al siguranței zborurilor; 2) rezultatele evaluării procedurilor operaționale ale aerodromului au demonstrat că acestea nu asigură un nivel satisfăcător de siguranță a zborurilor; 3) rezultatele evaluării manualului au demonstrat faptul că acesta nu conține prevederile menționate la Subpartea E al Regulamentului; 4) rezultatele evaluării calificării și experienței solicitantului și personalului acestuia au demonstrat incapacitatea exploatării și întreținerii tehnice corespunzătoare a aerodromului; 5) rezultatele evaluării SMS au demonstrat că sistemul nu asigură un nivel satisfăcător de siguranță. 9. La examinarea chestiunii privind acordarea certificatului, Comisia ia în considerare următoarele criterii: 1) respectarea de către organizația-solicitant a cerințelor actelor normative și regulilor, a instrucțiunilor, a reglementărilor, a standardelor etc. emise în baza acestora; 2) situația financiară a organizației-solicitant, suficiența mijloacelor de care aceasta dispune pentru asigurarea exploatării aerodromului în siguranță, precum și perspectivele dezvoltării; 3) calitatea deservirii agenților economici care activează pe aerodrom, precum și conformarea acestora cerințelor aplicabile; 4) asigurarea siguranței zborurilor; 5) asigurarea siguranței în timpul prestării tuturor serviciilor aeronautice care se conformează standardelor internaționale, precum și cerințelor aplicabile. 10. Decizia Comisiei privind examinarea cererii poate include propunerea de a refuza acordarea certificatului, în cazul în care în timpul examinării au fost depistate neconformități care nu permit acordarea acestuia. 11. La finalizarea lucrărilor, Comisia prezintă directorului AAC: 1) raportul inspecției organizației-solicitant; și 2) procesul-verbal al ședinței, semnat de către membrii și președintele Comisiei, în cazul luării deciziei la ședința Comisiei. 12. Directorul AAC ia decizia de acordare sau de refuzare a certificatului. 13. În cazul în care se decide acordarea certificatului, această decizie se comunică solicitantului printr-o înștiințare oficială. 14. Certificatul este perfectat în conformitate cu forma stabilită și este prezentat directorului AAC pentru semnare. 15. Când actul permisiv este gata, specialistul îl înmânează solicitantului (sau reprezentantului său legal) în formă fizică, contra semnăturii în Registrul aerodromurilor/aeroporturilor/ heliporturilor civile. 16. Eliberarea certificatului acordă dreptul de a începe executarea zborurilor pe aerodrom. După încheierea cu succes a procesului de certificare, AAC, în termen de 5 zile lucrătoare, prezintă către SIA informația privind aerodromul respectiv pentru publicarea în AIP a statutului de aerodrom certificat și a informației detaliate suplimentare necesare.

  • 4
    Durata de prestare a serviciului:

    Cererea inițială și documentele anexate pentru acordarea CAO sunt prezentate către AAC cu cel puțin 90 de zile până la data planificată pentru începerea zborurilor pe aerodrom. Cererea pentru prelungirea termenului de valabilitate al CAO (fără modificări) și documentele anexate sunt prezentate către AAC cu cel puțin 60 de zile până la data planificată de prelungire a CAO. În conformitate cu dispozițiile articolului 60 alineatul (5) al Codului administrativ al Republicii Moldova nr. 116/2018 o cerere de modificare a unui certificat (CAO) poate fi procesată în termen de 90 de zile.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.