Certificat al întreprinderii de deservire la sol

Certificatul întreprinderii de deservire la sol este documentul eliberat de către AAC, care confirmă corespunderea deţinătorului normelor stabilite pentru prestarea serviciilor de deservire la sol menţionate, pe durata termenului indicat în el.


publicService.steps.title

  • 1
    I. Pentru acordarea Certificatului HOC:

    1. Statutul întreprinderii; 2. Certificatul de înregistrare a întreprinderii; 3. Lista echipamentului de deservire la sol de care dispune întreprinderea pentru prestarea serviciilor propuse, întocmită conform formularului prezentat în Anexa 5 la RAC-HOC; 4. Lista încăperilor, hangarelor, clădirilor și edificiilor, de care dispune întreprinderea pentru prestarea serviciilor propuse, întocmită conform formularului prezentat în Anexa 6 la RAC-HOC; 5. Date despre structura organizatorică, schema de încadrare, conducerea întreprinderii care va asigura organizarea şi administrarea activității de deservire la sol, lista personalului întreprinderii, întocmite conform formularului prezentat în Anexa 4 la RAC-HOC, fișe de post; 6. Planul-grafic de învățământ și antrenament cu personalul după tipuri de servicii; 7. Business-planul întreprinderii, precum și documentele care confirmă că Solicitantul dispune de mijloace financiare suficiente; 8. Informația cu privire la managerul SMS (persoana nominalizata, instruire, acceptare) in conformitate cu p. 26 al Regulamentului SMS aprobat prin ordinul nr.08/GEN din 26.01.2014 și publicat în Monitorul Oficial nr.27-34 din 06.02.2014; 9. Manualul SMS in conformitate cu p.371 al Regulamentului SMS; 10. Plan situații de urgența (ERP) in conformitate cu p. 28 al Regulamentului SMS; 11. Manualul întreprinderii; 12. Programul de securitate aeronautică. Pentru anumite servicii de deservire la sol, la Cererea de acordare a Certificatului HOC, suplimentar se anexează următoarele documente: (a) Control încărcătură și comunicații: (i) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de echipament şi mijloace de comunicații, necesare pentru efectuarea genului respectiv de activitate; (ii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de sisteme de comunicații de tipurile necesare. (b) Control dispozitive-bloc pentru încărcătură: (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra locului de păstrare a containerelor; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra echipamentului şi mijloacelor speciale pentru efectuarea genului respectiv de activitate. (c) Deservirea pasagerilor şi bagajelor: (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra ghișeelor de înregistrare pentru pasageri şi bagaje; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra încăperilor, utilate cu scaune; (iii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra echipamentului şi mijloacelor de înregistrare a pasagerilor şi bagajelor; (iv) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport pentru transportarea pasagerilor şi bagajelor; (v) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de mijloace tehnice pentru prelucrarea bagajelor. (d) Prelucrarea mărfurilor şi a poștei: (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra depozitului; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra echipamentului şi mijloacelor speciale pentru lucrările de încărcare /descărcare de toate genurile; (iii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport şi dispozitive speciale pentru lucrările de încărcare /descărcare şi transportarea mărfurilor şi poștei. (e) Efectuarea operațiunilor cu bunurile periculoase: (i) Manualul întreprinderii trebuie să conțină un compartiment referitor la transportarea bunurilor periculoase; (ii) lista personalului şi date despre calificarea personalului, implicat în transportarea bunurilor periculoase, prezentate conform formularului indicat în Tabelul 2, Anexa 4 la RAC-HOC; (iii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra echipamentului necesar pentru efectuarea operațiunilor cu bunurile periculoase. (f) Operațiuni de platformă: (i) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de mijloace de comunicație necesare pe peron; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport, echipamentului şi dispozitivelor speciale pentru lucrările respective: (iii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de mijloace de stingere a incendiilor. (g) Asistența tehnică aeronavă (service): (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra transportului, echipamentului şi mijloacelor speciale pentru: dereticarea internă şi externă a aeronavei; deservirea WC-urilor; întreținerea apeductului; răcirea şi încălzirea salonului aeronavei; curățarea aeronavei de zăpadă şi gheață şi prelucrarea respectivă. (h) Carburanți - Lubrifianți: (i) contractul de livrare a combustibilului, uleiurilor şi lichidelor speciale; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra obiectelor de păstrare a materialelor carburanți - lubrifianți (în continuare MCL) şi corespunderea acestora normativelor; (iii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de laborator MCL sau contractul de prestare Solicitantului a acestor servicii de către alte întreprinderi; (iv) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra transportului şi mijloacelor speciale pentru alimentarea /deversarea combustibilului, uleiului şi lichidelor. (i) Întreținere la linie: Condiții obligatorii pentru certificarea întreprinderilor care efectuează întreținerea tehnică a aeronavelor sânt prevăzute în Reglementările aeronautice civile RAC-AID Manualul privind procedurile şi standardele tehnice de navigabilitate Partea 145 - Procedurile de aprobare a organizațiilor de întreținere tehnică a aeronavelor. (j) Operațiuni de zbor şi administrare echipaje: (i) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de echipament şi mijloace de comunicații, necesare pentru prestarea acestor servicii; (ii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de serviciul “Briefing” şi serviciul meteorologic sau contract de prestare a acestor servicii Solicitantului; (iii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport pentru deservirea echipajelor şi personalului special. (k) Transport la sol: (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport special pentru deservirea la sol; (ii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de mijloace de comunicații cu /între transportul special. (l) Servicii de catering: (i) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra încăperilor şi obiectelor pentru pregătirea şi păstrarea alimentelor de bord, situate în mod obligatoriu în zona de securitate a aeroportului; (ii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra echipamentului special pentru prestarea acestor servicii; (iii) documente ce confirmă dreptul de posesie şi folosință al Solicitantului asupra mijloacelor de transport special pentru încărcarea /descărcarea alimentelor de bord. (m) Supervizare şi administrare: (i) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de mijloace de comunicații, necesare pentru prestarea acestor servicii; (ii) documente ce confirmă că Solicitantul dispune de sisteme şi tipuri de comunicații necesare. (n) Securitate aeronautică: Condițiile obligatorii pentru certificarea întreprinderilor ce prestează servicii de securitate aeronautică Precondiții și alte cerințe Solicitantul pentru obţinerea Certificatului întreprinderii de deservire la sol trebuie să îndeplinească cumulat următoarele condiţii: (a) să fie persoană juridică a Republicii Moldova; (b) să dispună de un număr necesar de lucrători care au calificare corespunzătoare şi experienţă, precum şi să aibă şi să realizeze un program de ridicare a nivelului profesional al colaboratorilor; în cazul în care anumite lucrări de deservire la sol pot fi efectuate doar de către personalul certificat, întreprinderea angajează lucrători care dispun de certificate corespunzătoare; (c) să aibă o structură care corespunde activităţii propuse şi este capabilă să administreze, să efectueze controlul operativ şi supravegherea activităţii de deservire la sol în conformitate cu normele şi standardele stabilite în Manualul întreprinderii; să aibă un conducător împuternicit să asigure finanţarea şi executarea lucrărilor de deservire la sol în conformitate cu normele şi standardele stabilite, să ofere mijloace suficiente, resurse şi să întreprindă măsuri corespunzătoare pentru înlăturarea neajunsurilor depistate; (d) să dispună de un sistem de asigurare a siguranţei, scopul căruia este asigurarea abordării organizate şi sistematizate la efectuarea activităţii şi care include structura organizatorică, mijloacele, politica şi procedurile necesare; (e) să dispună de încăperi, hangare, clădiri, edificii, mijloace de comunicaţie, mijloace de transport şi echipament necesare pentru executarea lucrărilor de deservire la sol propuse; (f) să dispună de mijloace financiare suficiente pentru executarea lucrărilor de deservire la sol în condiţii de siguranţă în decurs de cel puţin 3 luni, neţinîndu-se cont de posibilele venituri; (g) să asigure întreţinerea tehnică corespunzătoare şi eficientă a mijloacelor şi echipamentului de deservire la sol; (h) să dispună de Manualul întreprinderii; (i) să dispună de un Program de securitate aeronautică. 1. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) intră în sistem (Portalul electronic al serviciilor publice) personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 2. Solicitantul (sau reprezentantul său legal) îndeplinește cererea și încarcă documentele necesare, personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu. 3. În cazul când Solicitantul (sau reprezentantul său legal): a) depune cererea și documentele necesare cu ajutorul recepționarului de la ghișeu, recepționarul:  va primi și va înregistra corespunzător cererea de solicitare a certificatului și va primi documentele prezentate de solicitant, și  va elibera imediat și necondiționat solicitantului certificatul constatator conform modelului indicat în anexa nr.3 la Legea 160 din 22.07.2011, și  va expedia cazul (copiile electronice ale cererii și a documentelor prezentate) autorității emitente pentru revizuire. Cererea poate fi returnată solicitantului doar în cazul când cererea nu conține informația necesară pentru identificarea solicitantului. b) depune cererea și încarcă documentele personal direct în sistem, sistemul:  va genera automat documentul în format electronic de confirmare a primirii cererii și documentelor („certificatul constatator”) și  în mod automat va direcționa cererea și setul de documente autorității emitente. 4. Autoritatea emitentă AAC (specialistul) deschide cazul, examinează cererea și documentele însoțitoare. În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, autoritatea emitentă (specialistul) va sista termenul de examinare a cererii și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția examinarea cererii. 5. După expertiza documentelor prezentate și înlăturarea deficiențelor depistate în procesul expertizei, AAC inspectează solicitantul pentru a verifica conformarea întreprinderii de deservire la sol cerințelor stabilite, inclusiv starea financiară a întreprinderii, suficiența mijloacelor de care dispune pentru asigurarea deservirii la sol în condiții de siguranță; 6. În caz de conformitate, specialistul perfectează actul permisiv, care se semnează de către Directorul AAC. 7. În cazul refuzului acordării Certificatului întreprinderii de deservire la sol specialistul informează în scris solicitantul despre decizia de neacordare a Certificatului întreprinderii de deservire la sol, împreună cu motivele care au stat la baza ei, cu o justificare corespunzătoare în temeiul prevederilor legii, și doar în cazul în care solicitantul nu întrunește condițiile expres specificate în lege sau, după caz, nu demonstrează întrunirea acestor condiții în decursul suspendării termenului de examinare a solicitării. 8. Când actul permisiv este gata, specialistul îl înmânează solicitantului (sau reprezentantului său legal) în formă fizică, contra semnăturii în Registrul de eliberare a actelor permisive. Dacă în cadrul unei proceduri administrative actul administrativ individual depinde de un act sau o operaţiune a unui participant, autoritatea publică suspendă procedura administrativă pentru un termen rezonabil. Suspendarea repetată se admite numai dacă are la bază un motiv care nu putea fi prevăzut la prima suspendare (art. 81 alin. (2) din Codul administrativ). În conformitate cu prevederile art. 9, alin. (7) din Codul aerian al Republicii Moldova nr. 301/2017 prin coroborare cu prevederile art. 62 alin. (2) din Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător nr. 160/2011, actelor permisive emise de către AAC, nu li se aplică procedura aprobării tacite.

  • 2
    II. Pentru prelungirea termenului Certificatului HOC:

    AAC prelungeşte termenul de valabilitate al Certificatului HOC dacă Deţinătorul respectă condiţiile de certificare şi sînt obţinute rezultate pozitive în urma inspecţiilor efectuate în cadrul supravegherii continue asupra activităţii Deţinătorului; La examinarea cererii de prelungire a termenului Certificatului HOC şi /sau introducerea modificărilor în Certificat, AAC poate cere prezentarea tuturor documentelor, indicate în punctele 11-13 din RAC-HOC, după caz.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.