Avizarea construcţiilor şi reconstrucţiilor aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor civile şi a obiectelor speciale

publicService.steps.title

  • 1
    2. Condiții de obținere a avizelor AAC

    2.1 Construcția sau reconstrucţia aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale necesită obținerea permisiunii AAC cu scopul de a efectua cercetări aeronautice pentru a studia impactul acestor construcții asupra siguranţei zborurilor aeronavelor. 2.2 În conformitate cu prevederile art.38 din Codul Aerian și pct.10 subpct.6) lit.e) din Regulamentul cu privire la organizarea și funcționarea Autorității Aeronautice Civile, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.133/2019, construcția sau reconstrucţia aerodromurilor /aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale se efectuează doar cu condiţia deținerii avizelor emise de AAC. 2.3 AAC eliberează avizul de principiu și definitiv pentru construcția sau reconstrucţia aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale. 2.4 Avizul de principiu se eliberează la cererea solicitantului la etapa de elaborare a documentației de proiect cu scopul de a stabili cerințele, de a clarifica condițiile și restricțiile, precum și de a prezenta documentația tehnică de proiect pentru obiectul în cauză, în scopul obținerii avizului definitiv. 2.5 Avizul definitiv se eliberează la cererea solicitantului după verificarea documentației tehnice finalizate. 2.6 Avizul de principiu emis de către AAC pentru construcția sau reconstrucţia aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale este temporar și poartă caracter informativ. Acesta nu confirmă dreptul solicitanților/proprietarilor de aerodromuri /aeroporturi/heliporturi şi a obiectelor speciale de a iniția executarea lucrărilor. 2.7 Avizul definitiv emis de către AAC pentru construcția sau reconstrucţia aerodromurilor/ aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale confirmă dreptul solicitantului de a executa lucrările de construcție propuse, din punct de vedere a conformității acestora cu cadrul normativ aplicabil proiectării și exploatării aerodromurilor. 2.8 Avizul AAC pentru construcția sau reconstrucţia aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor şi a obiectelor speciale nu poate fi înlocuit cu avizul altor autorități, cu contracte și/sau hotărâri.

  • 2
    3. Obligațiile și responsabilitățile solicitanților și operatorilor de aerodrom/ aeroport /heliport

    3.1 Solicitantul este responsabil pentru: (a) asigurarea acurateții conținutului documentelor depuse pentru obținerea avizului; (b) respectarea și conformarea la cerințele și condițiile cadrului normativ aplicabil și avizului emis de AAC. În cazul introducerii sau planificării introducerii oricăror completări sau modificări în documentele depuse pentru obținerea avizului și în baza cărora a fost deja emis un aviz, deținătorul acestuia este obligat să prezinte aceste modificări și/sau completări AAC și să obțină un nou aviz cu condiția ca modificările și/sau completările prezentate să fie acceptabile. Completările și clarificările se prezintă în mod oficial către AAC. 3.2 În procesul executarii proiectelor de construcție a aerodromurilor /aeroporturilor/ heliporturilor şi a obiectelor speciale, operatorul aerodromului/aeroportului/heliportului este responsabil pentru: (a) executarea lucrărilor de construcție; (b) asigurarea siguranței zborurilor; (c) asigurarea securității aeronautice; (d) respectarea reglementărilor și directivelor aeronautice aplicabile. 3.3 Această responsabilitate este aplicabilă la fiecare etapă de construcție: etapa de planificare, etapa de proiectare anterioară executării lucrărilor de construcție, etapa executării lucrărilor de construcție și supravegherii acestora, și include: (a) elaborarea CSPP pe cont propriu sau aprobarea CSPP existent, elaborat de către un consultant/contractant extern, care corespunde principiilor de bază de asigurare a siguranței zborurilor, descrise în prezentul document; (b) informarea contractanților despre cerințele de prezentare a planurilor cu indicații referitoare la modul de respectare a cerințelor de siguranţă, elaborate în proiect; (c) organizarea întâlnirilor cu contractanții responsabili pentru lucrările de construcție, angajații aeroportului și, în caz de necesitate, cu chiriașul, pentru a analiza și discuta asigurarea siguranței zborurilor înainte de executarea lucrărilor de construcție; (d) verificarea exactității informațiilor din contract pentru fiecare reprezentant sau persoană contractată, menționată în CSPP; (e) organizarea ședințelor săptămânale sau, dacă este cazul, zilnice, de coordonare a activităților; (f) informarea utilizatorilor, în special a personalului implicat în acțiuni de căutare și salvare a aeronavelor, despre construcțiile planificate și condițiile care pot negativ afecta exploatarea în siguranță a aerodromului/aeroportului/heliportuluii şi a obiectului special prin Notices to Airmen (NOTAMs) sau prin alte metode, în dependentă de circumstanțe. Organizarea ședințelor, după caz; (g) asigurarea informării personalului implicat în activitățile de construcție referitor la procedurile aplicabile și modificările în aceste proceduri ce pot afecta activitatea acestora; (h) asigurarea faptului ca toți contractanții și subcontractanții de construcții să dispună de pregătire corespunzătoare necesară, în conformitate cu CSPP; (i) elaborarea și/sau coordonarea planului de utilizare a transportului în procesul executării lucrărilor de construcție, împreună cu toți agenții aeronautici interesați (inclusiv, dar fără a se limita la, chiriașii/utilizatorii aeroportului, a punctului de dispecerat al aerodromului, furnizorul de servicii de naviație aeriană) și cu contractanții de construcții. Planul de utilizare a transportului este o parte componenta obligatorie a CSPP; (j) exercitarea controlului asupra respectării de către chiriași/utilizatorii aeroportului și contractanți a standardelor și procedurilor de dotare cu echipamente de iluminat a mijloacelor de transport, marcarea, și accesul mijloacelor de transport pe suprafaţa de mişcare, exploatarea și conexiunea; (k) efectuarea verificărilor frecvente cu scopul de a asigura respectarea prevederilor CSPP de către contractanții de construcții și chiriași, precum și de a asigura faptul că eventualele modificări în procesul de construcții nu creeaza potențiale pericole pentru siguranţa zborurilor; (l) eliminarea imediată a neconformităților care afectează siguranţa zborurilor; (m) controlul asupra conformității cu cerințele de securitate a accesului pe teritoriul aeroportului în perioada executării lucrărilor de construcție; (n) informarea oportună a tuturor părților implicate despre apariția condițiilor care necesită aplicarea prevederilor CSPP (spre exemplu, executarea operațiunilor în condiții de vizibilitate redusă). 3.4 Solicitantul este obligat să asigure includerea în contractele corespunzătoare cu contractantul de construcții a prevederilor ce țin și de responsabilitatea contractantului, și anume: (a) prezentarea operatorului de aerodrom/aeroport/heliport/obiect special a planurilor de conformitate cu cerințele de asigurare a siguranţei zborurilor reglementate în CSPP; (b) disponibilității unei copii actualizate a CSPP; (c) respectarea CSPP și asigurarea monitorizării faptului că personalul implicat în lucrările de construcție, este familiarizat cu procedurile și regulile de siguranță a zborurilor în cadrul aeroportului; (d) desemnarea și disponibilitatea unei persoane de contact, în cazul necesității de coordonare a acțiunilor legate de orice activitate de construcție desfășurată, ce poate avea impact negativ asupra exploatării în siguranță a aeroportului; (e) desemnarea și disponibilitatea unei persoane responsabile pentru asigurarea siguranţei zborurilor / inspectorul în construcții, familiarizat cu principiile de exploatare în siguranță a aerodromului/aeroportului/heliportului/obiectului special, pentru exercitarea funcțiilor de monitorizare a lucrărilor de construcție; (f) limitarea mijloacelor și echipamentelor de construcție cu ajutorul marcajelor și a gardurilor (temporare, potrivite pentru asigurarea îngrădirii); (g) asigurarea și verificarea ca personalul implicat în lucrările de construcție, angajații contractantului sau ai furnizorilor, sau alte persoane, nu au access la nici o parte a terenului de construcție în cadrul aeroportului fără un permis special.

  • 3
    4. Procedura de depunere a documentelor

    4.1 Pentru obținerea unui aviz de principiu, solicitantul trebuie sa prezinte AAC următoarele documente: (a) cererea pentru emiterea avizului de principiu, în conformitate cu Anexa nr.1 la prezentul document; (b) descrierea amplasării planificate a obiectului, informații referitoare la coordonatele geografice ale obiectului (obiectelor) conform sistemului geodezic mondial WGS-84, precum și caracteristicile obiectului; (c) acordul cu operatorul de aerodrom/aeroport/heliport pe care se planifică reconstrucția, dacă solicitantul nu este operatorul acestui aerodrom/aeroport/heliport; (d) procura, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană. 4.2 Pentru obținerea unui aviz definitiv, solicitantul trebuie sa prezinte AAC următoarele documente: (a) cererea pentru emiterea avizului definitiv, în conformitate cu Anexa nr.1 la prezentul document; (b) documentația tehnică însoțitoare, care confirmă faptul că aceasta este: • elaborată în conformitate cu normele și standardele naționale; și • verificată în conformitate cu prevederile Legii nr.721/1996 privind calitatea în construcții și Legii nr.163/2010 privind autorizarea executării lucrărilor de construcție. (c) în cazul reconstructiei aerodromului/aeroportului/heliportului/obiectelor speciale existente, în cazul planificării lucrărilor de construcție FĂRĂ inchiderea aerodromului (aeroportului) - CSPP; (d) acordul cu operatorul de aerodrom/aeroport/heliport, pe care se planifică reconstrucția, dacă solicitantul nu este operatorul acestui aerodrom/aeroport/heliport; (e) procura, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană. 4.3 Suplimentar la documentele sus-menționate, solicitantul poate prezenta și alte informații și/sau documente, care în opinia sa vor facilita procedura de emitere a avizului.

  • 4
    5. Emiterea avizelor

    5.1 Avizul se emite în baza rezultatelor expertizei cererii depuse, însoțite de pachetul de documente justificative. 5.2 AAC va emite avizul sau va informa în scris despre refuzul emiterii acestuia în termen de maxim 60 de zile lucrătoare în cazul unui aviz favorabil (48 de zile lucrătoare în cazul unui refuz) începând din data depunerii cererii. Acest termen poate fi extins în scopul obținerii informațiilor adiționale. 5.3 Termenele stabilite la pct.5.2 decurg din data înregistrării cererii la AAC, însoțite de pachetul de documente justificative, cu condiția ca lista documentelor depuse să respecte prevederile pct.4.1 - 4.2 și Capitolului 6 din prezentul document. În cazul neconformării cu prevederile respective, AAC va informa solicitantul despre aceste neconcordanțe, iar procesul de expertiză va fi suspendat. 5.4 Termenul de emitere a avizului definitiv pentru obiectele, construcția cărora poate duce la necesitatea includerii modificărilor în AIP Moldova, inclusiv la modificarea căilor de deplasare a aeronavelor pe suprafața de mişcare a aerodromului, poate fi extins cu perioada necesară pentru introducerea modificărilor corespunzătoare și informarea serviciului de informate aeronautică și, respectiv, cu perioada elaborării în prealabil și coordonării/aprobării în modul stabilit a procedurilor de exploatare interne ale agenților aeronautici, inclusiv a procedurilor de exploatare internă ale operatorului aerodromului. 5.5 Avizul se emite înt

  • 5
    6. Cerințe față de conținutul documentației tehnice

    Documentația tehnică include următoarele secțiuni: 6.1 Nota explicativă Nota explicativă, ca parte componentă a documentației tehnice, trebuie să conțină: (a) date referitoare la amplasarea obiectului: • cu indicarea adresei exacte sau a elementelor terenului, ce permit stabilirea amplasării acestuia pe hartă (numărul terenului cadastral, obiectele amplasate în vecinătate, etc.) • informații referitoare la coordonatele geografice ale obiectului (obiectelor), conform sistemului geodezic mondial WGS-84 în formatul DD°MM'SS.s”; • informații referitoare la înălțimea maximă a obiectului (obiectelor) în formatul DECIMAL (MMM.m); • materiale cu indicarea cotei terenului pentru fiecare dintre obiectele prezentate, referitoare la nivelul mării (MSL) în formatul DECIMAL (MMM.m). (b) caracteristici generale ale obiectului: • dimensiunile exterioare (orizontale și verticale) a construcțiilor și/sau structurilor, inclusiv dimensiunile echipamentelor și mecanismelor, utilizate în procesul construcției obiectului (înălțimea macaralelor pentru construcții, etc.) • descrierea detaliată a obiectului / structurilor de construcție, cu indicarea materialelor obiectului și materialelor de construcție ce vor fi utilizate după plan. (c) explicarea tehnică și economică a necesității construcției obiectului; (d) statutul juridic al terenului de amplasare a obiectului; (e) schema de conexiune reciprocă a obiectului cu ansamblul existent, în conformitate cu cerințele cadrului normativ aplicabil, precum și reglementările aeronautice existente: • includerea în infrastructura existentă; • respectarea cerințelor de exploatare în vigoare și planificate; • respectarea cerințelor de protecție a mediului; • măsuri antiincendiare; • respectarea regulilor de calcul a obstacolelor în zonele de navigație aeriană și comunicațiilor radioelectronice; • conformarea cu normele și cerințele documentației tehnice aeronautice naționale și internaționale. 6.2 Desene tehnice Desenele tehnice, ca parte componentă a documentației tehnice trebuie să conțină: (a) planul de poziționare (inclusiv orientarea conform punctelor cardinale) la scara de cel puțin 1:25000, cu marcarea reliefului locației, indicarea conexiunii obiectului cu elementele de bază a terenului respectiv al aviației civile și/sau mijloacele aeronautice ale aeroportului sau mijloacele aeronautice rutiere; (b) planul de poziționare la scara de cel puțin 1:2000 pentru obiectele amplasate pe teritoriul adiacent sau în perimetrul terenului aviației civile.

  • 6
    7. Cerințele față de CSPP

    7.1 Practicile periculoase și condițiile extrem de periculoase create pe parcursul executării lucrărilor de construcție pot reduce sau pune în pericol exploatarea în siguranță a aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor/obiectelelor speciale. Pentru a reduce la minim încălcările în operarea normală a aeronavelor și pentru a evita situațiile în care exploatarea în siguranță a aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor/ și a obiectelelor speciale este pusă în pericol, operatorul de aerodrom/aeroport/heliport este obligat să asigure o planificare și coordonare riguroasă a lucrărilor de construcție. 7.2 În acest scop operatorul de aerodrom/aeroport/heliport este obligat: (a) să discute întrebările legate de siguranţa zborurilor cu operatorii aerieni, AAC, cu utilizatorii aeroportului înainte de executarea lucrărilor de construcție ale aerodromului/aeroportului/heliportului/ și a obiectului special nou sau reconstructiei celui existent; (b) în procesul de discuție: • să identifice posibile probleme în asigurarea siguranţei zborurilor, care pot apărea pe parcursul realizării proiectului, cerințe și efecte nedorite, înainte de semnarea acordului cu contractanții și alt personal pentru executarea lucrărilor pe teritoriul aerodromului/aeroportului/heliportului/obiectului special; • să identifice toate pericolele care pot apărea pe parcursul executării lucrărilor de realizare a proiectului, precum și să determine și să evalueze nivelul de risc asociat acestor lucrări; (c) să elaboreze și să aprobe CSPP; (d) cu ajutorul măsurilor prevăzute în CSPP, să organizeze lucrările de realizare a proiectului astfel încât să reducă nivelul riscurilor la cel acceptabil, asigurând, după caz, măsuri compensatorii pentru minimizarea unui astfel de nivel de risc. 7.3 Conținutul CSPP CSPP trebuie sa conțină următoarele elemente: (a) scopul lucrărilor executate - un rezumat descriptiv al proiectului de reconstrucție, care include descrierea etapelor principale din proiect și un plan - grafic calendaristic al lucrărilor; (b) proceduri ce asigură informarea la timp despre coordonarea întrebărilor operative cu utilizatorii aerodromului (inclusiv cu furnizorul de servicii de navigație aeriană, întreprinderile de deservire la sol, serviciile de căutare și salvare, serviciile de salvare, etc.), inclusiv de coordonare a modificărilor semnificative în activitatea aeroportului; (c) planuri ce ilustrează marcarea și sistemele de iluminare pentru PDA și căile de rulare; (d) proceduri de protectie a tuturor suprafețelor de siguranță la capăt de pistă, zonelor libere de obstacole, precum și proceduri de limitare a înălțimii echipamentelor și depozitare a materialelor; (e) zonele și activitatea operațională, care cad sub influența lucrărilor de construcție, inclusiv posibile probleme legate de siguranţa zborurilor; (f) NAVAIDs, care pot fi afectate de lucrările de construcție, în special în limitele zonelor critice și proceduri de protectie ale NAVAIDs, inclusiv zonelor sensibile și critice; (g) metodele de separare a traficului de mijloace de transport și personal, implicate în lucrările de construcție pe suprafața de miscare a aerodromului. Acestea pot include împrejmuirea cu gard a terenurilor de construcție; (h) măsuri de separare a terenurilor de construcție de suprafața de miscare a aerodromului, inclusiv proceduri și echipamente, cum ar fi bariere (de identificat tipul acestora) pentru marcarea hotarelor zonelor delimitate; (i) restricțiile de construcție; (j) măsurile de respectare a siguranţei zborurilor și securității aeronautice a aeroportului, obligatorii pentru personalul tuturor organizațiilor contractante; (k) amplasarea depozitelor cu materiale de construcție, amplasarea locului de parcare, acces la drumuri; (l) mijloacele de comunicații radio utilizate, frecvențele (canalele), indicatoare de apel (semnalele de apel); (m) recunoașterea mijloacelor de transport; (n) descrierea amplasării (schiță) tranșeelor și gropilor de fundație, precum și cerințele față de delimitarea / acoperirea lor; (o) proceduri de acțiune pentru toți participanți la lucrările de reconstrucție în cazul evenimentelor/accidentelor de aviație civilă; (p) proceduri de informare a personalului serviciilor de salvare în cazul în care conductele de apă sau hidranții de incendiu trebuie închise sau dacă căile accesului de urgență trebuie redirecționate sau blocate; (q) proceduri de informare despre situațiile de urgență pentru antrenarea serviciilor medicale și a poliției; (r) utilizarea mijloacelor vizuale temporare; (s) activități de asigurare a protecției mediului; (t) asigurarea controlului îndepărtării deșeurilor; (u) managementul utilizării materialelor periculoase; (v) desemnarea persoanelor competente responsabile pentru asigurarea securității aeronautice, siguranţa zborurilor și executarea în siguranță a lucrărilor de reconstrucție, disponible în orice timp al zilei; (w) persoane desemnate, responsabile pentru emiterea NOTAM-urilor; (x) procedura de desfășurare a inspecțiilor/supraveghere în procesul executării lucrărilor de reconstrucție; (y) proceduri de amplasare și protecție a comunicațiilor subterane existente, cablurilor, firelor, conductelor de apă și a altor construcții subterane în locurile de executare a lucrărilor subterane; (z) proceduri de contactare a reprezentanților responsabili/persoanelor de contact a tuturor părților implicate. Aceste proceduri trebuie să includă informații de contact în afara orelor de muncă, pentru reacționarea imediată în caz de necesitate, de coordonare a acțiunilor în cadrul oricărei activități legate de construcție, ce poate avea efecte negative asupra siguranţei funcționării aeroportului; (aa) obligațiile și procedurile de bază de diseminare a instrucțiunilor privind ordinea stabilită în aeroport, pentru personalul contractantului; (bb) pregătirea corespunzătoare a conducătorilor mijloacelor de transport; (cc) sancțiuni pentru nerespectarea regulilor și prevederilor în domeniul exploatării aeroporturilor; (dd) orice condiții speciale care afectează funcționarea aeroportului și atrag după sine aplicarea parțială a CSPP (spre exemplu, efectuarea operațiunilor în condiții de vizibilitate redusă, lucrări de deszăpezire); (ee) descrierea pericolelor identificate, care pot apărea pe parcursul executării lucrărilor de realizare a proiectului (reconstructiei), precum și descrierea nivelului de risc identificat și estimat în legătură cu acestea.

  • 7
    8. Solicitarea informațiilor suplimentare

    Suplimentar la lista minimă de documente prezentată și necesară pentru emiterea avizului, AAC poate solicita informații suplimentare de la solicitant, în scopul analizei detaliate a cererii pentru obținerea avizului de construcție a aerodromurilor/aeroporturilor/heliporturilor/ și a obiectelelor speciale noi sau reconstrucție a celor existente pe teritoriul Republicii Moldova, și/sau modificarea avizului.

  • 8
    9. Termenul de valabilitate a avizului

    9.1 Avizul de principiu este valabil până la data emiterii avizului definitiv sau pe perioada stabilită în avizul de principiu; 9.2 Avizul definitiv este valabil pe o perioadă de 2 ani de la data emiterii acestuia, cu condiția ca: • lucrările stabilite în aviz să fie începute în perioada de cel mult 7 luni de la data semnării avizului; sau • până la anularea avizului.

  • 9
    Modificarea avizului

    10.1 Deținătorul avizului trebuie să depună o cerere de modificare a avizului în cazul în care: • au apărut schimbări în informațiile conținute în documentele depuse în procesul obținerii avizului (de principiu precum și a celui definitiv). • acesta nu este în conformitate cu condițiile sau restricțiile prevăzute în aviz (de principiu precum și cel definitiv) și/sau a fost identificată imposibilitatea îndeplinirii acestora. 10.2 AAC va examina posibilitatea modificării avizului în baza cererii. Cererea trebuie însoțită de documentele care justifică necesitatea introducerii modificărilor cu formulări definitive, care impun modificarea avizului. 10.3 Cererea de modificare a avizului trebuie sa fie depusă cât mai curând posibil, dar în orice caz, nu mai târziu de 5 zile lucrătoare după: • depistarea de către solicitant a imposibilității respectării condițiilor sau restricțiilor prevazute în avizul emis (de principiu precum și cel definitiv) și/sau identificarea de către solicitant a imposibilității respectării condițiilor sau restricțiilor; și/sau • modificarea informațiilor (datelor) conținute în documentele depuse de către solicitant pentru obținerea avizului în procesul obținerii acestuia. 10.4 Procedurile de modificare a avizului corespund în totalitate cerințelor pentru emiterea avizului. 10.5 Avizul modificat se emite cu condiția ca originalul avizului emis anterior să fie restituit concomitent AAC.

  • 10
    11. Anularea avizului

    11.1 AAC va anula avizul dacă: (a) deținătorul obiectului este nu respectă prevederile prezentului document; și/sau (b) deținătorul obiectului nu respectă condițiile și restricțiile în baza cărora a fost emis avizul; și/sau (c) informațiile conținute în documentația depusă pentru obținerea avizului, conform pct. 4.2, 4.4, 4.5 și Capitolului 6 au fost modificate, iar cererea de modificare a avizului nu a fost depusă la AAC; (d) deținătorul avizului a cerut anularea acestuia. 11.2 AAC va informa deținătorul avizului despre anularea avizului în scris și cu indicarea cauzei, din timp, cu cel puțin 10 zile calendaristice înainte de data anulării acestuia; 11.3 În cazul anulării avizului, deținătorul avizului trebuie să restituie originalul acestuia AAC în termen de 5 zile calendaristice de la data în care avizul a fost suspendat.

publicService.disclaimerAutoritatea Aeronautică Civilă
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.