Inițierea unei afaceri
În calitate de fondator, puteți iniția o afacere proprie prin constituirea uneia din următoarele tipuri de entități:
- entitate cu statut de persoană juridică;
- entitate cu statut de persoană fizică.
Pentru a constitui o entitate, trebuie să parcurgeți următorii pași:
publicEvent.steps
Înregistrarea afacerii
Puteți înregistra entitatea în calitate de fondator/co-fondator, în una din formele organizatorico-juridice prevăzute de legislația RM, și anume:
- societate cu răspundere limitată (care poate fi constituită de o singură persoană fizică);
- societate pe acțiuni (care poate fi constituită de o singură persoană fizică);
- societate în comandită (care nu poate fi constituită de o singură persoană fizică);
- societate în nume colectiv (care nu poate fi constituită de o singură persoană fizică);
- cooperativă de producție (care nu poate fi constituită de o singura persoană fizică);
- cooperativă de întreprinzător (care nu poate fi constituită de o singură persoană fizica).
Puteți înregistra entitatea cu statut de persoană fizică în una din formele organizatoric-juridice prevăzute de legislația Republicii Moldova, și anume:
- întreprindere individuală (care se constituie doar de o singură persoană fizică);
- gospodărie țărănească (de fermieri) (care poate fi constituită de o singură persoană fizică);
- patenta de întreprinzător (care este un certificat de stat nominativ eliberat unei persoane fizice).
Deschiderea contului bancar
Deschiderea unui cont bancar este obligatorie atât pentru entitatea cu statut de persoană juridică, cât și pentru cea cu statut de persoană fizică. Deschiderea contului bancar se face după finalizarea procesului de înregistrare a entității nou formate.
Puteți deschide un cont bancar prin depunerea setului de documente la orice bancă comercială licențiată în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Lista băncilor licențiate poate fi găsită accesând linkul: http://bnm.md/ro/content/bancile-licentiate-din-republica-moldova
Documentele necesare deschiderii unui cont bancar pentru persoanele juridice sunt:
- cererea de deschidere a contului;
- fișa cu specimene de semnături și amprenta ștampilei (dacă există) – în două exemplare;
- copia actului de înregistrare;
- copia extrasului din Registrul de stat/ I.P. “Agenția Servicii Publice', eliberat de către entitatea abilitată cu dreptul de înregistrare de stat;
- copia actului de identitate al persoanei care prezintă documentele pentru deschiderea contului.
Contul bancar devine activ după luarea la evidență de către Serviciul Fiscal de Stat (SFS), ca urmare a schimbului automat de informație cu banca comercială pe care ați selectat-o.
Luare în evidență
Ulterior finalizării procedurilor de înregistrare, prin intermediul schimbului electronic de date între instituțiile de stat, entitatea nou formată este înregistrata la evidența fiscală și statistică. Adițional, entitatea este înregistrată în mod automat în calitate de plătitor al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii și în calitate de plătitor al primelor de asigurare de asistență medicală.
Aveți obligația să încheiați cu direcția de deservire fiscală relevantă a Serviciului Fiscal de Stat următoarele aranjamente:
- înregistrarea contabilului-șef al entității care este responsabil pentru reprezentarea entității în fața organelor fiscale;
- încheierea acordului de conectare la serviciile fiscale electronice pentru a avea acces la toata gama de servicii fiscale electronice oferite de SFS; și
- înregistrarea în calitate de plătitor TVA – în cazul în care întreprinzătorul preconizează efectuarea livrărilor impozabile de mărfuri sau servicii.
Lista și datele de contact a subdiviziunilor teritoriale a SFS pot fi găsite accesând linkul: http://www.fisc.md/Adresetelefoanedecontactsiemail.aspx
Ulterior, în funcție de specificul activității comerciale care urmează să fie derulată de entitatea nou formată este posibil să fie necesar să obțineți suplimentar acte permisive necesare acestei activități, cum ar fi licențe, autorizații, certificate (detaliate in Legea 160, care poate fi accesată la adresa: http://lex.justice.md/md/340497/). Detalii despre acestea se pot găsi de asemenea în scenariul de desfășurare a afacerii (link la evenimentul de viață B2 – Desfășurarea afacerii).
Aveți obligația să asigurați următoarele aranjamente:
- înregistrarea entității la direcția de deservire fiscală relevantă a SFS în scopul luării acesteia la evidență fiscală; lista subdiviziunilor teritoriale poate fi vizualizată accesând linkul: http://www.fisc.md/Adresetelefoanedecontactsiemail.aspx
- obținerea codurilor statistice pentru entitatea respectivă de la Direcțiile (secțiile) pentru statistică municipale și raionale. Informații suplimentare pot fi obținute accesând linkul: http://statistica.gov.md/pageview.php?l=ro&idc=23&id=2308
- înregistrarea entității în calitate de plătitor al contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii la Casele Teritoriale de Asigurări Sociale, a căror listă poate fi găsită accesând linkul: http://www.cnas.md/regionmap.php?l=ro&idc=175&t=/Despre-CNAS/Subdiviziunile-teritoriale/CTAS&
înregistrarea entității în calitate de plătitor al primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală la Agențiile Teritoriale ale Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, a căror listă poate fi găsită accesând linkul http://cnam.md/httpdocs/editorDir/file/Amplasare/1/Datele-de-contact-Serviciile-DRB_20_03_17(1).pdf