Autorizarea operatorilor aerieni
Autorizarea operatorilor aeriani este procedura care atestă autorizarea unui operator aerian de a efectua activităţi de operațiuni comerciale specializate.
publicService.steps.title
- 1SECȚIUNEA 1. Operatori aerieni deținători de Certificat de operator aerian (AOC)
1)Autoritatea competentă1.Secțiunea 1 este aplicabilăoperatorilor aerieni certificați de către Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova (AAC), deținători ai Certificatului de operator aerian (AOC) care intenționează să efectueze operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 2)Pentru operatorii aerieni ce desfăşoară operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian)al căror sediul principal de activitate sau reşedinţăeste în Republica Moldova, AAC este autoritatea competentă, conform SPO.GEN.100. 1.2Informare 1.Operatorul aerian care intenţionează să efectueze operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian)poate să solicite întrevedere cu reprezentanţii AACîn vederea obţinerii informaţiilor necesare pentru efectuarea acestor tipuri de operaţiuni.În acest sens, operatorulaerianva completa și prezenta AAC Anexa nr.1.3. 2.În termen de 15 zile de la depunerea solicitării(Anexa nr.1.3)la AAC, operatorul estenotificat în scris asupra datei la care va avealoc întrevederea, la sediul AAC. Data la care are loc întrevederea nu depăşeşte 30 de zile de la data înregistrării solicitării. 3.Întrevederea are loc între echipa stabilită din cadrul AACşi managerul responsabil (accountable manager)al operatorului aerianși are ca scop obținereaa de către acestaa informaţiilor cu privire lacadrul normativ aplicabil.La cererea operatorului aerian, AACîi pune la dispoziţie un pachet de informaţii necesare pentru obținerea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian)pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă a operaţiunilor comerciale specializate(lucru aerian). 4.În urma discuţiilor se stabileştedacă solicitantul poate depune cererea pentru acordarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) în conformitate cu Anexa nr.2.2sau dacă trebuie să se conformeze şi cu alte prevederi înainte de aceasta. 5.Rezultatele întrevederii vor fi consemnate pe formularul din Anexanr.1.2, completatși contrasemnat de ambele părți, cu oferirea unei copii operatorului aerian. 2.-Operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian) 2.1Autorizațiapentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) 1.Înainte de începerea operaţiunilor comerciale specializate (lucru aerian), operatorul trebuie să se asigurede implementarea şi respectarea tuturor cerinţelor aplicabile operaţiunilor pe careintenţionează să le desfăşoare. 2.Operatorul aerian are desemnate persoane responsabile conform ORO.SPO.100(a)şi implementează un sistem de management corespunzător mărimii operatorului, naturii şi complexităţii activităţilor sale, care poate fi descris în Manualul de operaţiuni sau într-un document separat. 3.De asemenea, operatorul aerian trebuie să elaboreze un Manual de operaţiuni în conformitate cu AMC 4 la ORO.MLR.100 şi Lista echipamentului minim(MEL)pentru aeronavelepe care acesta intenţionează să le opereze. 4.Prevederile referitoare la operaţiunilecomerciale specializate (lucru aerian) pot fi incluse în Manualul de operaţiuni specific activităţilor detransport aerian comercial, dar trebuie foarte clar delimitate, astfel încât să nu se creeze confuzii în aplicarea acestora. La luarea unei decizii în acest sens, operatorul aerian trebuiesă ţină cont de complexitatea Manualului de operaţiuni şi de modalitatea de utilizare aacestuia în cazul în care este completat cu elemente care pot diferi în funcţie de tipurile deoperaţiune pe care le desfăşoară. 5.De asemenea, dacă se intenţionează folosirea mijloacelor alternative de conformare, operatorul aerian urmează procedura descrisă în Capitolul 6 din PIAC-OPSPartea GEN. 6.Conform cerinţelorARO.OPS.150, AACexaminează documentaţia referitoare la evaluarea riscurilor şi procedurilor standard de operare (SOP) ale operatorului, aferente uneia sau mai multor operaţiuni planificate şi elaborate în conformitate cu Cerințele tehnice referitoare la operațiunile aeriene, Partea SPO. Dacă se consideră necesar, AAC efectuează o inspecţie a organizaţiei.
- 2SECŢIUNEA 2.Organizații care nu dețin Certificat de operator aerian (AOC)
1 -Procedura de autorizare Secțiunea 2 este aplicabilă organizațiilor care nu dețin AOC și solicită emiterea inițială a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 1.1Etapele autorizării Procesul de emitere a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) cuprinde următoarele etape: 1)Etapa de informare; 2)Etapa de iniţiere a procesului de autorizare; 3)Etapa de evaluare a documentaţiei; 4)Etapa de demonstraţii operaţionale şi inspecţii; 5)Etapade emitere aautorizației. Etapa de informare 1) Solicitantul care intenţionează să efectueze operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian), înaintea depunerii cererii tip (Anexa nr.2.2) pentru acordarea ACSO, poate solicita o întâlnire cu reprezentanții AAC în vederea obținerii tuturor informațiilor necesare efectuării acestor tipuri de operaţiuni. 2) Pentru operaţiunile comerciale specializate (lucru aerian) informarea se efectuează utilizând Anexa nr.1.3. 3 În termen de 10 de zile de la depunerea la AAC a informării de la 1.2 2, solicitantul este notificat în scris, asupra datei la care va avea loc întrevederea la sediul AAC, conform 1.2.4. Data la care va avea loc întrevederea nu depăşeşte 15 de zile de la data înregistrării informării. 4) Întrevederea are loc între echipa de autorizare compusă din reprezentanții AAC şi persoanele propuse pentru deţinerea de funcţii manageriale ale solicitantului şi are ca scop obţinerea de către solicitant a informaţiilor complete cu privire la operaţiunile pentru care intenționează să fie autorizat, datele pe care urmează să le furnizeze şi procedurile care trebuie să le cunoască și să le aplice în cazul operațiunilor pe care intenționează să le desfășoare. 5) Este esenţial ca solicitantul să aibă o imagine clară asupra formei şi conţinutului documentelor necesare pentru obţinerea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 6) La cererea solicitantului, AAC îi pune la dispoziţie un pachet de informaţii necesare pentru obţinerea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). Acest pachet conţine cel puţin: a. lista cadrului normativ aplicabil; b. lista documentelor ce trebuie depuse o dată cu cererea tip de obţinere a autorizației; c. orice alte informaţii ajutătoare. 7) AAC informează solicitantul cu privire la perioadele de timp necesare realizării fiecărei etape din procesul de emitere a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 8) În urma discuţiilor se stabileşte dacă solicitantul poate depune cererea tip (Anexa nr.2.2) de obţinere a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) sau dacă trebuie să se conformeze şi cu alte prevederi înainte de aceasta. 9) Rezultatele întrevederii vor fi consemnate pe formularul din Anexa nr.1.2, completat și contrasemnat de ambele părți, cu oferirea unei copii solicitantului. 1.3 Iniţierea procesului de obţinere autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 1) În urma finalizării cu succes a etapei de informare, solicitantul poate solicita autorizarea pentru operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian) în baza prevederilor conţinute în Codul aerian al și Regulamentului privind procedurile administrative referitoare la operațiunile aeriene, subpartea SPO. 2) Solicitarea de acordare a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) se face prin depunerea de către solicitant la AAC, a unei cereri tip, utilizând formularul din Anexa nr.2.2, cu cel puţin 60 de zile înaintea datei propuse de începere a operării. Cererea tip se completează în limba de stat a Republicii Moldova sau limba engleză de către managerul responsabil (accountable manager) sau reprezentantul împuternicit al acestuia şi este însoţită de documentaţia suport care include cel puţin: a. actele constitutive, cu toate completările şi modificările ulterioare care vor demonstra denumirea oficială și denumirea comercială, adresa și adresa de corespondență a organizației (autentificate cu ștampila organizației); b. un program de efectuare a procesului de autorizare care să conţină: i. datele la care solicitantul depune spre evaluare manualele necesare (în cazul în care nu sunt depuse o dată cu cererea tip); ii. data şi locaţia la care aeronavele pot fi inspectate; iii. data la care se poate începe efectuarea inspecţiei sediului social, a bazelor de operare şi a tuturor celorlalte facilităţi (întreţinere, dispecerat, etc.); c. o descriere a sistemului de management, inclusiv a structurii organizatorice şi întreaga documentaţie necesară acceptării/aprobării persoanelor manageriale nominalizate, conform prevederilor Capitolului 6 din prezenta parte (Partea SPO/LA); d. o descriere a operaţiunii propuse, inclusiv tipul (tipurile) şi numărul aeronavei care urmează a fi exploatată; e. documentaţia de evaluare a riscurilor şi procedurilor standard de operare aferente (SOP); f. o declaraţie conform căreia întreaga documentaţie trimisă AAC a fost verificată de organizaţie şi este în conformitate cu cerinţele aplicabile; g. dovada că deţine în proprietate sau folosinţă (în baza unui contract de închiriere fără echipaj) cel puţin o aeronavă care dispune de certificat de navigabilitate (CofA) şi corespunde operaţiunilor preconizate; h. documente specifice fiecărei aeronave pentru care solicită autorizația pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) (Certificat de înmatriculare, Certificat de navigabilitate sau echivalent, Certificat de zgomot, Licenţa staţiilor radio); Partea SPO/LA Prevederi specifice operațiunilor comerciale specializate (lucru aerian) AAC PIAC-OPS 21 Iunie 2020 Editia 02 Revizia 00 i. copii ale poliţelor de asigurare şi ale contractelor de asigurare pentru persoanele aflate la bordul aeronavei, precum şi pentru răspundere civilă faţă de terţi, în mărimile stabilite de cadrul normativ aplicabil, precum şi scrisoarea de preluare a obligaţiunii, eliberată de compania de asigurare/brokerul sau compania de reasigurare (Letter of Undertaking); j. o declaraţie cu privire la posibilitatea asigurării resurselor financiare necesare efectuării în condiţii de siguranţă a tuturor operaţiunilor pentru care se solicită autorizația pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian); k. dacă este cazul, informaţii cu privire la contractele încheiate între organizaţie şi agenţii certificaţi pentru prestarea serviciilor aeriene certificate de AAC sau care urmează a fi perfectate (handling, servicii aeronautice şi alte servicii aeroportuare); l. detalii cu privire la facilităţile de pregătire a personalului aeronautic operaţional, inclusiv lista şi copiile certificatelor de calificare a FSTD-urilor pe care intenţionează să le utilizeze pentru pregătirea personalului navigant, dacă este cazul; m. Manualul de operaţiuni, Manualul de zbor al aeronavei, Lista master a echipamentului minim (MMEL), Lista echipamentului minim şi orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului ale operatorului aerian, cum ar fi Manual sistemului de management al siguranţei (Manualul SMS), Manualul pentru operaţiuni la sol. n. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; o. dovada autorizării sistemului de întreţinere, respectiv Certificatul întreprinderii de management al menținerii navigabilităţii (CAMO) sau dovada depunerii documentelor necesare pentru obţinerea acestui certificat; p. dovada autorizării organizaţiei de întreţinere, respectiv Certificatul de autorizare Partea 145 sau contractele încheiate cu organizaţiile de întreţinere, autorizate Partea 145, ce vor asigura întreţinerea aeronavelor operate, în cazul în care organizaţia proprie nu este autorizată în acest sens. 3) În termen de 15 zile de la data înregistrării cererii, după o evaluare preliminară, solicitantul este informat cu privire la necesitatea modificării acesteia şi/sau a completării documentaţiei suport 4) În cazul în care este necesară modificarea cererii de emitere a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) şi/sau completarea documentaţiei suport, termenul de 60 de zile de la 1.3. 2 se derulează de la data înregistrării documentaţiei completate. 5) În termen de 7 zile de la depunerea documentaţiei suport complete, solicitantul este informat cu privire la etapa următoare. 1.4 Etapa de evaluare a documentaţiei 1) Echipa de autorizare analizează documentaţia suport după depunerea cererii de emitere a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian), de îndată ce se constată că sunt îndeplinite condiţiile stabilite prin prezentul PIAC sau ca urmare a evaluării preliminare prevăzută la 1.3.3, după caz. 2) În termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii şi a documentaţiei suport, solicitantul este informat cu privire la conţinutul documentelor depuse. În cazul manualelor menţionate la 1.3 2. lit.m, solicitantul este informat cu privire la conformarea conţinutului acestora cu cadrul normativ aplicabil, în termen de 30 de zile de la depunerea lor la AAC. 3) În cazul în care se constată faptul că documentaţia prezentată nu respectă cerinţele prevăzute de cadrul normativ aplicabil, termenul de 60 de zile prevăzut la 1.3. 2, se prelungeşte cu termenul de remediere. 4) În cazul în care se constată conformarea documentaţiei cu cerinţele prevăzute de cadrul normativ aplicabil, AAC emite scrisorile de aprobare/acceptare, pentru documentele care necesită acest lucru conform prevederilor prezentului PIAC , în termen de 30 de zile de la depunerea acestora la AAC. 5) Analiza manualelor menţionate la 1.3 2 lit.m, este descrisă la Capitolul 8 din PIAC-OPS Partea GEN. 6) Procesul şi cerinţele aplicabile acceptării persoanelor propuse pentru ocuparea posturilor manageriale obligatorii sunt descrise la Capitolul 6 din prezenta parte (Partea SPO/LA). 1.5 Etapa de inspecţii şi demonstraţii operaţionale 1 După finalizarea analizei documentaţiei suport complete şi conforme, şi aprobarea/acceptarea manualelor aferente, fiecare subdiviziune a AAC implicată în procesul de autorizare informează în scris solicitantul asupra datei la care încep auditurile/inspecţiile la sediul şi bazele de operare ale solicitantului. 2 Efectuarea auditurilor/inspecţiilor şi a demonstraţiilor operaţionale va începe în termen de cel mult 5 zile de la data finalizării etapei de evaluare a documentaţiei, conform 1.4. 3) AAC evaluează abilitatea solicitantului de a asigura operarea în siguranţă şi întreţinerea corespunzătoare a aeronavei, efectuarea pregătirii personalului propriu şi, unde este necesar, certificarea personalului cu responsabilităţi operaţionale. 4) La această etapă se efectuează verificări la faţa locului (după caz, la sediu, la bazele de operare, la facilităţile de pregătire, la organizaţiile de întreţinere proprii sau contractate şi la facilităţile de aerodrom) pentru a se constata veridicitatea celor declarate în documentaţia depusă de solicitant, precum şi pentru a se convinge că acesta are abilitatea şi capacitatea necesare pentru desfăşurarea operaţiunilor aeriene propuse în condiţii de siguranţă. 5) AAC solicită demonstraţii operaţionale pentru a se convinge că solicitantul are abilitatea de a se conforma cu cerinţele şi procedurile de siguranţă a zborului aplicabile. Aceste demonstraţii operaţionale reprezintă simularea activităţii pentru care solicită autorizarea şi vor fi desfăşurate în prezenţa membrilor din echipa de autorizare însărcinaţi cu evaluarea eficienţei politicilor, procedurilor, instrucţiunilor şi metodelor declarate în documentaţia aprobată/acceptată. 6) Perioada de efectuare a auditurilor/inspecţiilor şi a demonstraţiilor operaţionale nu depăşeşte 15 zile de la începerea acestor activităţi. 7) Rezultatele auditului/inspecţiilor şi ale demonstraţiilor operaţionale sunt comunicate în scris solicitantului în termen de 5 zile de la finalizarea activităţilor de efectuare a auditului/inspecţiilor şi ale demonstraţiilor operaţionale. 8) În cazul în care se constată neconformităţi, solicitantul transmite planul de măsuri corective, formulat astfel încât să permită identificarea neconformităţii, a cauzei acesteia, acţiunea corectivă imediată, acţiunea preventivă şi perioada de timp necesară implementării acţiunilor corective propuse şi înaintează AAC dovezile obiective în acest sens. 9) . În termen de 7 zile de la transmiterea dovezilor obiective, AAC analizează eficacitatea corecţiilor şi comunică în scris solicitantului concluziile analizei (închiderea neconformităţilor, necesitatea reevaluării de către solicitant a modalităţilor de remediere, acceptarea corecţiei cu efectuarea inspecţiilor de verificare a implementării acestora, etc). 10) . În funcţie de rezultatele corecţiilor, se pot repeta o parte din inspecţiile şi demonstraţiile operaţionale. 1.6 Etapa de emitere a Autorizaţiei de Operator Aerian 1) În cazul în care pe parcursul etapelor precedente, solicitantul constată că nu poate asigura conformarea cu anumite cerinţe si/sau nu mai doreşte efectuarea anumitor elemente din specificaţiile de operare solicitate iniţial, solicită în scris excluderea acestora din cererea iniţială si modifică în consecinţă documentaţia afectată. 2) Durata totală a întregului proces de autorizare nu depăşeşte 6 luni de la data depunerii iniţiale a cereri tip pentru acordarea autorizației. 3) . În cazul în care solicitantul nu face dovada conformării cu cadrul normativ aplicabil în vederea obţinerii autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) în termenul prevăzut la 1.6 2, AAC transmite solicitantului o notificare de refuz a acordării autorizației solicitat. 4) La cererea solicitantului, după actualizarea documentației, se reia întreg procesul de autorizare. 5) Autorizația pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) se emite după conformarea cu toate cerinţele cadrului normativ aplicabil. 6) Concomitent cu emiterea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian), se aduce la cunoştinţa solicitantului obligativitatea de a face dovada menţinerii în termen de valabilitate a întregii documentaţii ce a stat la baza emiterii autorizației. 7) În conformitate cu ARO.OPS 150 și atunci când este satisfăcută de evaluarea riscurilor și de SOP, AAC emite autorizația pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) conform Anexei nr.6 la Regulamentul privind procedurile administrative referitoare la operațiunile aeriene. Condițiile în care operatorul este autorizat să efectueze una sau mai multe operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) sunt specificate în autorizație. Capitolul 2 Modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) 2.1 Generalităţi 1) Orice modificare care afectează domeniul de aplicare al autorizaţiei sau operaţiunile autorizate necesită aprobarea prealabilă a AAC. Orice modificare care nu este inclusă în evaluarea iniţială a riscurilor necesită depunerea la AAC, a unei evaluări a riscurilor şi a procedurilor standard de operare modificate (SOP). 2 )Modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) se poate face la solicitarea operatorului aerian prin transmiterea către AAC a cererii tip (Anexa nr.2.2) însoţită de întreaga documentaţie afectată. 3) Modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) poate consta în schimbarea uneia sau mai multor informaţii menţionate atât în documentul de autorizare, cât şi în specificaţiile de operare. 4) Cererea tip, împreună cu documentaţia suport, trebuie depusă la AAC cu cel puţin 30 de zile înaintea datei la care se intenţionează operarea în noile condiţii solicitate de operatorul aerian. 5) Modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) cuprinde trei etape: a. analiza cererii şi a documentaţiei suport; b. efectuarea de verificări la faţa locului, dacă este cazul; şi c. elaborarea unui răspuns în consecinţă. 6) În termen de 20 de zile de la depunerea cererii şi a documentaţiei suport, AAC transmite operatorului aerian punctul de vedere rezultat în urma analizei acestora. 7) În cazul în care se constată neconcordanţe în completarea cererii tip şi sau a documentaţiei aferente, solicitantul este contactat, în termen de 20 de zile de la depunerea acestora la AAC, pentru a revizui şi completa documentaţia transmisă. 8) Perioada de timp necesară revizuirii şi completării documentaţiei transmise conform punctului 2.1 6, nu depăşeşte 30 de zile. 9) În cazul în care se constată conformarea cererii tip şi a documentaţiei suport cu prevederile cadrului normativ aplicabil, operatorul aerian este informat, de fiecare compartiment implicat în procesul de autorizare, cu privire la perioada în care va începe auditul/inspecţiile şi demonstraţiile operaţionale precum şi evaluarea sistemului de întreţinere a aeronavelor, unde este cazul. 10) Datele la care se încep verificările la faţa locului nu pot depăşi 5 zile de la acceptarea/aprobarea documentaţiei transmise. 11) Observaţiile rezultate în urma verificărilor sunt aduse la cunoştinţa operatorului aerian, în termen de 5 zile de la finalizarea inspecţiei. 12) În cazul în care, cu ocazia verificărilor la faţa locului, se constată neconformităţi, termenul de remediere a acestora nu trece de 30 de zile. 13) . Dacă modificările solicitate nu impun efectuarea de verificări la faţa locului, în termen de 10 zile de la acceptarea/aprobarea documentaţiei, AAC emite autorizația pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) modificată în consecinţă. 14) Termenul de modificare a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) este prelungit cu perioada de timp necesară operatorului pentru revizuirea şi/sau completarea documentaţiei transmise şi/sau pentru remedierea neconformităţilor rezultate în urma verificărilor de la faţa locului 15) În cazul nerespectării termenelor de la 2.1 7 sau 2.1 11, AAC comunică operatorului aerian, respingerea solicitării de modificare a autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian). 16) În cazul în care operatorul aerian consideră necesar, poate solicita, în scris, o întrevedere cu echipa de audit şi/sau cu persoana desemnată din cadrul Direcției operațiuni de zbor responsabilă pentru autorizarea operatorului aerian respectiv pentru a primi lămuriri suplimentare cu privire la procesul de modificare a autorizației. 17) În cazul conformării cu cerinţele aplicabile, operatorul aerian primeşte originalul autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) împreună cu o copie a raportului final de evaluare. 2.2 Modificarea datelor de identificare 1) În cazul în care operatorul aerian solicită modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) datorită schimbării datelor de identificare (nume, adresă, etc.), cererea tip este însoţită de cel puţin următoarea documentaţie: a. actele constitutive (extras de la Camera Înregistrării de stat) din care să reiasă modificările solicitate; b. documentele specifice fiecărei aeronave care să consemneze noile date (Certificat de înmatriculare, Certificat de navigabilitate sau echivalent, Certificat de zgomot, Licenţa staţiilor radio, copii ale polițelor de asigurare și ale contractelor de asigurare pentru încărcătură comercială şi pentru răspundere civilă faţă de terţi, etc.), dacă este cazul; c. o copie a contractelor de deţinere (proprietate/închiriere) a aeronavelor pe care intenţionează să le opereze - în cazul în care în conţinutul acestora se regăsesc elementele care au fost modificate; d. Manualul de operaţiuni, Manualul de zbor al aeronavei, Lista echipamentului minim, Manualul SMS şi orice alt document care face parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului în care sunt menţionate datele care au fost modificate, dacă este cazul; e. copiile contractelor încheiate între organizație şi agenţii certificați pentru prestarea serviciilor aeriene certificate de AAC sau care urmează a fi perfectate (handling, servicii aeronautice și alte servicii aeroportuare) sau a manualelor specific în vederea prestării de servicii în regim propriu, după caz; f. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; g. dovada modificării documentelor sistemului de întreţinere, respectiv Certificatul întreprinderii de management al menținerii navigabilităţii (CAMO) sau dovada depunerii documentelor necesare pentru modificarea acestuia; h. dovada modificării documentelor organizaţiei de întreţinere, respectiv Certificatul de autorizare Partea 145 sau contractele încheiate cu organizaţiile de întreţinere modificate în consecinţă. 2) Schimbarea codului unic de identificare conduce la revocarea documentului de autorizare, în cazul în care operatorul, posesorul unui nou cod IDNO, intenţionează să efectueze operaţiuni comerciale specializate (lucru aerian) fără aprobarea preliminară de AAC, procedura de autorizare se reia şi se desfăşoară ca în cazul autorizării iniţiale. 2.3 Modificarea tipurilor de operaţiuni 1) În cazul în care operatorul aerian solicită modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) datorită introducerii/excluderii unor tipuri de operaţiuni pentru unul sau mai multe tipuri de aeronave, cererea tip este însoţită de următoarea documentaţie, după caz: a. părţile Manualului de operaţiuni care să evidenţieze modificarea procedurilor ce stau la baza desfăşurării tipurilor de operaţiuni, conform solicitării; b. părţile din Manualul de zbor al aeronavei aplicabile tipurilor de operaţiuni solicitate; c. Lista master a echipamentului minim şi amendamentele la Lista echipamentului minim conform tipurilor de operaţiuni solicitate; d. orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului ale operatorului aerian şi necesită modificări conform solicitării, cum ar fi Manualul operațional, Manualul pentru operaţiuni la sol, Manualul SMS, etc. dacă este cazul; e. lista cu Task-uri din Programul de întreţinere al aeronavei, dacă este cazul, specific tipului de operaţiune solicitat (a se vedea Capitolul 2 din PIAC-OPS Partea GEN – Aprobări speciale). f. documentaţia de evaluare a riscurilor şi procedurilor standard de operare aferente (SOP), conform Cerințelor tehnice referitoare la operațiunile aeriene, Partea SPO. 2) După aprobarea/acceptarea documentaţiei, fiecare subdiviziune din cadrul AAC implicată în procesul de autorizare trece la etapa de inspecții, dacă este cazul. 2.4 Includerea de noi tipuri de aeronave 1) Cererea tip, depusă de operatorul aerian la AAC, trebuie să fie însoţită de următoarea documentaţie, după caz: a. documentele specifice fiecărei aeronave pentru care se solicită modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian) (Certificat de înmatriculare, Certificat de navigabilitate sau echivalent, Certificat de zgomot, Licenţa staţiilor radio, copiii ale polițelor de asigurare și a contractelor de asigurare pentru încărcătură comercială şi pentru răspundere civilă faţă de terţi, etc.); b. o copie a contractelor de deţinere (proprietate/închiriere) a aeronavelor corespunzătoare noului tip; c. părţile Manualului de operaţiuni care să evidenţieze introducerea noilor tipuri de aeronave, conform solicitării; d. Manualul de zbor, Lista master a echipamentului minim, Lista echipamentului minim, pentru fiecare tip/aeronavă, conform solicitării; Partea SPO/LA Prevederi specifice operațiunilor comerciale specializate (lucru aerian) AAC PIAC-OPS 28 Iunie 2020 Editia 02 Revizia 00 e. orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului ale operatorului aerian şi necesită modificări conform solicitării: Manualul operațional, Manualul pentru operaţiuni la sol, Manualul SMS, etc. dacă este cazul; f. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; g. dovada asigurării managementului continuităţii navigabilităţii pentru aeronavele în cauză de către o organizaţie autorizată corespunzător. 2) Înainte de modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian), după aprobarea/acceptarea de AAC a modificărilor programelor de pregătire, personalul navigant efectuează pregătirea pentru calificarea de tip (dacă este cazul) în cadrul organizaţiilor de pregătire autorizate (ATO) după care efectuează programul de conversie al operatorului. În cazul în care se intenţionează ca personalul navigant să opereze pe mai mult de un tip de aeronavă, acest lucru se reflectă în Manualul de operaţiuni. 3) În vederea efectuării programelor de pregătire referite la punctul 2.4. 2, acolo unde este cazul, operatorul aerian solicită AAC acordarea aprobării de utilizare a unui simulator corespunzător tipului de aeronavă şi operaţiuni aferente solicitate, utilizând Anexa nr.6.1. 4) După aprobarea/acceptarea documentaţiei, fiecare subdiviziune din cadrul AAC implicată în procesul de evaluare trece la etapa de inspecţii, dacă este cazul, (ex: se efectuează inspecţie la aeronavă pentru verificarea echipării acesteia). 2.5 Includerea de noi aeronave de acelaşi tip cu cele deja existente 1) Cererea tip, depusă de operatorul aerian la AAC, trebuie să fie însoţită de următoarea documentaţie, după caz, ţinând cont de varianta aeronavei pe care intenţionează să o opereze (aeronavă de acelaşi tip, variantă similară sau diferită): a. documentele specifice fiecărei aeronave pentru care se solicită modificarea documentului de autorizare (Certificat de înmatriculare, Certificat de navigabilitate sau echivalent, Certificat de zgomot, Licenţa staţiilor radio, copiii ale polițelor de asigurare și a contractelor de asigurare pentru încărcătură comercială şi pentru răspundere civilă faţă de terţi, etc.). b. o copie a contractelor de deţinere (proprietate/închiriere) a aeronavelor solicitate; c. părţile Manualului de operaţiuni care să evidenţieze introducerea aeronavelor, conform solicitării; d. Manualul de zbor, Lista master a echipamentului minim, Lista echipamentului minim, pentru fiecare aeronavă, conform solicitării; e. orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului ale operatorului aerian şi necesită modificări conform solicitării cum ar fi: Manualul operațional, Manualul pentru operaţiuni la sol, Manualul SMS, etc. dacă este cazul. f. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; g. dovada asigurării managementului continuităţii navigabilităţii pentru aeronavele în cauză de către o organizaţie autorizată corespunzător. 2) Înainte de modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian), după aprobarea/acceptarea de AAC a modificărilor programelor de pregătire, operatorul aerian face dovada, dacă este cazul, efectuării pregătirii referitoare la diferenţe de către personalul implicat. 3) După aprobarea/acceptarea documentaţiei, fiecare subdiviziune din cadrul AAC implicată în procesul de evaluare trece la etapa de audit/inspecţie, dacă este cazul, (ex: se efectuează auditul/inspecţia la aeronave pentru verificarea echipării acestora). 2.6 Excluderea de aeronave/tipuri de aeronave aflate în operare Cererea tip, depusă de operatorul aerian la AAC, trebuie să fie însoţită de următoarea documentaţie, după caz: a) părţile Manualului de operaţiuni care să evidenţieze excluderea aeronavelor/tipurilor de aeronave, conform solicitării; b. orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţă a zborului ale operatorului aerian şi necesită modificări conform solicitării cum ar fi: Manualul operațional, Manualul pentru operaţiuni la sol, Manualul SMS, etc. dacă este cazul. 2.7 Modificarea aprobărilor specifice 1) Cererea tip, depusă de operatorul aerian la AAC, trebuie să fie însoţită de următoarea documentaţie, după caz: a. Manualul de operaţiuni sau amendamente la acesta - conţine proceduri operaţionale specifice şi programe de pregătire la sol şi în zbor/pe simulator pentru operaţiunile solicitate; b. Manualul de zbor al aeronavei, sau amendamentul corespunzător la acesta, dacă este cazul; c. Lista master a echipamentului minim şi Lista echipamentului minim sau amendamente corespunzătoare la acestea, dacă este cazul; d. orice alte documente care fac parte din sistemul de documente de siguranţa zborului ale operatorului aerian şi necesită modificări conform solicitării cum ar fi: Manualul operațional, Manualul pentru operaţiuni la sol, Manualul SMS, etc. dacă este cazul. e. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat de o altă persoană; f. copia documentelor de certificare de navigabilitate care permit operarea aeronavelor în condiţiile solicitate. 2) După analiza documentaţiei şi aprobarea/acceptarea acesteia, fiecare subdiviziune din cadrul AAC implicată în procesul de evaluare trece la etapa de audit/inspecţie, dacă este cazul. 2.8 Modificarea autorizației pentru operațiuni comerciale specializate (lucru aerian), datorată schimbării titlului de deţinere a aeronavelor aflate în operare Cererea tip, depusă de operatorul aerian la AAC, trebuie însoţită de o copie a contractelor de deţinere (proprietate/închiriere) a aeronavelor solicitate.