Certificat pentru centrele de pregătire a personalului aeronautic
Organizaţia de pregătire aprobată (Approved training organization) - organizaţia aprobată de către un stat contractant conform cerinţelor p. 1.2.8.2 şi suplimentului 2 al Anexei 1 al Convecţiei privind Aviaţiei Civile Internaţionale pentru efectuarea instruirii membrilor echipajului de zbor şi care funcţionează sub controlul acestui stat.
Cerinţele cu privire la procedura de acordare a validării a certificatelor, calificărilor şi autorizaţiilor acordate de către autorităţile aeronautice civile ale altor state membre OACI, sunt stabilite de prevederile Regulamentului de stabilire a cerințelor tehnice și a procedurilor administrative referitoare la personalul navigant din aviația civilă, aprobat de Hotărîrea Guvernului nr. 204/2020.
publicService.steps.title
- 1Proceduri generale
(1) Organizația care solicită certificarea ca organizație de pregătire - ATO, trebuie să definească și implementeze un sistem de management ce include următoarele: (a) Declarația cadrului de conducere responsabil (accountable manager) în ceea ce priveste asigurarea faptului că toate activitățile pot fi finanțate și executate în conformitate cu cerințele aplicabile, precum și angajamentul privind instituirea și menținerea unui sistem de management eficace, specific complexitătii organizației respective (AMC1 ORA.GEN.200(a)(1)(2)(3)(5), AMC1 ORA.GEN.200(a)(2), AMC1 ORA.GEN.200(a)(5)). Declarația trebuie să poarte semnătura exclusiv a cadrului de conducere responsabil și nu poate fi delegată niciunui înlocuitor. Schimbarea acestuia necesită emiterea unei declarații cu semnătura noului cadru de conducere responsabil. (b) Sistemul de management al organizației care are drept scop demonstrarea modului prin care organizația asigură conformarea cu cerințete aplicabile. Nu este obligatoriu prezentarea unui manual unitar, informațiile necesare a fi prezentate conform ORA.GEN.115 pot fi incluse parțial sau în totalitate în alte manuale. Cu toate acestea, având în vedere ORA.GEN.200 care prevede ca toate procesele să fie documentate, este necesară identificarea clară a părților din OMM (Manualul de management al organizației – Organisation Management Manual) în sistemul de documentație al organizației. (c) manualul de pregătire elaborat conform ORA.ATO.230 (a) și AMC1 ORA.ATO.230 (a); (d) manualul de pregătire trebuie să conțină o procedură prin care un cursant își completează pregătirea teoretică și/sau instruirea practică începută în cadrul altei DTO sau ATO, pentru situațiile în care se aplică prevederile FCL.115.LAPL (c) și FCL.210 (c), în care se stabilesc cerințe specifice de evaluare precum și modul de preluare a înregistrărilor pregătirii efectuate anterior. (e) manualul de operațiuni, elaborat conform ORA.ATO.230 (b) și AMC1 ORA.ATO.230 (b); (f) Manualul de management al siguranței (SMM) elaborat conform cerințelor AMC1 ORA.GEN.200(a)(5).
- 2Procedura de certificare
(1) Organizațiile care solicită certificarea de către AAC trebuie să demonstreze că îndeplinesc următoarele cerințe: (a) în cadrul organizației este nominalizat un responsabil cu pregătirea (HT) în conformitate cu AMC1 ORA.ATO.110(b). Responsabilul cu pregătirea (HT) va fi acceptat de către AAC în urma unui interviu, în conformitate cu prevederile punctul 3.4 de mai sus; (b) instructorii din cadrul organizației de pregătire trebuie să respecte prevederile AMC1 ORA.ATO.110(c); (c) organizația solicitantă trebuie să mențină înregistrările activităților sale în conformitate cu AMC1 ORA.ATO.120(a)(b); (d) organizația solicitantă trebuie să prezinte spre aprobare SAPA, manualul de pregătire, manualul de operațiuni în conformitate cu ORA.ATO.130 și după caz SMM: (i) SMM - manualul care descrie implementarea sistemului SMS în organizație. Acesta poate fi prezentat ca un manual separat sau integrat într-unul dintre celelalte manuale. (ii) Manualul de operațiuni. Responsabilitatea privind conținutul, procedurile de folosire și utilizarea manualului de operațiuni este a organizației de pregătire. Analiza manualului de operațiuni se efectuează de către inspectorii AAC în baza formularului din Anexa nr.63, care corespunde cerințelor AMC1 ORA.ATO.230 (d). Completarea acestui formular este obligatorie pentru fiecare organizație de pregătire, atât la certificarea inițială cât și la fiecare amendament sau ediție nouă. (iii) Manualul de pregătire. Manualul de pregătire conține descrierea și conținutul cursurilor de pregătire și trebuie să demonstreze conformarea cu cerințele specifice din Partea FCL și Partea ORA. În cazul pregătirii de tip, cursurile de pregătire trebuie să includă elementele obligatorii de instruire pentru tipul respectiv, definite de datele privind conformarea operațională (OSD), conform punctului 37 și punctului 38 din HG nr. 204/2020. În situația în care nu este dispinibil un raport OSD, cursul trebuie să respecte rapoartele OEB/JOEB pentru tipul respectiv de aeronavă. Analiza manualului de pregătire se efectuează de către inspectorii AAC în baza formularului din Anexa nr.62, care corespunde cerințelor AMC1 ORA.ATO.230 (a). Completarea acestui formular este obligatorie pentru fiecare organizație de pregătire, atât la certificarea inițială cât și la fiecare amendament sau ediție nouă. (iv) Modul de asigurare a monitorizării conformității organizației cu cerințele relevante. Monitorizarea conformității cuprinde un sistem de transmitere a constatărilor către managerul responsabil în vederea asigurării implementării efective a unor acțiuni corective. (2) AAC nu va putea accepta situația în care Managerul responsabil nu are suficiente fonduri și putere de decizie pentru a remedia deficiențele. (3) Organizațiile de pregătire pentru zbor CPL, MPL și ATPL și calificările asociate sau certificatele asociate trebuie să respecte condițiile suplimentare de personal prevăzute de către AMC1 ORA.ATO.210 și AMC2 ORA.ATO.210.
- 3Condiții suplimentare pentru ATO care oferă cursuri la distanță
(1) Având în vedere multitudinea de variante prin care o ATO poate asigura prezentarea materialului de curs, este necesar ca organizația să dezvolte un sistem de evidență care să permită verificarea trasabilității progresului studenților cu respectarea cerințelor din Partea FCL. (2) Cursurile de pregătire la distanță nu pot fi aprobate pentru cursuri de pregătire integrale. (3) Cursuri de pregătire pe calculator (Computer Based Training - CBT) pot fi incluse în cadrul procesului de instruire teoretică, dar nu pot depăși o proporție de maxim 33% din durata totală a instruirii teoretice, cu excepția unei aprobări specifice a AAC bazată pe o justificare adecvată a organizației. (4) Următoarele aspecte sunt verificate atât cu prilejul certificării inițiale, cât și al supravegherii continue de către AAC: (a) modul de împărțire al cursurilor, cu definirea duratei minime de ore studiu pe săptămână (min. 15 ore); (b) structura recomandată a cursului, inclusiv ordinea efectuării modulelor cât și indicațiile privind conținutul săptămânal; (c) stabilirea periodicității testelor progresive (la fiecare 15 ore studiu) care trebuie puse la dispoziția AAC pentru verificare. Teste progresive de autoevaluare, la interval de 5 - 10 ore studiu; (d) modalitatea de monitorizare a progresului studenților de către instructori și metoda de interacțiune student - instructor (ex. telefon, Internet, etc.); (e) criterii de evaluare a parcurgerii elementelor cursului respectiv, în vederea promovării testului de certificare. Mod concret de implementare de către ATO; (f) examenul final de terminare a pregătirii teoretice trebuie să cuprindă toate disciplinele din programa cursului respectiv. Se va verifica existența și implementarea procedurilor pentru instruire suplimentară la disciplinele nepromovate, precum și existența și respectarea necesitătii promovării examinării teoretice finale înainte de începerea pregătirii practice în zbor. (5) Detalii privind elementele care trebuie urmărite în procesul de certificare sau supraveghere se regăsesc în formularul de audit conform Regulamentului privind inspecțiile aeronautice aprobat.
- 4Condiții suplimentare pentru ATO care au activități subcontractate
(1) În situația în care un ATO decide contractarea unor activități către alte organizații, aceasta prezintă AAC, în copie, contractul încheiat între cele două părți pentru desfășurarea activității subcontractate. (2) În cadrul procesului de supraveghere, se verifică modul în care, indiferent de starea de aprobare a organizației contractate, ATO s-a asigurat că toate activitățile contractate nu sunt supuse pericolelor, gestionarea riscurilor se face în conformitate cu ORA.GEN.200 (a) (3) și monitorizarea conformității se face în conformitate cu ORA.GEN.200 (a) (6). (3) Atunci când ATO contactează activități, se verifică următoarele aspecte: (a) organizația contractantă dispune de un sistem pentru evaluarea inițială și continuă a conformității; (b) existența unui acord documentat cu organizația contractantă, aprobat de ambele părți la nivelul de conducere corespunzător, care definește în mod clar: (i) sarcinile care urmează a fi executate; (ii) declarațiile, rapoartele și înregistrările care trebuie furnizate; (iii) condițiile tehnice care trebuie îndeplinite la executarea unor astfel de sarcini; (iv) asigurarea corespunzătoare a răspunderii; (v) protecția acordată informațiilor obținute în cursul exercitării unor astfel de sarcini. (vi) existența obligației ca organizația contractantă să acorde acces la întreaga bază materială, la toate aeronavele, documentele, evidențele, datele, procedurile sau la alte materiale relevante pentru activitatea sa care face obiectul certificării, oricărei persoane autorizate din cadrul AAC, ca parte a procesului de certificare și supraveghere ORA.GEN.205(b). (vii) ATO se asigură printr-un proces de audit intern că procesul de management al riscurilor de siguranță cuprind toate sarcinile de certificare sau de supraveghere continuă executate în numele său. (viii) în cazul ATO care oferă cursuri de pregătire pe tip de avion utilizând echipamente FSTD și care nu dețin aeronave proprii, se verifică modul în care această activitate este subcontractată în vederea desfășurării pregătirii practice pe avion, conform AMC2 ORA.ATO.125(j)(k)(1). Se verifică inclusiv asigurarea corespunzătoare a persoanelor (studenți, instructori, examinatori) care aparțin organizației contractante. (4) Detalii privind elementele care trebuie urmărite în procesul de certificare sau supraveghere se regăsesc în formularul de audit conform Regulamentului privind inspecțiile aeronautice.
- 5Emiterea Certificatului ATO
Înscrierea cursurilor în certificatul de autorizare ca organizație de pregătire pentru zbor - ATO se efectuază în mod unitar, utilizându-se denumirile standadizate specificate în Apendicele nr.3 la partea ARA din HG nr.204/2020. Modificarea Certificatului ATO (1) Următoarele solicitări conduc la modificarea certificatului ATO: (a) introducerea sau eliminarea unui curs; (b) introducerea sau eliminarea unei aeronave specifică unui curs aprobat; (c) introducerea sau eliminarea unei baze operaționale. (2) Pentru modificarea certificatului de organizație de pregătire prin introducerea sau eliminarea unui curs: (a) în vederea aprobării amendamentelor la manualul de pregătire și la manualul de operațiuni, se transmit către AAC amendamentele ce conțin modificările necesare introducerii sau eliminării cursului, precum și formularele conform Anexei nr.62 și Anexei nr.63, completate corespunzător, necesare identificării modificărilor efectuate. (b) în vederea actualizării datelor relevante ale organizației în concordanță cu solicitarea transmisă la AAC, se completează și trimite la AAC formularul conform Anexei nr.57 privind actualizarea. (3) Modificarea certificatului de organizație de pregătire prin introducerea sau eliminarea unei aeronave specifică unui curs aprobat, se face conform celor de mai jos: (a) transmiterea către AAC a următoarelor documente: (i) amendamente la manualul de pregătire și la manualul de operațiuni, transmise în vederea aprobării, amendamentele ce conțin modificările necesare introducerii sau eliminării aeronavei precum și formularele conform Anexei nr.62 și Anexei nr.63, completate corespunzător, necesare identificării modificărilor efectuate. (ii) documente ale aeronavei solicitate a fi incluse în certificatul organizației de pregătire: - asigurare terți care acoperă activitățile de instruire pentru toate persoanele aflate la bordul aeronavei; - contract cu deținătorul aeronavei, dacă este cazul; - contract CAMO; - certificat înmatriculare aeronavă; - certificat de navigabilitate (CoFA), - certificat ARC în termen de valabilitate. (iii) formularul (Anexa nr.57) privind actualizarea datelor relevante ale organizației în concordanță cu solicitarea transmisă la AAC și formularul din Anexa nr.61 privind solicitarea introducerii aeronavei suplimentare. (b) audit efectuat de o echipă de inspectori din cadrul subdiviziunilor responsabile din cadrul AAC, care va include și inspecția la sol a aeronavei suplimentară, în cazul introducerii unei noi aeronave. (c) În situația solicitării introducerii unei aeronave înmatriculate în alt stat, se poate efectua verificarea veridicitătii documentelor organizației cu autoritatea competentă a statului de înmatriculare. (4) Pentru modificarea certificatutui de organizație de pregătire prin introducerea sau eliminarea unei baze operaționale, sunt necesare următoarele: (a) transmiterea către AAC, în vederea aprobării, a amendamentelor la manualul de pregătire și la manualul de operațiuni cu modificările necesare introducerii sau eliminării unei baze operaționale; (b) completarea și trimiterea la AAC a formularului (Anexa nr.57) privind actualizarea datelor relevante ale organizației în concordanță cu solicitarea transmisă la AAC; (c) efectuarea, după caz, a unui audit al unei echipe de inspectori din cadrul SAPA care va include baza operațională suplimentară. (5) Schimbarea personalului de conducere nu necesită modificarea certificatului ATO, dar sunt necesare modificări ale manualelor organizației cu aprobarea acestora, precum și activități de acceptare a persoanelor de conducere, după caz. (6) Schimbarea instructorilor nu necesită modificarea certificatului ATO, fiind necesară doar informarea SAPA. (7) La primirea unei cereri de efectuare a unei schimbări care necesită o aprobare prealabilă, AAC verifică dacă organizația îndeplinește cerințele aplicabile înainte de a emite respectiva aprobare, verificare ce implică analiza documentelor prezentate ca suport al cererii efectuarea, după caz, a unei inspecții/audit de verificare. (8) Dacă în urma analizei documentelor prezentate și a efectuării inspecției/auditului de verificare se constatată că sunt respectate cerințele aplicabile, AAC aprobă schimbarea solicitată. (9) Pentru schimbările care nu necesită o aprobare prealabilă, AAC evaluează informațiile furnizate în notificarea trimisă de organizație în conformitate cu ORA.GEN.130 pentru a verifica respectarea cerințelor aplicabile. Suspendarea, revocarea sau limitarea certificatului ATO (1) Suspendarea ca măsură corectivă în urma procesului de supraveghere (în aplicarea ARA.GEN.350). (a) În cazul constatărilor de nivel 1, AAC ia măsuri imediate pentru a interzice sau pentru a limita activitățile și, dacă este cazul, ia măsuri în vederea suspendării ori revocării certificatului sau a aprobării specifice sau în vederea limitării ori a suspendării sale complete sau parțiale, în funcție de amploarea constatării de nivel 1, până când organizația a întreprins cu succes acțiuni corective. (b) În cazul constatărilor de nivel 2, dacă organizația de pregătire nu depune un plan de acțiuni corective acceptabil sau nu execută acțiunile corective în termenul acceptat sau prelungit de AAC, constatarea se transformă în constatare de nivel 1 și se iau măsurile prevăzute la litera (a) de mai sus. (c) În situația în care organizația efectuează schimbări care necesită o aprobare prealabilă fără a fi primit aprobarea din partea AAC, se iau măsuri de suspendare sau limitare a certificatului organizației sau de revocare a acceptabilității personalutui de conducere. (d) Durata maximă a suspendării este 6 luni, fără posibilitate de prelunigire. (2) Suspendarea activității sau a unui curs, la solicitarea ATO (în aplicarea ARA.GEN.330) (a) organizația de pregătire poate decide suspendarea întregii activități sau doar a unui anumit curs. În acest caz, organizația de pregătire transmite decizia la AAC, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data intrării în vigoare a suspendării, împreună cu motivele care au condus la această decizie și, după caz, cu măsurile corective ce urmează a fi luate. Durata maximă a unei astfel de suspendări este de 3 luni și nu se poate prelungi. (b) Reluarea activității este confirmată în urma unui audit efectuată de SAPA. (3) Revocarea ca măsură corectivă în urma procesului de supraveghere (în aplicarea ARA.GEN.350) (a) În cazul constatărilor de nivel 1 care au identificat: (i) obținerea sau menținerea valabilității certificatului organizației prin falsificarea documentelor doveditoare depuse; sau (ii) dovezi privind existența unor practici neregulamentare sau a utilizării frauduloase a certificatului organizației, AAC va lua măsuri imediate pentru revocarea certificatului sau a aprobării unor anumitor cursuri, în funcție de amploarea constatării de nivel 1. (4) Revocarea prin renunțarea la certificat (în aplicarea ARA.GEN.330) organizația de pregătire comunică AAC renunțarea la certificatul pe care îl deține și transmite originalul acestuia împreună cu anexele sale. (5) În cazul identificării de către AAC a unor neconformități sau în funcție de prevederile HG nr.204/2020, privilegiile asociate unui certificat pot fi limitate de către AAC. Ridicarea limităritor poate fi făcută de către AAC în urma unei cereri la care se atașează documentele doveditoare corespunzătoare. (6) În cazul revocării, organizația trebuie să transmită la AAC originalul documentului de certificare împreună cu anexele sale. Acestea sunt arhivate/distruse de către SAPA. (7) Decizia de limitare, suspendare sau revocare este un act administrativ care poate fi contestat conform procedurii instituite de Codul administrativ al Republicii Moldova nr.116/2018. Resursele financiare (1) O organizație de pregătire trebuie să demonstreze la solicitarea AAC că deține fonduri suficiente pentru desfășurarea procesului de instruire la standardele aprobate, argument ce constituie o garanție a solidității financiare care stă la baza organizației. Situația financiară reprezintă un raport, pe baza informațiilor financiare furnizate, că organizația aprobată sau care dorește să obțină aprobarea poate oferi facilități suficiente și personal calificat, astfel încât activitatea de instruire să poată fi efectuată în conformitate cu cerințele relevante de formare ale Părții FCL. (2) Cererea de autorizare pentru o organizație de pregătire pentru zbor - ATO, trebuie susținută de detalierea cel puțin a următoarelor informații: (a) Facilitățile de instruire și numărul de studenți. Detalii, după caz, privind: (i) numărul și tipurile de aeronave de instruire folosite; (ii) numărul instructorilor de zbor și al instructorilor de sol angajați; (iii) numărul de săli de clasă și alte tipuri de facilități de instruire (dispozitive de instruire sintetică, etc.) destinate pentru utilizare; (iv) infrastructura (birouri personal, încăperi operaționale, săli destinate briefingului, săli de odihnă, hangare, etc.); (v) numărul planificat de studenți (pe lună și curs); (b) Detaliile financiare: (i) cheltuieli de capilal necesare pentru a oferi facilitățile planificate; (ii) previziuni cu privire la venitul necesar organizației, pentru o funcționare corespunzătoare; (iii) detalii cu privire la orice alt aranjament financiar de tranzacționare pe care I-a angajat organizația, relevant activității de instruire. (3) Informațiile prezentate în sprijinul unei cereri de autorizare inițială pentru ATO, sau de reînnoire a autorizării urmează să fie însoțit de o declarație financiară din partea reprezentanților bancari sau auditorilor solicitantului, care certifică faptul că solicitantul are resurse financiare suficiente pentru a-și desfășura activitatea de instruire cerută spre autorizare conform standardelor Părții FCL. Declarația va fi necesară ori de câte ori solicitanții doresc să își modifice aria de activități, suplimentar celor descrise în planul inițial. (4) Resursele financiare ale unei organizații de pregătire declarate DTO trebuie să permită desfășurarea și managementul tuturor activităților sale cu respectarea DTO.GEN.215.