Avizarea construcţiilor, a instalaţiilor şi a echipamentelor pentru amplasarea în zonele supuse servituţii aeronautice

Prin analiza şi emiterea avizelor la documentaţiile tehnice aferente obiectivelor care pot constitui obstacole pentru navigaţia aeriană sau care pot afecta siguranţa zborului, AAC exercită controlul tehnic de specialitate asupra acestor obiective din punctul de vedere al conformităţii cu prevederile reglementărilor aeronautice naționale şi internaţionale aplicabile și evaluează impactul acestor obiective asupra siguranţei zborului şi a operaţiunilor aeroportuare. 

publicService.steps.title

  • 1
    2. Condiţii de obţinere a avizelor AAC şi conţinutul documentaţiilor tehnice aferente obiectivelor din zone cu servituţi aeronautice civile sau din alte zone în care pot constitui obstacole pentru navigaţia aeriană ori pot afecta siguranţa zborului

    2.1 Condiţii generale 2.1.1 Avizele la documentaţiile tehnice aferente obiectivelor din zonele cu servituţi aeronautice civile sau din alte zone în care pot constitui obstacole pentru navigaţia aeriană ori pot afecta siguranţa zborului se emit de AAC la cererea beneficiarilor/titularilor (persoane juridice sau fizice) cu respectarea prevederilor actelor normative aplicabile. 2.1.2 Fără avizul prealabil al AAC, se interzice: (1) amplasarea de noi construcţii, instalaţii, obiective, sisteme inginereşti şi sisteme de comunicaţii sau efectuarea de lucrări la acestea în zonele care se află în perimetrul a 15 km faţă de punctul de referinţă al aerodromului, precum şi amplasarea de noi construcţii, instalaţii, obiective a căror înălţime este de 45 m sau mai mare faţă de nivelul solului, indiferent de locul planificat de amplasare a acestora; (2) amplasarea turbinelor eoliene, indiferent de locul planificat de amplasare a acestora. 2.1.3 Coordonarea cu AAC a construcţiei şi amplasării obiectivelor se efectuează ţinîndu-se cont de asigurarea siguranţei zborurilor în zonele aerodromurilor înregistrate în Registrul aerodromurilor civile din Republica Moldova. 2.1.4 Conţinutul minim al documentaţiilor tehnice pentru obţinerea avizelor AAC trebuie să corespundă prevederilor punctului 2.2. Faţă de acest conţinut minim, AAC poate solicita beneficiarilor/titularilor toate datele/informaţiile suplimentare necesare unei analize corecte a documentaţiilor tehnice în cauză. 2.1.5 Documentaţiile tehnice depuse la AAC trebuie să fie întocmite/realizate conform reglementărilor şi normelor tehnice pentru elaborarea documentaţiilor tehnice şi să poarte elementele de identificare corespunzătoare: antet oficial (unde este cazul), semnături autorizate, ştampile autentice, nr. de înregistrare, paginaţie (pentru o mai bună identificare), data efectuării măsurătorilor/calculelor/desenelor, nr. revizie etc. 2.1.6 La cererea beneficiarilor/titularilor, AAC poate efectua, pe baza datelor furnizate, evaluarea preliminară a documentaţiilor tehnice, respectiv a unui obiectiv sau amplasament, pentru identificarea datelor suplimentare necesare (după caz) şi stabilirea orientativă a cerinţelor, condiţiilor şi eventualelor limitări, restricţii etc. 2.2 Conţinutul minim al documentaţiilor tehnice 2.2.1 Cererea, prin care se solicită avizul pentru un anumit obiectiv (vezi Anexa nr.1) şi care trebuie să conţină: (1) datele complete de identificare ale titularului/beneficiarului obiectivului; (2) denumirea şi destinaţia obiectivului; (3) persoana de contact şi numărul de telefon (opţional adresa de e-mail); (4) adresa de corespondenţă. 2.2.2 Memoriul tehnic, care trebuie să conţină: (1) denumirea şi destinaţia obiectivului; (2) date despre amplasamentul obiectivului: (a) adresa exactă/completă sau elementele din teren care să permită identificarea pe hartă a amplasamentului (nr. fişă cadastrală, vecinătăţi etc.); (b) coordonatele geografice în sistemul WGS 84 și poziției verticale în sistemul Baltic (1977) cu utilizarea modelului geoidului gravitational EGM-96, determinate de agenţi geodezi licențiați pentru această activitate; (c) înălţimi mai mari ale unor obiective învecinate (dacă este cazul); (d) poziţii şi distanţe faţă de alte obiective semnificative (dacă este cazul). (3) date generale despre obiectivul propriu-zis: (a) dimensiunile orizontale şi verticale ale construcţiilor şi instalaţiilor, inclusiv ale utilajelor preconizate a fi utilizate; (b) descrierea concisă a obiectivului/construcţiilor, cu precizarea materialelor care vor fi folosite; (c) frecvenţele şi puterile de lucru etc. (în cazul echipamentelor şi/sau sistemelor de telecomunicaţii, radio-tv); (d) traseele cablurilor, înălţimea şi natura stâlpilor de traversare a cursurilor mari de apă, a drumurilor naţionale şi/sau a căilor ferate etc. (în cazul liniilor electrice aeriene). (4) date despre caracteristicile specifice obiectivului, care (prin natura şi particularităţile sale sau din cauza procesului de funcţionare) poate afecta siguranţa zborului sau poate perturba/limita funcţionarea mijloacelor CNS şi meteorologice: (a) emanaţii de fum sau ceaţă artificială (care reduc vizibilitatea); (b) construcţii/structuri/amenajări diverse care ar putea limita vizibilitatea din turnul de control de aerodrom sau punctul de observare meteo (după caz) şi care necesită un studiu de vizibilitate adecvat; (c) emanaţii de substanţe nocive, corozive, radioactive etc. (care pot afecta personalul şi echipamentele aeronautice); (d) sisteme/soluţii deosebite de iluminat (de exemplu: lasere, care pot produce "orbirea" piloţilor sau pot determina confuzii de identificare a dispozitivelor luminoase de apropiere sau de balizare a pistei); (e) unităţi de morărit, silozuri, magazii, depozite, decantoare, gropi de gunoi etc., care pot atrage şi favoriza înmulţirea pasărilor (implicând riscul de coliziune cu aeronavele); (f) surse potenţiale de incendii, explozii etc.; (g) echipamente electrice de forţă, producătoare de perturbaţii electromagnetice (care pot afecta funcţionarea mijloacelor CNS şi meteorologice); (h) orice alte date sau caracteristici constructive ori funcţionale ale obiectivului (cerinţe de amplasare şi instalare, soluţii constructive, parametri şi performanţe tehnice etc.), care pot sau ar putea afecta buna funcţionare a mijloacelor CNS şi meteorologice, respectiv siguranţa zborului. 2.2.3 Planşe desenate, care trebuie să includă (după caz): (1) plan de situaţie privind amplasamentul obiectivului pe teren (scara 1:25.000 sau 1:5.000); (2) plan de situaţie privind poziţia obiectivului în amplasament (scara 1:1.000 sau 1:500); (3) secţiuni caracteristice (conform proiectului tehnic de execuţie) sau profile transversale ale obiectivului, cotate corespunzător, prin care se evidenţiază înălţimea maximă (scara 1:500, 1:200 sau, după caz, AAC poate accepta şi planşe la alte scări corespunzătoare obiectivului în cauză). 2.2.4 Certificat de urbanism în termen de valabilitate. 2.2.5 AAC nu verifică legalitatea documentelor de proprietate, legalitatea încadrării în limitele cadastrale stabilite conform legii. Solicitantul avizului poartă întreaga responsabilitate asupra datelor şi documentelor prezentate AAC. 2.2.6 Proiectantul poartă răspunderea integrală pentru corectitudinea şi actualitatea datelor prezentate în documentaţiile transmise spre avizare.

  • 2
    3. Metodologia de emitere a avizelor AAC la documentaţiile tehnice pentru obiective din zone cu servituţi aeronautice civile sau din afara lor

    3.1 Solicitarea avizului /Еvaluarea preliminară 3.1.1 Pentru obţinerea avizului, solicitantul obiectivului trebuie să depună la AAC o cerere însoţită de documentaţia tehnică aferentă, conform prevederilor Capitolului 2, punctul 2.2. 3.1.2 Cererea şi documentația însoțitoare primite vor fi examinate de către AAC în decurs de 5 zile calendaristice de la data depunerii acestora, cu scopul de a verifica conformitatea lor la cerințele stipulate în acest document de întocmire a documentației, precum şi privind integritatea informațiilor necesare pentru luarea deciziei de emitere a avizului. 3.1.3 În cazul în care în procesul examinării dosarului, AAC are observații, documentația va fi restituită solicitantului pentru corectări. Documentația corectată va fi examinată repetat de către AAC. 3.1.4 În cazul lipsei observațiilor la setul de documente prezentat, acesta se transmite către: (1) Î.S. „MOLDATSA” pentru evaluarea obiectivului planificat cu privire la posibila influență a acestuia asupra procedurilor aeronautice de zbor stabilite pentru aerodromuri, precum şi identificarea şi evaluarea factorilor care pot perturba funcţionarea mijloacelor CNS şi meteorologice; (2) operatorul de aerodrom, în cazul în care obiectivul planificat urmează a fi amplasat în zona sa de responsabilitate, pentru evaluarea obiectivului din punct de vedere al influenței asupra operării în siguranță a aerodromului. 3.2. Emiterea avizelor 3.2.1 AAC va iniția examinarea cererii dacă sunt respectate condițiile stipulate la pct. 3.1.4 ținând cont de poziția specialiştilor Î.S. „MOLDATSA” și operatorului de aerodrom, în cazul în care obiectivul planificat urmează a fi amplasat în zona de responsabilitate a acestuia. 3.2.2 Evaluarea documentaţiilor tehnice Evaluarea conţinutului documentaţiilor tehnice pentru obiective din zone cu servituţi aeronautice civile sau din afara lor şi, consecutiv, a impactului asupra siguranţei zborului presupune o analiză de fond şi calcule de specialitate în următoarele domenii, după caz: (1) aeroportuar (infrastructură, operaţiuni, regim de obstacolare); (2) mijloace CNS şi meteorologice (propagare în spaţiu a radiaţiei electromagnetice emise/recepţionate, compatibilitate electromagnetică, perturbaţii electromagnetice); (3) navigaţie aeriană (operaţiuni). 3.2.3 În cazul în care sunt necesare date/informaţii suplimentare de la beneficiar, de la alte agenți aeronautici sau de la alte organizaţii/instituţii implicate, AAC va comunica solicitantului acest fapt, cu precizarea că perioada de emitere a avizului va fi prelungită cu durata aferentă obţinerii datelor suplimentare solicitate. 3.2.4 Evaluarea documentaţiilor tehnice se realizează prin raportarea conţinutului acestora la prevederile actelor normative şi reglementărilor aeronautice aplicabile. Se vor utiliza permanent ediţiile actualizate ale reglementărilor aplicabile. 3.2.5 În procesul de evaluare a documentaţiilor tehnice prevalează întotdeauna siguranţa zborului, în sensul menținerii condiţiilor operaţionale existente sau preconizate prin programele de dezvoltare adoptate (altitudini/înălţimi de trecere a obstacolelor în procedurile de apropiere instrumentală, altitudini minime segmente rute ATS, altitudini minime de sector, altitudini minime de vectorizare radar, altitudini minime de zonă etc.). 3.2.6 În funcţie de gradul de conformitate cu prevederile actelor normative şi reglementărilor aeronautice, AAC stabileşte condiţiile (limitări, restricţii etc.) în care este posibilă realizarea unui anumit obiectiv pe amplasamentul ales. 3.2.7 Decizia AAC cu privire la solicitarea realizării unui obiectiv în zone cu servituţi aeronautice civile sau în afara lor se concretizează într-un aviz, aviz de principiu ori adresă de impunere de limitări/restricţii pentru obiectivul respectiv sau de respingere a solicitării, după caz. 3.2.8 Eliberarea avizului (1) În cazurile în care AAC nu solicită completarea documentaţiilor tehnice prezentate, avizele corespunzătoare se emit în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea cererilor şi a documentaţiilor tehnice respective. În cazurile în care AAC solicită documente/date/informaţii suplimentare la documentaţiile tehnice prezentate, perioadele de emitere a avizelor în cauză se prelungesc cu duratele aferente obţinerii acestor documente/date/informaţii. (2) Data de intrare în vigoare a avizelor pentru obiectivele care implică modificări operaţionale în documentaţia de zbor sau în deplasarea aeronavelor la sol se prelungeşte cu durata aferentă operării modificărilor respective şi realizării informării aeronautice corespunzătoare, după caz. (3) Avizul va fi preluat direct de la AAC de către beneficiar/titular sub semnătura în Registrul de evidenţă a avizelor privind amplasarea construcţiilor, a instalaţiilor şi a echipamentelor în zonele supuse servituţilor aeronautice emise de ААС. (4) Avizul AAC este semnat de către Directorul AAC, conform specimenului din Anexele nr.2 și nr.3. (5) Avizul AAC se emite în două exemplare: (a) 1 ex. - original, pentru beneficiarul/titularul obiectivului; (b) 1 ex. - pentru evidenţa AAC. 3.3 Inspecţia pe teren În cazurile în care sunt necesare date/informaţii particulare referitoare la amplasamente şi vecinătăţi, inspectorii AAC vor efectua inspecţii pe teren, la amplasamentele respective. AAC va notifica în acest sens beneficiarii/titularii implicaţi.

  • 3
    4. Formatul şi conţinutul avizelor AAC la documentaţiile tehnice pentru obiective din zone cu servituţi aeronautice civile sau din afara lor

    4.1. Formatul şi conţinutul avizelor emise de AAC 4.1.1 AAC emite: (1) Aviz de principiu - pentru studii de prefezabilitate, studii de oportunitate, planuri de amenajarea teritoriului, planuri de urbanism generale, zonale şi de detaliu, pentru documentaţii tehnice parţiale/incomplete, precum şi pentru evaluarea preliminară a unor obiective şi amplasamente (la cerere); (2) Aviz - pentru proiectele tehnice finale, documentaţii tehnice complete şi actualizate aferente obiectivelor amplasate în zone cu servituţi aeronautice sau în afara lor. 4.1.2 Structura, conţinutul şi formatul avizelor menţionate la pct. 4.1 sunt prevăzute în Anexele nr.2 și nr.3. 4.1.3 Pentru asigurarea scopului declarat al avizelor, AAC poate actualiza/adapta formatul, structura şi/sau conţinutul acestora, în funcţie de: (1) modificările prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare; (2) necesitatea formulării unor cerinţe şi condiţii suplimentare, specifice (corespunzător caracteristicilor şi particularităţilor obiectivului şi, respectiv, ale zonei de amplasare). 4.2. Drepturi, obligaţii şi responsabilităţi 4.2.1 Avizele de principiu emise de AAC sunt provizorii şi au caracter informativ. Ele nu conferă beneficiarilor/titularilor obiectivelor dreptul de a demara lucrările de execuţie. 4.2.2 Obținerea avizului de principiu (1) Pentru obţinerea avizului de principiu al AAC la studii de prefezabilitate, studii de fezabilitate/documentaţii de avizare a lucrărilor de intervenţii, studii de oportunitate, planuri de amenajare a teritoriului, planuri de urbanism zonale, alte documentaţii tehnice cu implicaţii de natură urbanistică sau amenajare a teritoriului, beneficiarul/titularul obiectivului trebuie să depună la AAC o cerere în acest sens, însoţită de documentaţia tehnică aferentă şi de certificatul de urbanism în termen de valabilitate. (2) Pentru obţinerea avizului de principiu al AAC la planuri de urbanism generale şi la documentaţii tehnice diverse fără implicaţii de natură urbanistică sau amenajare a teritoriului, în particular studii aeronautice şi alte studii de specialitate conexe, precum şi la evaluarea preliminară a unor obiective şi amplasamente, beneficiarul/titularul obiectivului trebuie să depună la AAC o cerere în acest sens, însoţită de documentaţia tehnică aferentă. 4.2.3 Avizul AAC conferă din punctul de vedere al conformităţii cu prevederile reglementărilor aeronautice aplicabile dreptul beneficiarilor/titularilor de a realiza obiectivele preconizate. 4.2.4 Pentru obţinerea avizului AAC, beneficiarul/titularul obiectivului trebuie să depună la AAC o cerere în acest sens, însoţită de documentaţia tehnică actualizată, completă (proiect tehnic în forma sa finală) şi de certificatul de urbanism în termen de valabilitate. 4.2.5 La depunerea cererii pentru eliberarea avizului AAC, titularul/beneficiarul obiectivului este informat şi declară sub semnătura proprie că a luat cunoştinţă şi îşi asumă disconfortul/inconveniențele potenţiale generate de operaţiunile/activităţile de aviaţie civilă specifice din zonă. 4.2.6 Avizul AAC nu substituie alte avize, acorduri sau autorizaţii solicitate de prevederile legislaţiei naţionale în vigoare. 4.2.7 Responsabilitatea autenticităţii datelor/informaţiilor conţinute în documentaţiile tehnice prezentate revine în exclusivitate solicitantului, respectiv beneficiarului/titularului obiectivului; datele/informaţiile furnizate trebuie să fie corecte, complete şi actuale. Precizările şi completările suplimentare furnizate de solicitant la cererea AAC trebuie făcute în scris, documentat. 4.2.8 Beneficiarul/titularul obiectivului are următoarele obligaţii: (1) să respecte integral conţinutul documentaţiei tehnice depuse la AAC; (2) să se conformeze integral condiţiilor şi limitărilor/restricţiilor impuse de AAC prin aviz. 4.2.9 Beneficiarul/solicitantul obiectivului are obligaţia să comunice AAC, în scris, eventualele modificări (de amplasament, soluţii constructive, caracteristici tehnice, parametri funcţionali, amenajări etc.) pe care intenţionează să le aducă obiectivului, caz în care este obligat să solicite un aviz repetat de la AAC. Cererea de aviz va fi însoţită de o documentaţie tehnică actualizată. 4.2.10 Dacă lucrările de construcţie-montaj nu încep în decurs de doi ani de la eliberarea avizului, beneficiarul/titularul obiectivului este obligat să solicite un nou aviz al AAC. Cererea de aviz va fi însoţită de o documentaţie tehnică actualizată, de certificatul de urbanism în termen de valabilitate. 4.2.11 În cazul în care acesta va fi furnizat în avizul ААС beneficiarii vor informa în scris AAC, cu cel mult 30 de zile înainte, despre începerea lucrărilor de construcţie-montaj, precum şi durata estimată la care obiectivele în cauză vor ajunge la cota maximă avizată, folosind modelul de notificare din anexa care face parte integrantă laprezentul PIAC. 4.2.12 Pentru emiterea avizelor AAC la documentaţii tehnice aferente unor obiective din perimetrul terenurilor de aeronautică civilă este necesar acordul prealabil al administratorilor terenurilor respective, însoţit de o evaluare a implicaţiilor/efectelor asupra siguranţei zborului. 4.3. Valabilitatea avizelor emise de AAC 4.3.1 Avizele AAC intră în vigoare la data la care au fost emise, cu excepţia avizelor pentru obiectivele care implică modificări operaţionale în documentaţia de zbor sau în deplasarea aeronavelor la sol, avize a căror intrare în vigoare se conformează regulilor informării aeronautice - potrivit prevederilor din Capitolul 3. 4.3.2 Perioada de valabilitate a avizelor AAC este de 2 ani. 4.3.3 Avizele AAC nu se prelungesc. Dacă lucrările de construcţie-montaj nu încep în intervalul de timp precizat în aviz, beneficiarul/titularul obiectivului trebuie să solicite la AAC un nou aviz (o nouă cerere, documentaţie tehnică actualizată). 4.3.4 Beneficiarul avizului poate solicita eliberarea unui nou aviz în urma modificărilor soluţiilor constructive şi/sau amplasamentului obiectivului pe acelaşi teren înscris în certificatul de urbanism. Noul aviz înlocuieşte avizul precedent, păstrează acelaşi termen de valabilitate. 4.3.5 Dacă se solicită eliberarea unui nou aviz ca urmare a modificării beneficiarului, noul aviz înlocuieşte avizul precedent, păstrează aceleaşi condiţii şi acelaşi termen de valabilitate. 4.4. Anularea avizelor emise de AAC Încălcarea oricărei condiţii impuse în avizele AAC afectează interesul public al siguranţei zborului, atrăgând de la sine anularea avizelor în cauză şi responsabilitatea juridică şi materială, după caz, a titularilor/beneficiarilor implicaţi.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
publicService.categories.title
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.